För hög CO %, rätt lambda?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Hej kompisen får inte volvo 940 genom besiktningen. CO är för högt 0,6 % max tillåtna är 0,3 %. Han har testat med etanolinblandning i tanken också men det blev exakt(!) samma resultat.
Men lambdavärdet är rätt, 1.01. Hur kan det vara rätt då CO är fel? Vad är det för fel? Vad skall bytas? Lambdasonden?

Rättat lambdavärdet, skrev fel först.
Senast redigerad av dsimila den lör jan 21, 2017 2:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av The »

Vad ligger HC på?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Bra fråga. Gick till grannen och hämtade besiktningsprotokollen.
HC ligger på 85 ppm. (Gränsvärdet för HC är 100 ppm)

En liten rättelse lambda låg på 1.01, med och utan E85 (Gränsvärde 0,96 - 1,04)

Bilen har följande brister:
CO-halt tomgång för hög.
CO-halt förhöjd tomgång för hög.

Samma 0,6 % CO på både tomgång och förhöjd tomgång, och samma resultat med E85 inblandning. Gränsvärdet är 0,3 % på förhöjd tomgång och 0,5 % på tomgång.

Bilen är helt original och otrimmad. ca 40000 mil.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av fredde_vit_pv »

sitter det en bb-lamda EFTER katalysatorn? drar motorn olja?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Nej alltså det är en vanlig volvo 940 b230f. Ingen bb-lambda utan endast smalbandslambdan som sitter före katalysatorn. Lambdavärdet i texten (1.01) är det som besiktningen mätt upp, alltså i slutet av avgassystemet.
Den drar ingen olja så vitt jag vet. Blåser inte ur vevhusventiationen heller. Går jämt och fint på tomgången osv. Drar lite bränsle enligt ägaren. Inga felkoder.
Frågan är vad man skall göra innan nästa besiktningsförsök? Kan det vara lambdasonden trots det fina uppmätta lambdavärdet från besiktningen? LMM kan det väl inte vara heller för då borde bilen gå skit? Spridare?
low
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör aug 08, 2009 12:53 am
Ort: Nyköping / Eskilstuna

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av low »

Jag tycker det låter som en dålig katalysator men kan ju vara många saker som gör en taskig förbränning.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
PV 62a
240 glt med b204ft
740 glt16v
960 92a b234ft
960 96a 3.0 24v
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av fredde_vit_pv »

ny olja kan hjälpa lite, annars gissar jag på lite ojämn status på tändsystemet mellan cylindrarna
och att lamdaregleringen "fixar till det" :)

/F
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av The »

Katalysatorn gissar jag på
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Ja men katalysatorn är ju dyr, så den får det inte vara. Eller det vill inte bytas något i onödan.
Kan det vara lite ojämnt mellan cylindarna typ att en spridare ger lite mindre/mer och lambdasystemet kompenserar så resten av spridarna ger lite mer/mindre så snittlambdan blir bra trots att en cylinder/cylindrar ger hög CO.
Funderar på om ägarn skulle tanka 100% E85 till nästa försök. Om inte annat så blir ju motorn ren och fin invändigt.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av Robert Markström »

Daniel du är inne på nått ang spridare. Besat en B230FK med Hx40 osv (Ja, med allt monterat på bes :) )

Strul med Co på idle & rpm. Bytte från SD875, lite ojämn sprutbild på låga öppningstider förmodligen.
Satte i V70 T5 766 350cc spridare & sen slank den genom bes :)

Sååååå prova en flarra spridar rengjöring alt. byta till färska.

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av robinb3rgsten »

En rejäl service har ja de ju aldrig blivit sämre av heller om de inte är nygjort
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av Pacman »

Hål på avgassystemet?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Det är alldeles nytt från katalysatorn och bakåt. Kan ju vara nå pysläckage i nån skarv kanske.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av mauser240 »

Mindre läckage efter katalysatorn brukar inte påverka nämnvärt. Även om det skulle bli baksug så borde ju inte CO-halten kunna öka.

En trött katalysator kan man pigga upp tillfälligt genom att värma den ordentligt, d.v.s. ut och segdra före testet.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av Kadett4wd »

dsimila skrev:Det är alldeles nytt från katalysatorn och bakåt. Kan ju vara nå pysläckage i nån skarv kanske.
Hål på avgasröret efter katten brukar resultera i för högt lambdavärde och de andra värdena är bra.
(Det drar in luft i hålet)
Hål före sensorn ställer till det för just sensorns möjlighet att rapportera bra värden till ecu.
Den tror att motorn går snålt, och sprutet fetar på.
Varav du får korrekt lambdavärde in i katten, men katten klarar kanske inte av att förbränna allt som kommer.
Vilket resulterar i hög co halt och ev hög hc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar