Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Tävlingen kommer sakta närmare och som vanligt är man inte förberedd.
Tänkte gå igenom motorn lite snabbt innan tävlingen.
Var ganska rent på kolven.
Däremot fanns det en massa elaka märken på kolven och kolvringarna mot avgasporten. Resten av kolven såg helt OK ut enligt mig.
Cylinderloppet var också skadat.
Bestämde mig för att köpa en ny kolv och försöka hona bort märkena. Dock blev det inte häller så bra...
Cylindern är redan ca 40,5 mm vilket är en överdimention på kolven. Men man har honat cylindern efter det och låg redan på gränsen för vad som är godkänt kolvspel.
Nu efter min honing så ligger jag på 0,15 mm i kolvspel mätt med skjutmått på det minsta måttet. Jo just det, cylindern är inte rund häller. Det är längre avstånd mellan
transfer portarna än vad det är mellan avgas och insugsport.
Har inte de exakta siffrorna just nu men har för mig att det skilde ca 0,1mm
Trots det så försvann inte alla märken i cylindern så jag beslutade att nöja mig där och montera ihop motorn. Jag får fixa en ny cylinder till nästa tävling.
Hade även lite märken på packningsytan som irriterade mig så jag slipade bort dem med våtslippapper och en plan marmorskiva.
Ny monterat.
Tänkte även passa på att mäta klämspalt medans jag ändå var igång.
Så tejpa fast lite tjockare lödtenn på kolven.
På med packning
Och topp
Resultatet var inte jämt. Det varierade från 0,7 till 0,95 mm.
Jag har ingen aning om vad som är ok här men man ser väl helst att det ska vara mer lika än såhär???
Hejdå kolven. Sista gången jag ser dig så här ren igen
Nu till det sista dårskapet.
Har hela tiden haft problem med soppa tillförseln. Trots flera försök med modifierade nålar och ventiler så blir det bara halvdant och det känns surt som fan att behöva bryta
ett heat för att förgasaren flödar över.
Nu har jag monterat tillbaka original grejer och monterat en bränslepump som får försöka tvinga in så mycket bensin som möjligt.
Har provkört lite och det fungerar bättre än mina modifierade ventiler. Däremot så hinner den inte med och hållet så jag hoppas på en knixig bana med många svängar
så den hinner fylla på lite i flottörhuset mellan fullgasningarna.
Avslutar med en positive bild på hur tändstiftet ser ut efter justeringen av huvudmunstycket.
Tänkte gå igenom motorn lite snabbt innan tävlingen.
Var ganska rent på kolven.
Däremot fanns det en massa elaka märken på kolven och kolvringarna mot avgasporten. Resten av kolven såg helt OK ut enligt mig.
Cylinderloppet var också skadat.
Bestämde mig för att köpa en ny kolv och försöka hona bort märkena. Dock blev det inte häller så bra...
Cylindern är redan ca 40,5 mm vilket är en överdimention på kolven. Men man har honat cylindern efter det och låg redan på gränsen för vad som är godkänt kolvspel.
Nu efter min honing så ligger jag på 0,15 mm i kolvspel mätt med skjutmått på det minsta måttet. Jo just det, cylindern är inte rund häller. Det är längre avstånd mellan
transfer portarna än vad det är mellan avgas och insugsport.
Har inte de exakta siffrorna just nu men har för mig att det skilde ca 0,1mm
Trots det så försvann inte alla märken i cylindern så jag beslutade att nöja mig där och montera ihop motorn. Jag får fixa en ny cylinder till nästa tävling.
Hade även lite märken på packningsytan som irriterade mig så jag slipade bort dem med våtslippapper och en plan marmorskiva.
Ny monterat.
Tänkte även passa på att mäta klämspalt medans jag ändå var igång.
Så tejpa fast lite tjockare lödtenn på kolven.
På med packning
Och topp
Resultatet var inte jämt. Det varierade från 0,7 till 0,95 mm.
Jag har ingen aning om vad som är ok här men man ser väl helst att det ska vara mer lika än såhär???
Hejdå kolven. Sista gången jag ser dig så här ren igen
Nu till det sista dårskapet.
Har hela tiden haft problem med soppa tillförseln. Trots flera försök med modifierade nålar och ventiler så blir det bara halvdant och det känns surt som fan att behöva bryta
ett heat för att förgasaren flödar över.
Nu har jag monterat tillbaka original grejer och monterat en bränslepump som får försöka tvinga in så mycket bensin som möjligt.
Har provkört lite och det fungerar bättre än mina modifierade ventiler. Däremot så hinner den inte med och hållet så jag hoppas på en knixig bana med många svängar
så den hinner fylla på lite i flottörhuset mellan fullgasningarna.
Avslutar med en positive bild på hur tändstiftet ser ut efter justeringen av huvudmunstycket.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer "Nya planer smids"
Tävlingen gick sådär. Har mindre effekt än de som vinner och två växlar färre...
Vad gör man åt det?
Jo en ny motor
Jag fick motorn gratis.... börjar förstå varför
Trodde och hoppades på att det skulle vara kolven som hade rostat fast i cylindern men det verkade som om det var något annat som satt fast.
Tydligen så var veven helt ihop rostad. Vevstaken gick inte att rubba över huvud taget.
Ska försöka ge mig på att renovera veven då den ändå är förstörd. Inte som om man kan göra något värre?
Nya packningar, membran, lameller, kullager, tätningar är beställda och borde dyka upp när som helst. Har även beställt en elektrisk vattenpump som endast drar
16 Watt, varvräknare och en "dingelball" typ av honingsverktyg då jag hör att mitt med tre slipstenar kan förstöra formen på en cylinder.
Vad gör man åt det?
Jo en ny motor
Jag fick motorn gratis.... börjar förstå varför
Trodde och hoppades på att det skulle vara kolven som hade rostat fast i cylindern men det verkade som om det var något annat som satt fast.
Tydligen så var veven helt ihop rostad. Vevstaken gick inte att rubba över huvud taget.
Ska försöka ge mig på att renovera veven då den ändå är förstörd. Inte som om man kan göra något värre?
Nya packningar, membran, lameller, kullager, tätningar är beställda och borde dyka upp när som helst. Har även beställt en elektrisk vattenpump som endast drar
16 Watt, varvräknare och en "dingelball" typ av honingsverktyg då jag hör att mitt med tre slipstenar kan förstöra formen på en cylinder.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Dränk i diesel läänge. Så kanske det släpper.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Vatten och en massa citronsyra i ett bad ett par timmar brukar iaf funka på lite mindre rostiga vevar och grejer och sen skrubba satan med lämplig borste. Så har jag iaf gjort med lyckat resultat ett par gånger
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
ROD02b skrev:Dränk i diesel läänge. Så kanske det släpper.
Tack för tipsenMVA-Productions skrev:Vatten och en massa citronsyra i ett bad ett par timmar brukar iaf funka på lite mindre rostiga vevar och grejer och sen skrubba satan med lämplig borste. Så har jag iaf gjort med lyckat resultat ett par gånger
Har sett att vit vinäger fungerar bra som rostlösare också. Dock får man skölja mycket då det luktar satan.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Har hänt lite nu i dagarna som varit.
Började med att det dök upp en låda med bra att ha saker.
Ska ge mig på att försöka renovera veven så tog ett kort på måttet mellan vevhalvorna innan.
Sen fick mitt senaste tillskott bekänna färg. Det knappt att den rådde med att pressa ur kolvbulten men med lite värme och kyla om vartannat så gick det vägen.
Nytt lager.
Sen var det bara att försöka pressa ihop veven igen. Problemet var att den gärna ville hoppa ett par mm i taget när man pressade så var lite orolig att den skulle
pressas ihop för mycket. Men men det gick.
Fortsatte med att såga sönder mina nya saker
Behövde tillverka en vagga för att kunna rikta upp veven. Köpte en billig indikatorklocka och en mässingshammare sen var det dax för try an error
Började med att det dök upp en låda med bra att ha saker.
Ska ge mig på att försöka renovera veven så tog ett kort på måttet mellan vevhalvorna innan.
Sen fick mitt senaste tillskott bekänna färg. Det knappt att den rådde med att pressa ur kolvbulten men med lite värme och kyla om vartannat så gick det vägen.
Nytt lager.
Sen var det bara att försöka pressa ihop veven igen. Problemet var att den gärna ville hoppa ett par mm i taget när man pressade så var lite orolig att den skulle
pressas ihop för mycket. Men men det gick.
Fortsatte med att såga sönder mina nya saker
Behövde tillverka en vagga för att kunna rikta upp veven. Köpte en billig indikatorklocka och en mässingshammare sen var det dax för try an error
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
När jag började var det rätt ok ändå för att vara ihop pressad med ögonmått.
Om man läser Stora tvåtaktsboken så står det att rekommenderad offset är mellan 2-3 hundradelar.
Jag fick det till en hundradel
Fortsatte med att pressa i nya vevlager i motorn.
Var otrolig passform på veven med lagret. På Yamaha motorn fick man ta i lite med man kunde pressa i veven för hand i lagret. På Minarelli motorn fick man
använda hammare eller press.
Passade på att lägga lamellerna i olja. Har aldrig gjort det tidigare på moped motorer men försäljaren förespråkade det så...
Gick över alla drev med stålborste innan jag monterade ihop motorn men trots det gick den lite tungt att dra runt för hand. Sprayade lite rostlösande på dreven
och snurrade runt hela motorn och efter en stund så gick den lätt och fint. Däremot så visar den här bilden hur mycket rost som blir kvar efter att kört med stålborste.
När det var dags att montera växelaxeln så gick det väldigt trögt och efter lite analys så märkte jag att den var lite sne......
Koppling monterad.
Har pluggat vattenpumpen med en bult för att spara hk, enligt nätet så ska den stjäla en hk. Tror inte riktigt på det men 0,4 kanske man spar in iallafall.
Oljepumpen pluggas också och nu kanske vi närmar oss 1 hk.
Sist måste man ju ha fina nya kolfibermembran.
Om man läser Stora tvåtaktsboken så står det att rekommenderad offset är mellan 2-3 hundradelar.
Jag fick det till en hundradel
Fortsatte med att pressa i nya vevlager i motorn.
Var otrolig passform på veven med lagret. På Yamaha motorn fick man ta i lite med man kunde pressa i veven för hand i lagret. På Minarelli motorn fick man
använda hammare eller press.
Passade på att lägga lamellerna i olja. Har aldrig gjort det tidigare på moped motorer men försäljaren förespråkade det så...
Gick över alla drev med stålborste innan jag monterade ihop motorn men trots det gick den lite tungt att dra runt för hand. Sprayade lite rostlösande på dreven
och snurrade runt hela motorn och efter en stund så gick den lätt och fint. Däremot så visar den här bilden hur mycket rost som blir kvar efter att kört med stålborste.
När det var dags att montera växelaxeln så gick det väldigt trögt och efter lite analys så märkte jag att den var lite sne......
Koppling monterad.
Har pluggat vattenpumpen med en bult för att spara hk, enligt nätet så ska den stjäla en hk. Tror inte riktigt på det men 0,4 kanske man spar in iallafall.
Oljepumpen pluggas också och nu kanske vi närmar oss 1 hk.
Sist måste man ju ha fina nya kolfibermembran.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
L D skrev:http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkem ... .jsp?id=17
Detta avrostar jag med...
Funkar Jvligt bra.
Har testat elektrolys rostborttagning men det tog ganska lång tid på större föremål och det bildar vätgas så man bör göra det utomhus. Vi har husdjur som springer fritt
runt garaget och jag vill helst inte att de råkar få i sig sån skit så ogillar att använda metoder som man måste lämna utomhus.
Fördelen är att det är billigt att använda
Har du haft problem med vätesprödhet?
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Gjorde det i ett skjul jag har så det var skyddat från barn och djur... Glest skjul vill säga...
Njä det vill jag väl inte påstå att jag upplevt nått Vätesprödhet i drev eller vevaxlar...
Njä det vill jag väl inte påstå att jag upplevt nått Vätesprödhet i drev eller vevaxlar...
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Ska du spara vikt/ effekt med att ta bort vattenpump, så ere ju bara att fortsätta ta väck mtrl....
Jag skall köra utan balansaxel å då har jag ju svarvat ned drevet som nu bara är en distans ut till drevet till lamellkorgen.
Jag skall köra utan balansaxel å då har jag ju svarvat ned drevet som nu bara är en distans ut till drevet till lamellkorgen.
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Jag tog bort axeln helt men lät drevet på vevaxeln sitta kvar. Nu när du säger det så borde man satt dit en distansL D skrev:Ska du spara vikt/ effekt med att ta bort vattenpump, så ere ju bara att fortsätta ta väck mtrl....
Jag skall köra utan balansaxel å då har jag ju svarvat ned drevet som nu bara är en distans ut till drevet till lamellkorgen.
Jag har köpt en ny förgasare. En FLATSLIDE 21MM STYLEPRO (PWK, MED POWERJET)
http://www.cykelkraft.se/forgasare-flat ... d-powerjet
Är det någon som har testat en sån här förut?
Har aldrig använt eller pratat med någon som haft power jet. Ska bli intressant att prova.
Letade ett tag efter en förgasare med accpump men den minsta jag hittade var på 40mm.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Men vikt /effekt med att ta väck vattenpump.. Du skall ersätta ordinarie med en elektrisk pump och ett 12 v batteri som väger ännu mera än det du tatt väck..
Själv så har jag kvar ordinarie vattenpump på min Lätt masserade Rt/ Am6:a.
Själv så har jag kvar ordinarie vattenpump på min Lätt masserade Rt/ Am6:a.
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.
Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895