genomgående bult i stålbalk.

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

genomgående bult i stålbalk.

Inlägg av Firenza »

Jag skall montera fast fästet för hjulupphängningen på mitt bygge i en stålbalk med genomgående bultar.
För detta kommer det krävas insatshylsor.
Men hur dimensionerar man dessa lämpligt?

Samma vägg tjocklek som godset i balkarna?
Eller kan man gå ner lite?

Hittar gott om rör ämnen med 3 mm gods. men har 4 mm i balkarna.
Annars får det bli ett jobb för svarven.

Tommy
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: genomgående bult i stålbalk.

Inlägg av therealpinto »

Det beror väl på vad det är du ska skruva fast kanske...

Spontant sett skulle jag ändå säga att i de flesta fall är 3 mm helt tillräckligt. Undantaget kanske väldigt långa hylsor som tar väldigt mycket kraft.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: genomgående bult i stålbalk.

Inlägg av Firenza »

Helt klart har dessa delar stor betydelse.
Det är infästningen till bärarmarna för bakvagnen (Har fått göra lösa fästen för bussningarna som sedan bultas pga utrymmesbrist.)
Det blir med andra ord mest tryckande krafter.
Balken i sig är 40x80 och bulten kommer att gå genom på 40 mm hållet.
Plattan som bussningen sitter på täcker dessutom hela balkens höjd vilket fördelar trycket väl för den tryckande kraften.

Bultförbandet är tänkt att vara 4x M10.
Vilket i mina ögon borde hålla gott o väl.

Egentligen borde man kanske kunna lite mer om hålfasthetsberäkningar istället för o chansa.

Tommy
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: genomgående bult i stålbalk.

Inlägg av Anders_Karlsson »

Rekommenderat åtdragningsmoment för en M10 8.8 är 47 Nm. http://www.swebolt.se/sv/node/57
Det går ju att sätta upp en hylsa i en hydraulpress och kolla vilket tryck som krävs för att deformera den. Med så korta hylsor så tror jag inte det blir några problem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar