Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Matti: sa Tommy något om vridet? De hade varit intressant att veta, det brukar ju ligga en bit högre än hästkrafterna på dom där maskinerna!
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Är detta något du varit inblandad i Jens?
Påminner lite om extremegrenröret du gjorde.
Erland
Påminner lite om extremegrenröret du gjorde.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
långa vs korta grenrör är alltid ett intressant ämne, jag tycker rörens längd är viktigt och att det är värt med lite extra krångel. men han med roden tror jag har tagit det ett steg för långt haha
men erland mitt och boströms "långa och grova" amazon extrem rör på denna 900+hk motor ger ju bra effekt /liter /bar ladd det kan vi väll va överens om? (liknande KL 740 extrem röret).
hade ett kort och tunt gett samma effekt? jag tror inte det men gick aldrig att få svart på vitt denna bromsning heller haha! diskussionen fortsätter
du får bygga en turbo B230 8v motor erland till nästa jul och va med och bromsa med jag och tommy
/jensa
men erland mitt och boströms "långa och grova" amazon extrem rör på denna 900+hk motor ger ju bra effekt /liter /bar ladd det kan vi väll va överens om? (liknande KL 740 extrem röret).
hade ett kort och tunt gett samma effekt? jag tror inte det men gick aldrig att få svart på vitt denna bromsning heller haha! diskussionen fortsätter
du får bygga en turbo B230 8v motor erland till nästa jul och va med och bromsa med jag och tommy
/jensa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Kan ju fråga, annars får jag väl kika i datorn nästa gång jag trillar dit.Love skrev:Matti: sa Tommy något om vridet? De hade varit intressant att veta, det brukar ju ligga en bit högre än hästkrafterna på dom där maskinerna!
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Jag funderar på att bygga en turbomotor Jens men det ska vara en som kan användas till banracing.
Tror jag max kan utnyttja 500 hästar om ens det så nån motor liknande den jag har nu fast med lägre komp och ca 1 bars laddtryck.
Erland
Tror jag max kan utnyttja 500 hästar om ens det så nån motor liknande den jag har nu fast med lägre komp och ca 1 bars laddtryck.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
då skulle fått åka en sväng med kjell i den svarta is 240 han har lite drygt 450hk i sin B200 8v med fullt vrid mellan 3700-8500rpm (väldigt lättkörd). vi har jobbat mycket med laddtrycks styrning mot varvtal och spjällvinkel för att det ska bli lätt kontrolerad och exakt på gasen. vart tvåa i is sm 2016. va hård fight andra tredje plats mot en nyaste sortens 400+hk kent karlsson 3.3L 16v evo. men vi lyckades vinna slå han i poängen. de går sjukt bra men är sjukt dyra också. våran motor kostade nog en bråkdel men höll ihop och gjorde ett bra jobb också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Körbarhet är allt. man måste få till en linjär effektkurva.
Jag har bra 240-610-17 slicks.
Erland
Jag har bra 240-610-17 slicks.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
jo det är helt avgörande i banrace och israce mm där man måste få ned exakt så många hk som det fins fäste för. en turbo motor går att få väldigt rakt vrid på så det blir lätt kört då men det tar allrig riktigt slut om man jämför mot en sugis 8v som dör uppe på varv mer eller mindre. vart mycket varvstop från början innan växligarna vart på rätt ställe. medeleffekten blir grym och man kan köra motorn på väldigt olika sätt också beroende på vilka varv man växlar på. en max trimmad sugis måste piskas hårt innom ca 2500rpm för att gå bra.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Fan vet hur man gör bilden mindre. Emulsionsrörstester.
Orange är med F11 rör, då har jag fortfarande 220 hästar vid 8000 varv.
Denna har mer effekt än originalmotorn från 3500 varv.
Orange är med F11 rör, då har jag fortfarande 220 hästar vid 8000 varv.
Denna har mer effekt än originalmotorn från 3500 varv.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Mörtsell har en tidig 3.2l EVO 8v på ca 375hk.Jens Gustavsson skrev:då skulle fått åka en sväng med kjell i den svarta is 240 han har lite drygt 450hk i sin B200 8v med fullt vrid mellan 3700-8500rpm (väldigt lättkörd). vi har jobbat mycket med laddtrycks styrning mot varvtal och spjällvinkel för att det ska bli lätt kontrolerad och exakt på gasen. vart tvåa i is sm 2016. va hård fight andra tredje plats mot en nyaste sortens 400+hk kent karlsson 3.3L 16v evo. men vi lyckades vinna slå han i poängen. de går sjukt bra men är sjukt dyra också. våran motor kostade nog en bråkdel men höll ihop och gjorde ett bra jobb också.
/ Niklas Sandström
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
ok nicklas jag har inte så bra koll på vad alla har. imponerande motor iallafall den går sten hårt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
[quote="Matti johansson"]
Eklund är en skön herre som inte alltid e så enkel att hantera, minns att Tommy berättade att han vart i australien eller nya zeeland och åkt nån backtävling med rallycrossbilen. o då fick dom åka 40mm restriktor, och Eklund upptäckte på tävlingen att man fick åka 45mm. Han ringde Tommy o fråga om han bara kunde svarva upp skiten.
Nej för tusan svara Tommy risken är att den troligen smälter ihop.
Eklund åker tävlingen med gott resultat o ringer hem till Tommy o talar om att 43mm gick iallafall
// Matti[/quote]
Vilken jävel denhär Eklund men då det var ganska säker tuning i början. Om jag hade tunat motorn, den hade säkert smällt efter svarvning.
Eklund är en skön herre som inte alltid e så enkel att hantera, minns att Tommy berättade att han vart i australien eller nya zeeland och åkt nån backtävling med rallycrossbilen. o då fick dom åka 40mm restriktor, och Eklund upptäckte på tävlingen att man fick åka 45mm. Han ringde Tommy o fråga om han bara kunde svarva upp skiten.
Nej för tusan svara Tommy risken är att den troligen smälter ihop.
Eklund åker tävlingen med gott resultat o ringer hem till Tommy o talar om att 43mm gick iallafall
// Matti[/quote]
Vilken jävel denhär Eklund men då det var ganska säker tuning i början. Om jag hade tunat motorn, den hade säkert smällt efter svarvning.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Lite större luft med F11 blir bättre?Erland Cox skrev:Fan vet hur man gör bilden mindre. Emulsionsrörstester.
Det finns kanske filter i programmet man kan jämna grafer lite mer? Jag använder light filter i datamite.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Det verkar svårt att ändra kurvan men luft och huvud.
Mera luft så går den magrare överallt och den är redan uppe på 13,9.
Mera huvud tar inte F11, då måste jag upp till F#, likadant fast 7,5mm istället för 8mm.
jag funderar på att ta ett F2 som är som ett F3 minus 4 hål och borra det djupare och lägga de 4 hålen längst ner, så långt det går för att se vad som händer.
Den går bra mellan 2000-3000 sen börjar den gå fett, värst vid 3700, sen magert till 6000, sen fett igen.
Kamjustering och avgasgrenrör har otroligt stor påverkan på kurvan.
150mm kortare steg 3 rör tar bort mycket av fetningen på topp men fetar på duktigt runt 3700.
Jag tjänar 5 hästar runt max vrid och max effekt men tappar 10 runt 3700 varv och tappar tid på banan.
Jag tror det är pulser som gör att spridaren drar dubbelt runt 3700 och effektiviteten som sjunker över max effekt.
Jag har funderat på en tyngre vikt på accpumpen så att den inte funkar som högfartsmunstycke.
Bra läsning om Weberförgasare: http://www.performanceoriented.com/perf ... -tuning-2/
Står mycket bra på hans sida.
Graferna brukar se bättre ut men detta är bara några av testerna.
Erland
Mera luft så går den magrare överallt och den är redan uppe på 13,9.
Mera huvud tar inte F11, då måste jag upp till F#, likadant fast 7,5mm istället för 8mm.
jag funderar på att ta ett F2 som är som ett F3 minus 4 hål och borra det djupare och lägga de 4 hålen längst ner, så långt det går för att se vad som händer.
Den går bra mellan 2000-3000 sen börjar den gå fett, värst vid 3700, sen magert till 6000, sen fett igen.
Kamjustering och avgasgrenrör har otroligt stor påverkan på kurvan.
150mm kortare steg 3 rör tar bort mycket av fetningen på topp men fetar på duktigt runt 3700.
Jag tjänar 5 hästar runt max vrid och max effekt men tappar 10 runt 3700 varv och tappar tid på banan.
Jag tror det är pulser som gör att spridaren drar dubbelt runt 3700 och effektiviteten som sjunker över max effekt.
Jag har funderat på en tyngre vikt på accpumpen så att den inte funkar som högfartsmunstycke.
Bra läsning om Weberförgasare: http://www.performanceoriented.com/perf ... -tuning-2/
Står mycket bra på hans sida.
Graferna brukar se bättre ut men detta är bara några av testerna.
Erland
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Eller så hänger du bara dit någon modernare lösning och mappar fritt
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan