Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Blir det inte dumt att ha separata ventiler för varje hjul om du inte ska kunna styra dom var för sig, eller har du nån sorts nivågivare?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Jag har luftfjädring bak på min pickup, 1 ventil bara.
Och trots tunna slangar, så när jag har luft i för att addera bärförmåga då jag tagit bort ett blad i bladfjädrarna så ökar krängningen rejält.
funderar på att sätta i separata ventiler, en till vardera bälg för att slippa detta.
Och trots tunna slangar, så när jag har luft i för att addera bärförmåga då jag tagit bort ett blad i bladfjädrarna så ökar krängningen rejält.
funderar på att sätta i separata ventiler, en till vardera bälg för att slippa detta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Min tanke med separata och inte kunna styra dom var för sig om man inte har nivåventiler är att dom lär bli osynkade förr eller senare. Lär vara liten risk att dom töms/fylls exakt lika snabbt eller att dom är 100% täta
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
jo, mina läcker lite, har en liten skitkompressor med mig i bilen.
enkelheten med att få lika tryck i båda gjorde att jag byggde med en ventil.
men nackdelen är då bilen kränger i kurvorna.
Luft som pyser ur 'ytterbälgen' åker ju in i innerbälgen och adderar krängning.
Man kan lösa det med backventiler, men enkelt är två ventiler och sen helt enkelt justera höjder manuellt.
enkelheten med att få lika tryck i båda gjorde att jag byggde med en ventil.
men nackdelen är då bilen kränger i kurvorna.
Luft som pyser ur 'ytterbälgen' åker ju in i innerbälgen och adderar krängning.
Man kan lösa det med backventiler, men enkelt är två ventiler och sen helt enkelt justera höjder manuellt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Det var ju för att undvika fenomenet med krängning som det är en till varje hjul, även om krängningen inte blir allt för stor i 30 km/h
Det är två kretsar med varsin tryckregulator fram/bak.
Tanken är att inställt trycket styr höjd på resp. axel. sedan är det bara att fylla manuell med knappar till den når inställd höjd.
Funkar det inte får jag väl bygga om
Det ska även in givare som varnar om den blir för låg
15-åringen tyckte det lät bra men inte om det tog längre tid att få den klar med den funktionen
Det är två kretsar med varsin tryckregulator fram/bak.
Tanken är att inställt trycket styr höjd på resp. axel. sedan är det bara att fylla manuell med knappar till den når inställd höjd.
Funkar det inte får jag väl bygga om
Det ska även in givare som varnar om den blir för låg
15-åringen tyckte det lät bra men inte om det tog längre tid att få den klar med den funktionen
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Är det inte bättre att koppla ihop bälgarna på samma axel? Då säkerställer man samma tryck.
Om den står exempelvis med höger fram och vänster bak högre när höjden justeras, då kommer man ju att låsa in olika volym i bälgarna på samma axel.
I praktiken slkulle jag knappast tro att det skulle vara något problem, men ändå.
Om den står exempelvis med höger fram och vänster bak högre när höjden justeras, då kommer man ju att låsa in olika volym i bälgarna på samma axel.
I praktiken slkulle jag knappast tro att det skulle vara något problem, men ändå.
Jonas Bylund
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Detta kanske är intressant:
http://shop.rydahls.se/tf/tflastvagn.as ... FJ%C4DRING
Ventil för automatisk nivåreglering av luftfjädrad hytt på lastbilar.
Då kan du ha olika inställningar, höj, sänk och manuell / automatik med lämplig körhöjd.
http://shop.rydahls.se/tf/tflastvagn.as ... FJ%C4DRING
Ventil för automatisk nivåreglering av luftfjädrad hytt på lastbilar.
Då kan du ha olika inställningar, höj, sänk och manuell / automatik med lämplig körhöjd.
Jonas Bylund
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Jag har ju gjort så, och det kan kränga som attan om jag har lite last på flaket.JoBy skrev:Är det inte bättre att koppla ihop bälgarna på samma axel? Då säkerställer man samma tryck.
Om den står exempelvis med höger fram och vänster bak högre när höjden justeras, då kommer man ju att låsa in olika volym i bälgarna på samma axel.
I praktiken slkulle jag knappast tro att det skulle vara något problem, men ändå.
