Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Erland, jag sa inte att din formel var fel, bara att den gäller för specialfallet med linjär acceleration.
Det är samma som linjär acceleration och rörelseenergi.
Rörelseenergi E = m * v2 ( energin ökar med kvadraten på hastigheten )
Effekten för konstant acceleration ökar linjärt med hastigheten.
Dubbla hastigheten kräver dubbla effekten för samma acceleration.
För att dubbla accelerationen vid samma hastighet krävs också dubbla effekten.
Det är samma som linjär acceleration och rörelseenergi.
Rörelseenergi E = m * v2 ( energin ökar med kvadraten på hastigheten )
Effekten för konstant acceleration ökar linjärt med hastigheten.
Dubbla hastigheten kräver dubbla effekten för samma acceleration.
För att dubbla accelerationen vid samma hastighet krävs också dubbla effekten.
Jonas Bylund
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Så, för att öka hastigheten till det dubbla med dubbelt så snabb acceleration(under ett svep) kräver 4ggr effekten?
Jag menar, om jag redan accelererar i 1000rpm per sekund och varvar 1000rpm.
Om jag då vill öka varvet till 2000rpm på 2000rpm per sekund
Jag menar, om jag redan accelererar i 1000rpm per sekund och varvar 1000rpm.
Om jag då vill öka varvet till 2000rpm på 2000rpm per sekund
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Ett exempel:
Rörelseenergi vid olika varvtal
1000 rpm 1k Joule
2000 rpm 4k Joule
3000 rpm 9k Joule
4000 rpm 16k Joule
6000 rpm 36k Joule
Effekt är energiföränding per sekund.
1000 -> 2000 rpm på 1 sek: (4kJ-1kJ) /1s = 3kW
2000 -> 3000 rpm på 1 sek: (9-4)/1=5kW
2000 -> 3000 rpm på 0.5 sek: (9-4)/0.5=10kW
Rörelseenergi vid olika varvtal
1000 rpm 1k Joule
2000 rpm 4k Joule
3000 rpm 9k Joule
4000 rpm 16k Joule
6000 rpm 36k Joule
Effekt är energiföränding per sekund.
1000 -> 2000 rpm på 1 sek: (4kJ-1kJ) /1s = 3kW
2000 -> 3000 rpm på 1 sek: (9-4)/1=5kW
2000 -> 3000 rpm på 0.5 sek: (9-4)/0.5=10kW
Jonas Bylund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
sorry det tagit tid men här kommer några grova ca siffror på hur många hk det går åt att acc denna motor. är tagit från olika varvtal men det ska väl inte göra nån skillnad? siffrorna är tagna från en tids axel och med okorrigerad effekt.
RPM/S HK
600 12
817 26
1000 31
1200 43
1600 58
2033 72
RPM/S HK
600 12
817 26
1000 31
1200 43
1600 58
2033 72
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Jens,
Varvtalet har betydelse. Kan det vara så att första värdet är vid ca 4500 rpm, dom två nästkommande vid ca 6600 rpm och dom tre sista vid ca 8000 rpm? Eller motsvarande hopp. Ex 4000, 6000 och 7200.
Tröghetsmomentet verkar högre än det borde vara för enbart motorn men jag antar att även bromsen har en ansenlig roterande massa som är inkluderad.
Varvtalet har betydelse. Kan det vara så att första värdet är vid ca 4500 rpm, dom två nästkommande vid ca 6600 rpm och dom tre sista vid ca 8000 rpm? Eller motsvarande hopp. Ex 4000, 6000 och 7200.
Tröghetsmomentet verkar högre än det borde vara för enbart motorn men jag antar att även bromsen har en ansenlig roterande massa som är inkluderad.
Jonas Bylund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
ok då gör jag nya siffror i morgon med varvtal också så kan ni räkna på det
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
600 rpm/sek är nånstans vid 6000rpm det mins jag sen vid 1200rpm/sek det va vid max effekt kring 7800rpm mins jag iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Nu har jag räknat och förenklat lite formler.
Exempel 1, Beräkning av medeleffekt mellan två tidpukter från tröghetsmoment
Lagrad rörelseenergi [Joule]=0,005484535*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*varvtal[RPM]
Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Varvtal 1, V1=4000 RPM
Varvtal 2, V2=5000 RPM
Energi 1, E1 = 0,005484535*0,2*4000*4000=17551 Joule
Energi 2, E2 = 0,005484535*0,2*5000*5000=24723 Joule
Effekt [Watt] är energiförändring [Joule] per tidsenhet [sekund]
Om denna varvtalsförändring görs på 0,5 sekunder blir medeleffekten (24723 - 17551 )/0,5 = 19744 W = 26,5 Hp
Exempel 2, Beräkning av effekt från tröghetsmoment, varvtal och svephastighet:
Effekt[hp]=0,0000147*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*svephastighet[RPM/s]
Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Svephastighet 2000 RPM/s
4000 RPM ger 0,0000147*0,2*4000*2000=23,5 Hp
5000 RPM ger 0,0000147*0,2*5000*2000=29,4 Hp
Detta stämmer bra med att medeleffekten skulle vara 26,5 Hp
Exempel 1, Beräkning av medeleffekt mellan två tidpukter från tröghetsmoment
Lagrad rörelseenergi [Joule]=0,005484535*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*varvtal[RPM]
Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Varvtal 1, V1=4000 RPM
Varvtal 2, V2=5000 RPM
Energi 1, E1 = 0,005484535*0,2*4000*4000=17551 Joule
Energi 2, E2 = 0,005484535*0,2*5000*5000=24723 Joule
Effekt [Watt] är energiförändring [Joule] per tidsenhet [sekund]
Om denna varvtalsförändring görs på 0,5 sekunder blir medeleffekten (24723 - 17551 )/0,5 = 19744 W = 26,5 Hp
Exempel 2, Beräkning av effekt från tröghetsmoment, varvtal och svephastighet:
Effekt[hp]=0,0000147*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*svephastighet[RPM/s]
Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Svephastighet 2000 RPM/s
4000 RPM ger 0,0000147*0,2*4000*2000=23,5 Hp
5000 RPM ger 0,0000147*0,2*5000*2000=29,4 Hp
Detta stämmer bra med att medeleffekten skulle vara 26,5 Hp
Jonas Bylund
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Vad skiljer en sån här motor mot tex Per Eklunds pikes peak Saab som har liknande effekt men verkar ha bredare register?
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Båda är fyrcylindriga, sen skiljer nog restenMatsN skrev:Vad skiljer en sån här motor mot tex Per Eklunds pikes peak Saab som har liknande effekt men verkar ha bredare register?
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
JoBy skrev:Nu har jag räknat och förenklat lite formler.
Exempel 1, Beräkning av medeleffekt mellan två tidpukter från tröghetsmoment
Lagrad rörelseenergi [Joule]=0,005484535*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*varvtal[RPM]
Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Varvtal 1, V1=4000 RPM
Varvtal 2, V2=5000 RPM
Energi 1, E1 = 0,005484535*0,2*4000*4000=17551 Joule
Energi 2, E2 = 0,005484535*0,2*5000*5000=24723 Joule
Effekt [Watt] är energiförändring [Joule] per tidsenhet [sekund]
Om denna varvtalsförändring görs på 0,5 sekunder blir medeleffekten (24723 - 17551 )/0,5 = 19744 W = 26,5 Hp
Exempel 2, Beräkning av effekt från tröghetsmoment, varvtal och svephastighet:
Effekt[hp]=0,0000147*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*svephastighet[RPM/s]
Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Svephastighet 2000 RPM/s
4000 RPM ger 0,0000147*0,2*4000*2000=23,5 Hp
5000 RPM ger 0,0000147*0,2*5000*2000=29,4 Hp
Detta stämmer bra med att medeleffekten skulle vara 26,5 Hp
Och detta sker med ca 50rpms mellanrum(troligtsvis på hela svepet) men vad man kan se som noggrannast i Dyno Datamite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
man designar först sin motor mot vad man ska ha den till sen bygger man och testar/fin slipar fram sitt koncept i dyno. denna är byggd för dragrace eller seriös street race!MatsN skrev:Vad skiljer en sån här motor mot tex Per Eklunds pikes peak Saab som har liknande effekt men verkar ha bredare register?
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
utvecklingen går snabbt framåt tror det är fullt möjligt att få samma effekt och lika brett register i en B230 8v i dag som i en 16v saab motor för 10 år sen som kostade en förmögenhet.
tror inte den motorn hade 900+hk heller?? (svårt att få ned i backen även med 4wd) fins den dokumentären nånstans på nätet? skulle gärna se om den mins den gick på tv för många år sen. gillade den gammla "skrot nisse gubben" som designade mycket på bilen
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
- Ort: Charlottenberg
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Rekord hållaren före Per hade ca 900 hk....Jens Gustavsson skrev:tror inte den motorn hade 900+hk heller?? (svårt att få ned i backen även med 4wd)
mvh jens
Och i filmen pratas det om att dom var uppe på 720 hk men det skulle hittas lite till
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM