"effektmätning" med accelerationstest
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
"effektmätning" med accelerationstest
Tjena, jag kör ett långskott här.
En gång i tiden (tidningen var från 82-85 något sådant) hade bilsport en artikel över flera sidor där man med hjälp av ett flertal accelerationstest och avsläpp mot tidtagarur höftade fram en ungefärlig effektsiffra.
Hur exakt detta var låter jag vara osagt, men vet att jag läst en scannad version på nätet på senare år, men idag hittar jag inte sidan som hade den. Någon som har någon länk?
En gång i tiden (tidningen var från 82-85 något sådant) hade bilsport en artikel över flera sidor där man med hjälp av ett flertal accelerationstest och avsläpp mot tidtagarur höftade fram en ungefärlig effektsiffra.
Hur exakt detta var låter jag vara osagt, men vet att jag läst en scannad version på nätet på senare år, men idag hittar jag inte sidan som hade den. Någon som har någon länk?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: "effektmätning" med accelerationstest
hej mins jag har läst den tidningen och det går nog göra en del bra beräkningar och uppskatningar men kräver att man är noga och att man inte har så mycket att köra med.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
- Ort: skauneland
Re: "effektmätning" med accelerationstest
hur enkelt som helst, det är simpel mattematik
detta behöver du:
exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare
skoj att ha: varvräknare
detta e formlen
sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg
minus
starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg
delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt
vi drar upp 2 exempel
-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder
33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule
22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule
665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw
369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2
bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)
25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule
minus
21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule
500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)
147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)
(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)
----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment
Kw*1.36=hk
Hk*7021.54/rpm=Nm
Nm*rpm/7021.54=Hk
tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc
kör försiktigt o ha skoj
detta behöver du:
exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare
skoj att ha: varvräknare
detta e formlen
sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg
minus
starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg
delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt
vi drar upp 2 exempel
-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder
33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule
22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule
665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw
369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2
bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)
25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule
minus
21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule
500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)
147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)
(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)
----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment
Kw*1.36=hk
Hk*7021.54/rpm=Nm
Nm*rpm/7021.54=Hk
tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc
kör försiktigt o ha skoj
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: "effektmätning" med accelerationstest
Kul med lite roliga formler att labba med! Ska lätt testa detta!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
- Ort: skauneland
Re: "effektmätning" med accelerationstest
det går ju även att mäta rullmotstånd med denna formlen, då räknar man baklänges, rullar från 90-76km/h och vänder på siffrorna och låtsas att det är en acceleration
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: "effektmätning" med accelerationstest
Kul mätning, helt i kontrast till Jens dyno tråd
Kollade igenom lite video klipp jag hade.
Enligt formlerna är luftmotstånd och rullmotstånd tillsammans motsvarade 79 hk vid 140-160 Km/h
Låter rätt bra 160 km/h är "lagom rimlig" toppfart på en bil med 80 hk.
140-160 km/h går på 1,575 sekunder. (Kör youtube med 0,25 i hastighet och dividerar med 4)
Effekt 331 hk. + 79 = 410 hk
Bilen borde en bra dag ge 470hk i maxeffekt.
Men 410 i medel effekt mellan 140-160 låter inte så galet, detta då mätt på 3ans växel.
Mäter normalt på 4ran som är 1:1 annars.
(Utrullningen hade jag kopplingen nere på såg det ut som)
Mätt en sval och fin höstdag i oktober 2016 på 165m över havet.
Kollade igenom lite video klipp jag hade.
Enligt formlerna är luftmotstånd och rullmotstånd tillsammans motsvarade 79 hk vid 140-160 Km/h
Låter rätt bra 160 km/h är "lagom rimlig" toppfart på en bil med 80 hk.
140-160 km/h går på 1,575 sekunder. (Kör youtube med 0,25 i hastighet och dividerar med 4)
Effekt 331 hk. + 79 = 410 hk
Bilen borde en bra dag ge 470hk i maxeffekt.
Men 410 i medel effekt mellan 140-160 låter inte så galet, detta då mätt på 3ans växel.
