Ursäkta ot,
" Commodore motorrum 1980 eller 1981, ingen lek att få alla sex rören exakt lika långa och med tanke på att en startmotor OCH styrsnäcka sitter i vägen. De som såg denna bil i aktion minns utan tvekan sången från bilen/motorn då den låg på 9000 rpm i slutet av strippen. Vill minnas att bästa tiden var mitten 11 or och 200 kmh på kvartsilen".
Hade med mig en kompis som är musiker på en dragracingtävling där både Ingvar och Ulf deltog med sina bilar, hans kommentar om Commodoren var;" Det här begriper jag inte så mycket av, men det där, det är musik"
Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Just med Comodoren kan jag säga att detta med att ha avstämda rör och "rätt" kollektorstorlek är hela skillnaden på både ljudet och motoreffekten, det såg man tydligt i bromsbänken då man testade nått som inte var bra. Vi grejade mycket med grenrören och naturligtvis en massa andra saker också men det jag minns främst var skillnaden i effekt då vi "hittade" rätt längd på primärrör och kollektorstorlek, då krävdes plötsligt en större ändring av bestyckningen i förgasarna. Med dagens mått blev ändå effekten inte nått att skryta med men 313 Hk hostade 3 liters sexan ur sig, min 2 liters fyra hade 210 Hk, men som sagt det var 1980 och då var det uppseendeväckande effekter. Båda motorerna var identiska invändigt, samma kolvar ventiler, kam vippor ja allt som rörde sig. Som en tidigare skribent skrev fanns nog en hel del mer att hämta ur dessa motorer om man haft kvar dem idag, med bättre kammar och rullvippor istället för de släpskovippor som användes och begränsade kamprofilerna och till det insprutning/tändning av modernt snitt. Ulf Renberg är en noggrann person så just grenröret vi bromsade med var justerbart lite överallt. Att få Enem att beräkna en kamprofil kostade 1980 cirka 6000 kronor plus master och kamämne, en affär på 10 000 då vilket motsvarar mer än 30 000 nu så att utveckla kammar var inget vi kunde syssla utan fick lov att använda redan framtagna kamprofiler, en sådan kam kostade 3000 Kronor per styck, såg detta på en gammal faktura. De färdiga måtten på grenrören till sexan stämde väl överens med informationen från Opel men för Ulfs del blev kollektorvolymen större motsvarande skillnaden i motorvolym jämfört med min motor som var på 2 liter. Ulf hade dessutom större megafon och mycket trevligare ljud än från min bil... Fredrik Tiger körde rallycross med en Bmw M3 och den bilen lät liknande denna commodore sexa men i dragracing fick man ha raka rör och då låter det ännu bättre
Ska rota mer i fotohögen kanske jag hittar mer bilder.
Ska rota mer i fotohögen kanske jag hittar mer bilder.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Jürg Bächi kör historisk racing med en Commdore A med crossflow sexa, visserligen med Kugelfisher insprutning. Tror den har runt 300 hk.
Jag hade det stora nöjet att se och höra honom köra bilen på Anderstorp för några år sedan, kan ha varit 2007-2008 kanske.
Ett klipp från Nürburgring för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=CzUXFPGqKDE
Jag vet inte om han tävlar fortfarande, håller inte så bra koll på startfälten i historisk racing längre.
Jag hade det stora nöjet att se och höra honom köra bilen på Anderstorp för några år sedan, kan ha varit 2007-2008 kanske.
Ett klipp från Nürburgring för några år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=CzUXFPGqKDE
Jag vet inte om han tävlar fortfarande, håller inte så bra koll på startfälten i historisk racing längre.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
300hästar med en gjutjärnssexa som den i Commondoren är respektfullt även idag.
Jag gjorde en 2 liters historisk racing för nåt år sen med Weber 50:or och den gav 210 hästar ungefär.
Finns inget roligare än folk som gör grejer själva med lite udda grejer.
Erland
Jag gjorde en 2 liters historisk racing för nåt år sen med Weber 50:or och den gav 210 hästar ungefär.
Finns inget roligare än folk som gör grejer själva med lite udda grejer.
Erland
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Vill väcka lite liv i denna tråd för ska bygga ett grenrör till min b23 lustgasmotor.
Motor spec:
531 topp 236cfm in 167cfm ut 16mm lyft 311 duration 106 nock
2364cc
12,5 komp
50mm spjällhus
Profogger 100 hk
Vad har ni för rekommendation till denna motorsetup?
Motor spec:
531 topp 236cfm in 167cfm ut 16mm lyft 311 duration 106 nock
2364cc
12,5 komp
50mm spjällhus
Profogger 100 hk
Vad har ni för rekommendation till denna motorsetup?
13,72s 402m
8,61s 201m
Badtastebob instagram
8,61s 201m
Badtastebob instagram
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Hej jag körde 1 3/4 tums rör från toppen 4-2-1 med våran B230 gas motor utan att ha några vetenskapliga belägg för det men det funkade bra..
Det skulle funka lika bra med 4-1 också med tanke på att man åker på så höga varv så mellan och låg register spelar ingen större roll.
/ Peter
Det skulle funka lika bra med 4-1 också med tanke på att man åker på så höga varv så mellan och låg register spelar ingen större roll.
/ Peter
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Grenrör 4-1 eller 4-2-1 ? vara eller inte vara..
Sorry för lite OT.Pacman skrev:Kort kommentar till filmen: Där förekommer flera BMW M1 i racet. DÄR har du sång!! Låter närmast likt Formel1 i jämförelse
Här kan man snacka om sång. BMW M1 med en NASCAR motor. Får ha ägg under pedalen i början, men den spinner loss ändå ett par gånger, och det låter som han frivarvar. När han fått lite temp i däcken, så han kan gasa lite, då är det musik som kommer ur motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=HNW6n2kEMbo
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits