Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av coupe76 »

Ang: röret mellan fjäderbenstornen tycker jag du ska bygga ett nytt dubbelt i fackverksstil som locket får plats i.
Enligt Herb Adams chassibyggarbok så tillför ett bockat rör lika mycket i vridstyvhet som en blöt disktrasa (lite väl kanske men tänkvärt i alla fall)
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för din input Christer, alltid bra att veta så man inte bygger något som blir dåligt för det vill jag inte.
Har sett färdiga fjäderben stag som varit bockade därför jag fick för mig att det skulle fungera :?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Steve »

Borde det inte gå svetsa in en ring/donut på staget runt locket annars?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Det kanske kan vara ett alternativ, fast jag vet faktsikt inte :?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Vattenrören är nu färdiga inför ombyggnad av kylsystemet! Har inte bestämt mig för vilken variant jag ska köra med men nu finns det rör för samtliga alternativ :thumbright:

Bild

Hoppas det ska fungera med den här typen av klämringskoppling som egentligen är avsedd för hydraulrör
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Jag och en kompis betongfyllde blocket igår så nu får man väl vänta lite innan man kan fortsätta med motorn. Vibbade blocket typ en timme direkt när vi fyllt det och nu står det och vilar i ett rum där det är varmt och gott :)
Läste något i en tidigare tråd om att man ska vänta typ 28 dagar/en månad på att det ska stelna färdigt innan man bearbetar blocket, stämmer det?

Står inget om det i instruktionerna som följde med så jag är lite osäker på vad som egentligen gäller, får kontakta återförsäljaren om ingen här vet med säkerhet :?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av TurboTeamSyd »

Man brukar som regel låta betongen stå och brinna i en månad innan man borrar blocket.

Eller så gör man som vi gjorde med Turbocontainern en gång i tiden och epoxi fyllde blocket och borrade det 24h senare (kanske var lite senare samma vecka) :thumbright:

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Klabbe Persson »

Snygga rör :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

TurboTeamSyd skrev:Man brukar som regel låta betongen stå och brinna i en månad innan man borrar blocket.

Eller så gör man som vi gjorde med Turbocontainern en gång i tiden och epoxi fyllde blocket och borrade det 24h senare (kanske var lite senare samma vecka) :thumbright:

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
OK men då får det stå en månad och vila, kanske lika bra för att vara på den säkra sidan!
Hehe ja då var det lite stressigt att få ihop bilen kan jag tänka mig :lol:

Klabbe Persson skrev:Snygga rör :)
Tack! Ja jag tror det kan bli bra sen när det sitter monterat :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Det är lätt att sitta på nätet och klicka hem grejer, Davies Craig EWP150 med controller kom hem häromdagen. Hoppas den ska bli bra till mitt nya kylsystem :thumbright:

Bild

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Går lite trögt det här då jag inväntar delar, men snart så ska det mesta finnas hemma så jag kan fortsätta!

Under tiden så funderar jag lite angående placering av BB-lamban. Den tidigare placeringen är kass så den ska ändras!
Har som jag ser det två alternativ men kan inte riktigt bestämma mig då min DP är ganska kort så jag tycker att sonden antingen hamnar för nära turbon eller för nära änden på röret :?

Någon som har erfarenhet av detta? Motor och låda sitter stumt så det blir inga större rörelser

Alt 1
Bild

Alt 2
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av mattias »

Med "full smul" så placera den i senare alternativet längre ut, det är inte så intressant att den visar helt rätt på tomgång och låg last. Motorn berättar nog vad den vill ha där ändå.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Hehe okej :thumbright: Då får det bli alternativ 2, tack för hjälpen!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av DanielW »

Blir det nå andra uppdateringar förutom ny bottendel?
Mvh Danne
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Nej Daniel det är inga stora förändringar inplanerade. Mest få ihop bilen igen så man får gasa 8)

Ny bottendel med betong och nytt kylsystem för vattnet (tvärspolning)
Nya bakdäck
Wheeliebars (om jag hittar någon som kan hjälpa till med detta)
Lite små förbättringar som förenklar service/underhåll

Sen blir det ny mappning då jag tydligen har haft lite konstiga inställningar i VEMS:et som bla korrigering för att backa av tändning efter insugstemp så pga detta så har jag "förlorat" en hel del effekt redan vid lägre insugstemp.

Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar :thumbdown:

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar