"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

"Soft Heads"

Inlägg av quattro »

I en tråd om ljuddämpning för dynoceller länkade Erland till ENDYN, ett företag i Texas som jobbat mycket med bla Nascar motorer och i samband med detta utvecklat "soft heads" konceptet. Endyn har varit nämnt tidigare här, men bara helt kort och då 2009. Själva Soft Heads konceptet verkar inte vara diskuterat.
Ivf finns det upplagt tidningsartiklar från 1985-86 då det var diskussioner med olika NASCAR team, plus en uppdaterad och ingående beskrivande artikel skriven av Larry Widmer själv 1999.

Intressant läsning. Vad säger ni andra? Nån som testat? Eller är det "Hot-Vapour Engine-varning" på det här?

http://www.theoldone.com/articles/The_Soft_Head_1999/
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Thunderbo1t »

fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: "Soft Heads"

Inlägg av fugazi »

Nånstans ringer en lite klocka om att det i nån tidning i förgången tid fanns en artikel som hette "The Windsor solution" som såg liknande ut men till en 351W.
Kan mkt väl ha varit i Wheels... Har sökt lite men inte funnit... (Och min tidning är sedan länge borta! Men det skulle inte förvåna mig om t.ex. Erland har en kvar i gömmorna...)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Alla artiklar om soft head finns på hans sida, även de med folk som är med och emot honom.
Man får läsa alla och bilda sig en egen uppfattning.
Han har en artikel om att bygga en Pro Stock motor och där är han totalt off.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: "Soft Heads"

Inlägg av quattro »

Ja, det finns väldigt mycket att läsa och fundera över. Soft Heads som begrepp startade tydligen under hans tid i Nascar-världen. Men han har fortsatt använda tankarna och har under 2000-talet jobbat mycket med 2-liters Hondamotorer. Han har bla egendesignade kolvar som ger kompression på över 13-1 och koncentrerar förbränningsrummens volym till avgassidan.

Erland, är det den här artikeln du menar när du skriver att han är off? Det känns rätt extrem, skulle jag säga, men varför är den off, menar du? http://www.theoldone.com/archive/pro-st ... engine.htm
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Pacman »

From an airflow stand point, if you try to flow enough air through any size orifice, you will finally reach a saturation point. It doesn't matter if the engine is pulling the air in (NA) or a blower is pushing it in, once you reach the "magic number", you're going to use more energy trying to move the air than you'll ever make in power.
Där har du ju ändå en grov missuppfattning om hur överladdning fungerar. Enligt denna kommentar är överladdning helt onödigt för man får ändå inte mer effekt! :doh:

En människa som lägger "ribban" av sin kunskap där har jag fortsättningsvis svårt för att ta på allvar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Det måste vara den artikeln jag tänker på om P/S.
Det han menar med saturation point är när du når ljudhastigheten så kan du inte öka hastigheten mer.
Det enda du kan göra efter det är att öka densiteten på flödet.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: "Soft Heads"

Inlägg av quattro »

Som jag fattar det bygger han ena sidan av prostockmotorn med lite längre slag och mindre cyl-dia än den andra. Avsikten är få en lite bredare vridmomentstopp. 2 motorer i ett och samma block. Målsättningen var minst 1265 hp men i verkligheten blev det lite mer. Hur mycket skriver han inte. Texten är från 1998 så det är den tidens nivå som beskrivs.

Pacman, det är med all säkerhet som Erland skriver om vad Widmer menar med saturation point. Jag skulle säga att han har väääldigt mycket kunskap. Det märker man snart om man läser lite mer. Men jag håller också med om att man får bilda sin egen uppfattning. Det är inte standardtänk Widmer står för.

Jag tycker det här citatet visar på kärnan i hans tänk .
the fact that cylinder pressure relative to crank angle was "critical" and that cylinder pressure (quality of the burn) was what rotated the crankshaft, rather than big airflow numbers. Sufficient airflow is indeed necessary, but the real key is creating a quick, complete burn and all other components need to be designed as support systems for the combustion process

Att han kallar topparna för "soft heads" kan förvilla, men det är detta han menar: "soft" in its ability to tolerate extremely variable mixtures and ignition curves without damage from detonation.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Pacman »

Låter åter igen som århundradets motsägelse!

Att sträva efter en så snabb och effektiv förbränning som möjligt men sen skapa en väldigt ineffektiv och långsam förbränning för att klara alla bränsleblandningar och tändlägen utan risk för knack.

Som att sträva efter karaktären av en Mitsu Evo, och sen bygga sin motor på en Audi 20v.

Jag är hemskt ledsen men jag ser inte ljuset! :(
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Pacman »

Erland Cox skrev:Det måste vara den artikeln jag tänker på om P/S.
Det han menar med saturation point är när du når ljudhastigheten så kan du inte öka hastigheten mer.
Det enda du kan göra efter det är att öka densiteten på flödet.

Erland
Precis det jag menar med.
Om man tror att en kompressors uppgift är att agera luftpump och öka gashastigheten så är man väldigt fel på det. En kompressors uppgift är som namnet anger, komprimera luften och öka dess densitet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: "Soft Heads"

Inlägg av quattro »

Pacman, du givetvis helt rätt i det du skriver. Men menar du verkligen att du tror att Widmer inte begriper det ??? Vad får du det ifrån?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Pacman »

Quattro, det är du som lägger upp länkar om resonemang och kommentarer. Det är de jag utgår ifrån. Jag har ingen aning om vem människan är, lika lite som han antagligen vet vem jag är :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Jag greppar hans tänk.
Man har fler variabler än bara topplocket och kolven för att skapa en vettig förbränning utan onödig okontroll.
Man kan således skapa en motor som vill ha liten förtändning men ändå hinna förbränna så det skapar peaktryck vid önskad vevaxelgrad efter ÖD.

Men som han beskriver, man kommer alltid till en punkt där man blir begränsad och måste finna nya vägar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: "Soft Heads"

Inlägg av quattro »

Jag såg att Larry Widmer finns med på Speedtalk bland intervjuerna. http://www.speedtalk.com/shows/053_larry_widmer.html

About the Guest: Larry Widmer's name exploded onto the head porting stage in the mid '80s with controversial articles in Hot Rod and Circle Track Magazine on the subject swirl - what he calls "Soft Heads". Larry would be on anybody's list of induction experts. http://www.theoldone.com

About the Show:
How'd you get started working on airflow?
What are your core beliefs on airflow?
Combustion chamber
Valve design
Seat shape
Soft & Hard heads
Swirl
Tumble
Reversion
Port finish
Reverse Flow
Riblets
Diagnosing poor airflow
How to find areas that need modification and
How about the areas you call “no-grind”?
Shaping the short turn
Dyno Testing Tricks
Future trends cylinder head and intake design
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Dom är rätt bra de skivorna, har några av dom.
Läste att med lite jobb i förbränningsrummet och på porten mellan LS1 och LS6
plockade dom 8 hästar genom att låta kanalen flöda mer i vinkel istället för rakt ned i kolven.
Lite swirl, mindre än 2 varv per förbränning men ändå 1 gratishäst per cylinder.

Erland
Skriv svar