Mäter normalt på 4ran som är 1:1 annars.
(Utrullningen hade jag kopplingen nere på såg det ut som)
Mätt en sval och fin höstdag i oktober 2016 på 165m över havet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: "effektmätning" med accelerationstest
Det är när man tappar fästet och det slirar till det blir konstiga siffror.Jens Gustavsson skrev:det går nog göra en del bra beräkningar och uppskatningar men kräver att man är noga och att man inte har så mycket att köra med.
Hjälper ju som du vet några rally åkare med mappning här omkring stan.
Och ett fint hjälpmedel när man mappar på vägen är en
http://www.aim-sportline.com/eng/out-of ... /index.htm
I programet man tittar på loggarna från den så finns det en fin
funktion där man får fram både en graf med effekt och vridmoment
samt även staplar i siffer format.
Men man skall inte bry sig så mycket vad effekten visar då det är en del parametrar som är svår att
veta..cw värdet bland annat.
Men är man på samma ställe och kör så är det ju skillnaden i grafen man är intresserad av mer effekt
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tor apr 23, 2015 4:11 am
Re: "effektmätning" med accelerationstest
Hur kan man få fram effekten genom att räkna på tiden för en acceleration utan att ha med varvtalet?
Eftersom accelerationen är mindre på en högre växel.
Lite trött nu efter att ha jobbat natt, så det kan vara så att min hjärna inte fungerar som den ska. Men är det inte så att det är kraften du kan räkna ut enligt exemplerna i SkauneJohans inlägg? F=((V2^2*M/2)-(V1^2*M/2))/T
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Eftersom accelerationen är mindre på en högre växel.
Lite trött nu efter att ha jobbat natt, så det kan vara så att min hjärna inte fungerar som den ska. Men är det inte så att det är kraften du kan räkna ut enligt exemplerna i SkauneJohans inlägg? F=((V2^2*M/2)-(V1^2*M/2))/T
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Re: "effektmätning" med accelerationstest
Varvtalet behövs inte för att räkna effekt, men om man ska plotta ut en effektkurva behövs det.
Du räknar ut rörelseenergi vid två tidpunkter. Skillnaden är hur mycket rörelseenergin har ändrats.
( Joule = kg * meter per sekund * meter per sekund / 2 )
Definitionen av effekt är enegi per tidsenhet.
( Watt = Joule per sekund )
Om du hackar upp accelerationen i småbitar, och räknar på varje del, då kan du plotta effekten för varje hastighetsintervall.
Med känd utväxling kan hastigheten räknas om till motorvarv.
Du räknar ut rörelseenergi vid två tidpunkter. Skillnaden är hur mycket rörelseenergin har ändrats.
( Joule = kg * meter per sekund * meter per sekund / 2 )
Definitionen av effekt är enegi per tidsenhet.
( Watt = Joule per sekund )
Om du hackar upp accelerationen i småbitar, och räknar på varje del, då kan du plotta effekten för varje hastighetsintervall.
Med känd utväxling kan hastigheten räknas om till motorvarv.
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: "effektmätning" med accelerationstest
SkauneJohan skrev:hur enkelt som helst, det är simpel mattematik
detta behöver du:
exakt hastighet (i meter per sekund) (km/h delat på 3.6= m/s)
exakt vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniräknare
skoj att ha: varvräknare
detta e formlen
sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg
minus
starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg
delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt
vi drar upp 2 exempel
-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som väger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder
33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule
22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule
665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw
369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2
bil som väger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)
25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule
minus
21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule
500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)
147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)
(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)
----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill räkna hk eller vridmoment
Kw*1.36=hk
Hk*7021.54/rpm=Nm
Nm*rpm/7021.54=Hk
tänk på att formlen e inte mer exakt än data som du lägger in och den beräknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster eller luftmotståndförulster etc
kör försiktigt o ha skoj
Hade på känn att det var simpel matematik inblandad, men kunde inte klura fram vilka formler som passar in. Hade, liksom en föregående talare, för mig att man petade i varvtalet, det har satt lite krokben.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.