I mitt fall kan jag ju också rätta till det med att ta en kränghämmare från S10 extreme.
Och kör man uteslutande luftfjädring blir ju problemet än större.
Så enklast där är separata ventiler och ställa höjden på bilen på plan mark.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
om du har en ventil tex för båda fram eller bak så går det. Det får vara kopplat ihop höger / vänster på samma ledning med då måste du ha en strypning med en innerdia på 1mm. Då hinner inte bilen kränga så mycket innan kurvan är över. Finns ganska lite skrivet i SFRO iaf ang luftfjädring men just detta med en strypning är okej enligt SFRO.
Men just gällande atraktorbygge så äre väll ännu sämre om hur saker å ting ska vara byggda
Men just gällande atraktorbygge så äre väll ännu sämre om hur saker å ting ska vara byggda
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Hej!
Har följt detta projektet sen du började posta här. Stort nöje att följa!
Ang luftfjädringen, varför inte ha en ledning mellan höger/vänster på varje axel med en ventil som man kan öppna när/om man vill utjämna trycket?
Lycka till med det sista! Avundsjuk på dotter din
Har följt detta projektet sen du började posta här. Stort nöje att följa!
Ang luftfjädringen, varför inte ha en ledning mellan höger/vänster på varje axel med en ventil som man kan öppna när/om man vill utjämna trycket?
Lycka till med det sista! Avundsjuk på dotter din
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
HEI Jeg er ny pa forumet Men jeg har sett pa forumet lenge. Meget bra prosjekt Mange fine detajer. Vi har lenge jobbet med en wv splittbuss med luftfjoring og du ma ha separat niva folere pa hvert hjul fordi du er avhengig av forskjellig trykk,det er forskjellig vekt pa hvert hjul som vil innvirke mye pa hoyden pa hvert enkelt hjul, du kan ikke krysskople eller kople sammen hoyre og venstre side uten induviduell regulering .
Forovrig er mitt prosjekt na volvo duett 1958 stepside m /140 forstilling 360 servotannstag 240 bakaksel 230 turbo
bredere skjermer elektrohydraulisk tipp , men dette er ikke epa bygg dett er en pikkup
Forovrig er mitt prosjekt na volvo duett 1958 stepside m /140 forstilling 360 servotannstag 240 bakaksel 230 turbo
bredere skjermer elektrohydraulisk tipp , men dette er ikke epa bygg dett er en pikkup
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Spenderade förra helgen med att montera på skärmar, det blir helt klart roligare när det ser ut som en bil.
Utöver det så hann jag med att påbörja avgassystem och få klart det mesta under huven, remmar och värmepaket bl.a.
En veckas jobb utomlands är ju inte optimalt för framfarten men så är det ibland.
Kom hem med en förkylning men lite var det gjort i helgen iallafall.
Avgassystem är 99% klart, tog givetvis slut på gas till svetsen igår så det sista fixas ikväll innan det ska monteras tillbaka.
Igår var det äntligen dags att kolla hur den ser ut på lite avstånd.
Jag tycker det ser bra ut och dottern tog små glädjeskutt
45766
Utöver det så hann jag med att påbörja avgassystem och få klart det mesta under huven, remmar och värmepaket bl.a.
En veckas jobb utomlands är ju inte optimalt för framfarten men så är det ibland.
Kom hem med en förkylning men lite var det gjort i helgen iallafall.
Avgassystem är 99% klart, tog givetvis slut på gas till svetsen igår så det sista fixas ikväll innan det ska monteras tillbaka.
Igår var det äntligen dags att kolla hur den ser ut på lite avstånd.
Jag tycker det ser bra ut och dottern tog små glädjeskutt
45766
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Daylightmoment
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Daylightmoment
Snyggt!
Är det inte lätt att skada lacken om man krokar på ett släp? Det ser nära ut.
Är det inte lätt att skada lacken om man krokar på ett släp? Det ser nära ut.
Jonas Bylund
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor Daylightmoment
Jo det är extremt näraJoBy skrev:Är det inte lätt att skada lacken om man krokar på ett släp? Det ser nära ut.
Det är inte tänkt att det ska dras nåt släp med den, men eftersom det är krav på drag så gjorde jag så här, tyckte det vart lite läckert när den satt överdrivet nära
Det går att lägga in fler distanser mellan ram och krok om det blir problem på SBP.