Hej hvilken bakaxel recomderas til en ascona b som ska åka 10sec repor på strippen med dot slicks?
Har två alternativ.
- Volvo 1031 coverterad til 30 spline drivakslar.
- GM-10 bolt 8.5" 30 spline med volvo ytterdelar.
Vil en 1031 hålla? Gm axelen er vel starkast men den er tung och c-clips måste byggas bort. Bilen skal ochså gå på bana så jag vil inte ha før mycket oavfjedrat vikt. Anvender gm och dana samma splines?
Ursekta Svorsken
Bakaksel 10 sec ascona
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tis aug 08, 2006 7:40 pm
- Ort: Norje
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Bakaksel 10 sec ascona
GM axeln är den starkaste av dessa. Ford 8,8" är annars en billig och relativt stark axel.
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: Bakaksel 10 sec ascona
Kör 1031 axel konverterad till 30splines o torsen diff.
Har kört över 200repor nu i en 1050kg bil.
1.58s i 60 ft 6.53/182km på 201m
Borde motsvara en låg tia
Kör mycket på klister i malmö
Har kört över 200repor nu i en 1050kg bil.
1.58s i 60 ft 6.53/182km på 201m
Borde motsvara en låg tia
Kör mycket på klister i malmö
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
- Kontakt:
Re: Bakaksel 10 sec ascona
Jag har set minst 2 Opel bilar här i Danmark med Toyota Hiace bakaksel. Kommer inte ihåg utveksling men
den var rätt bra till min kompis Kadett GT/E då han körda mitt 10or. Akslen var ombygt med Opel flange på
på drivakslen (svetsad på) og ytterändarne på banjoen var ochså från en Opel bakaksel så att Opel bromsar
passar rakt på. Toyota akslen var i behov av lite kortning och fik även org Opel upphängning påsvetsad.
Vissa Toyota Hiace akslar har även diffbroms på köpet
Bilen blev rullat till 500hk. Har tvärr ingen bilder längre:-((
/Rolf, DK
den var rätt bra till min kompis Kadett GT/E då han körda mitt 10or. Akslen var ombygt med Opel flange på
på drivakslen (svetsad på) og ytterändarne på banjoen var ochså från en Opel bakaksel så att Opel bromsar
passar rakt på. Toyota akslen var i behov av lite kortning och fik även org Opel upphängning påsvetsad.
Vissa Toyota Hiace akslar har även diffbroms på köpet
Bilen blev rullat till 500hk. Har tvärr ingen bilder längre:-((
/Rolf, DK