Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6055
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Steve »

Blir det inte dumt att ha separata ventiler för varje hjul om du inte ska kunna styra dom var för sig, eller har du nån sorts nivågivare?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har luftfjädring bak på min pickup, 1 ventil bara.
Och trots tunna slangar, så när jag har luft i för att addera bärförmåga då jag tagit bort ett blad i bladfjädrarna så ökar krängningen rejält.
funderar på att sätta i separata ventiler, en till vardera bälg för att slippa detta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6055
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Steve »

Min tanke med separata och inte kunna styra dom var för sig om man inte har nivåventiler är att dom lär bli osynkade förr eller senare. Lär vara liten risk att dom töms/fylls exakt lika snabbt eller att dom är 100% täta
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Kadett4wd »

jo, mina läcker lite, har en liten skitkompressor med mig i bilen.
enkelheten med att få lika tryck i båda gjorde att jag byggde med en ventil.
men nackdelen är då bilen kränger i kurvorna.
Luft som pyser ur 'ytterbälgen' åker ju in i innerbälgen och adderar krängning.
Man kan lösa det med backventiler, men enkelt är två ventiler och sen helt enkelt justera höjder manuellt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Det var ju för att undvika fenomenet med krängning som det är en till varje hjul, även om krängningen inte blir allt för stor i 30 km/h :wink:

Det är två kretsar med varsin tryckregulator fram/bak.

Tanken är att inställt trycket styr höjd på resp. axel. sedan är det bara att fylla manuell med knappar till den når inställd höjd.
Funkar det inte får jag väl bygga om :thumbright:

Det ska även in givare som varnar om den blir för låg :roll:
15-åringen tyckte det lät bra men inte om det tog längre tid att få den klar med den funktionen :hihi:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av JoBy »

Är det inte bättre att koppla ihop bälgarna på samma axel? Då säkerställer man samma tryck.

Om den står exempelvis med höger fram och vänster bak högre när höjden justeras, då kommer man ju att låsa in olika volym i bälgarna på samma axel.
I praktiken slkulle jag knappast tro att det skulle vara något problem, men ändå.
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av JoBy »

Detta kanske är intressant:
http://shop.rydahls.se/tf/tflastvagn.as ... FJ%C4DRING

Ventil för automatisk nivåreglering av luftfjädrad hytt på lastbilar.
Då kan du ha olika inställningar, höj, sänk och manuell / automatik med lämplig körhöjd.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Kadett4wd »

JoBy skrev:Är det inte bättre att koppla ihop bälgarna på samma axel? Då säkerställer man samma tryck.

Om den står exempelvis med höger fram och vänster bak högre när höjden justeras, då kommer man ju att låsa in olika volym i bälgarna på samma axel.
I praktiken slkulle jag knappast tro att det skulle vara något problem, men ändå.
Jag har ju gjort så, och det kan kränga som attan om jag har lite last på flaket.
I mitt fall kan jag ju också rätta till det med att ta en kränghämmare från S10 extreme.
Och kör man uteslutande luftfjädring blir ju problemet än större.
Så enklast där är separata ventiler och ställa höjden på bilen på plan mark.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av MB 4 ME »

om du har en ventil tex för båda fram eller bak så går det. Det får vara kopplat ihop höger / vänster på samma ledning med då måste du ha en strypning med en innerdia på 1mm. Då hinner inte bilen kränga så mycket innan kurvan är över. Finns ganska lite skrivet i SFRO iaf ang luftfjädring men just detta med en strypning är okej enligt SFRO.

Men just gällande atraktorbygge så äre väll ännu sämre om hur saker å ting ska vara byggda
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Jontahan
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 12, 2017 11:24 pm

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Jontahan »

Hej!

Har följt detta projektet sen du började posta här. Stort nöje att följa!
Ang luftfjädringen, varför inte ha en ledning mellan höger/vänster på varje axel med en ventil som man kan öppna när/om man vill utjämna trycket?

Lycka till med det sista! Avundsjuk på dotter din ;)
automania
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jan 13, 2017 5:15 am

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av automania »

HEI Jeg er ny pa forumet Men jeg har sett pa forumet lenge. Meget bra prosjekt Mange fine detajer. Vi har lenge jobbet med en wv splittbuss med luftfjoring og du ma ha separat niva folere pa hvert hjul fordi du er avhengig av forskjellig trykk,det er forskjellig vekt pa hvert hjul som vil innvirke mye pa hoyden pa hvert enkelt hjul, du kan ikke krysskople eller kople sammen hoyre og venstre side uten induviduell regulering .
Forovrig er mitt prosjekt na volvo duett 1958 stepside m /140 forstilling 360 servotannstag 240 bakaksel 230 turbo
bredere skjermer elektrohydraulisk tipp , men dette er ikke epa bygg dett er en pikkup
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Spenderade förra helgen med att montera på skärmar, det blir helt klart roligare när det ser ut som en bil.

Bild

Bild

Bild

Bild

Utöver det så hann jag med att påbörja avgassystem och få klart det mesta under huven, remmar och värmepaket bl.a.

En veckas jobb utomlands är ju inte optimalt för framfarten men så är det ibland.
Kom hem med en förkylning men lite var det gjort i helgen iallafall.
Avgassystem är 99% klart, tog givetvis slut på gas till svetsen igår så det sista fixas ikväll innan det ska monteras tillbaka.

Igår var det äntligen dags att kolla hur den ser ut på lite avstånd.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag tycker det ser bra ut och dottern tog små glädjeskutt :hihi:

45766
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Daylightmoment

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Daylightmoment

Inlägg av JoBy »

Snyggt!

Är det inte lätt att skada lacken om man krokar på ett släp? Det ser nära ut.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Daylightmoment

Inlägg av Arnesson Rallycross »

JoBy skrev:Är det inte lätt att skada lacken om man krokar på ett släp? Det ser nära ut.
Jo det är extremt nära :shock:
Det är inte tänkt att det ska dras nåt släp med den, men eftersom det är krav på drag så gjorde jag så här, tyckte det vart lite läckert när den satt överdrivet nära :wink:
Det går att lägga in fler distanser mellan ram och krok om det blir problem på SBP. :thumbright:
Skriv svar