plana tryckare vs tryckare med radie

Diskussioner för erfaret folk
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av ingvar »

Med plana tryckare begränsas kamprofilerna av diametern på tryckarna.
I Volvo rödblock begränsas diametern till runt 38 - 40 mm beroende på hur mycket material man vill ha kvar.
Jag kan se en vinst om man skulle använda tryckare som exempelvis har en radie på kanske 40 eller 50 mm mot kammen istället för plan yta.
Då skulle man få tillgång till helt andra möjligheter när kamprofiler ska beräknas, djärvare profiler med mer lyft och mindre duration..... eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av ingvar »

Så här ser det ut det jag tittat på. Inget nytt påhitt direkt, användes redan på 30 talet i racingmotorer
Användes i ordinära ventilsystem typ tvåventilers med stötstänger och både två och fyrventilers motorer med överliggande kam.
Att beräkna nya kamprofiler samt lösa styrningen av tryckarna i toppen är modifieringar som behövs.
Såvitt jag kan förstå bör befintliga tryckare vara möjliga att använda, exempelvis meyer/drake/offenhauser som är 1,5tum i diameter?
Bild på uppsättning för överliggande kam versionen.
Bild
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av ingvar »

En profil nått i den här stilen. Kommer från Opel CIH crossflow som just hade radie 50 på sina vippor...
En kort duration med radikal profil. Med denna profi och 50mm rostfri ventil och 5/16 skaft (eg. Chev sb ventil) räckte det med enkla "kraftigare" ventilfjädrar som kom från Opel världen så profilen frestade inte ventilmekanismen trots 9000 rpm max. Den som köpt Enems kamslip borde ha mastern till denna kam, kallad CC8.
Lånat bilden från garaget då jag inga egna bilder hade på kammen.
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av super7 »

ingvar skrev:Den som köpt Enems kamslip borde ha mastern till denna kam, kallad CC8.
Det är Gunnar Lundström som köpte kamslipen. Enem säljer fortfarande kammar
men det är Gunnar som slipar, och alla mastrar har han också även Nisse Hedlund:s


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Här är en modell på tryckare med radie 80.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har sett lättare ändå som används av wrc teamen, hittar aldrig igen bilden.
Men de är inte runda längre, utan det onödiga matrialet på sidorna om rampen är borttagna enkelt förklarat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av nkro »

Är det vanligt med oljekanal i nocken ?
Niklas
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av Pacman »

Blir väl fel att jämföra en vipp-profil med assymetrisk nock pga varierande utväxling mot en linjär tryckare med symmetrisk nock. Man får nog ta fram helt nya mastrar med en cnc-slip först.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av ingvar »

Absolut, kammen på bilden är kalkylerad med en utväxling på 1,5 så dess nock lyfter väl cirka 10 mm. Min tanke var att om mastern "cc8" finns kan man mäta dess värden och sedan kalkylera om dess värden med ändringen att utväxlingen nu är 1:1. Nu måste det också framhållas att den nämnda kamprofilen är gammal så att beräkna en optimal kamprofil kan vara bästa vägen. Fördelen som jag ser är möjligheten till högre toppeffekt med bibehållen eller högre lågvarvseffekt....
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av Pacman »

Nej jag tänkte inte så mycket på den genomsnittliga utväxlingen utan snarare profilens karaktär.
Om du tänker efter så har den vippan allt mellan låt oss säga 1,2-1,9 i utväxling och dessutom åt vardera hållet beroende på om det är avgas eller insug. Därför ser kamloberna assymetriska ut.
Den mastern är helt oanvändbar till en symmetrisk profil.
Man måste utgå ifrån den beräknade ventilrörelsen och slipa en ny master.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av kolvbult »

Slipa master är dyrt , man kan slipa hos ex agap som har en datorstyrd kammslip : )
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av fugazi »

ingvar skrev:Absolut, kammen på bilden är kalkylerad med en utväxling på 1,5 så dess nock lyfter väl cirka 10 mm. Min tanke var att om mastern "cc8" finns kan man mäta dess värden och sedan kalkylera om dess värden med ändringen att utväxlingen nu är 1:1. Nu måste det också framhållas att den nämnda kamprofilen är gammal så att beräkna en optimal kamprofil kan vara bästa vägen. Fördelen som jag ser är möjligheten till högre toppeffekt med bibehållen eller högre lågvarvseffekt....
Blir inte slitaget mindre också p.g.a mindre friktion? Eller spelar det ingen roll?
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: plana tryckare vs tryckare med radie

Inlägg av *L.R* »

Vad blir skillnaden. Man flyttar kontaktpunkten för ventilens vmax på ventil/tryckare?
Så får lite högre ventilhastighet?

Nån som har räknat på hur mkt man vinner med en radie 80tex på samma diameter?
Skriv svar