Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Jag vet flera som åker utan vatten i toppen och det är inte bara volvo motorer. Å vi har då testat launch så det står härliga till utan att den smälte.
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Magnus och Sören (Hunchback racing = kolfiber-PVn) åker bensin och har troligen ganska mycket högre avgastemperatur.
Kul med kraftigt block!
Kul med kraftigt block!
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
jag förstår inte riktigt varför man vill hard blocka ett sånt fint block? att ha kylning och ett block som inte består av flera olika matreal och som håller sig runt och utan konstiga spänningar utan betong är väll bra?
är inte hard block en nöd lösning i järn block mera då man inte har andra val?
kanske fins nån bra förklaring? jag kan inget om de blocken.
mvh jens
är inte hard block en nöd lösning i järn block mera då man inte har andra val?
kanske fins nån bra förklaring? jag kan inget om de blocken.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Man vill aldrig ha vatten i en dragrace motor av säkerhetsskäl. Blåser man topplockspackningen en bit ut i lite högre hastighet och får vatten på bakhjulen är det stor risk att det går åt helvete på riktigt.
Robert
Robert
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
jag håller med dig om minimalt med vatten och vätskor i en dragrace bil och vet hur det känns att få vatten på bakdäcken i 225km/t och se betong muren igenom framrutan (spricka i blocket).
men om man dry däckar block och topp och gör en seriös överrinigs kärl i skuffeln (som jag tror rickard redan har) så krävs det ett total haveri med hål på blockets sida innan innan det kommer ut vatten. kommer även ut olja då.
ska man köra ett block med metanol och utav vatten i blocket så skulle jag valt ett aluminium billet block istället de leder bort värmen mycket bättre från cylinder väggarna och håller sig mera runda.
bara lite tankar vill inte låta som en värds mästare argumentera gärna imot mig och säg att jag har fel!
jag skulle nog inte vilja köra utan vatten i toppen heller om det inte va en billet aluminium topp utan kanaler (skulle även då borra några små vatten kanaler mellan insug och avgas på en 8v ventil säterna eller mellan avgas säterna om man har en 4v topp.
mvh jens
men om man dry däckar block och topp och gör en seriös överrinigs kärl i skuffeln (som jag tror rickard redan har) så krävs det ett total haveri med hål på blockets sida innan innan det kommer ut vatten. kommer även ut olja då.
ska man köra ett block med metanol och utav vatten i blocket så skulle jag valt ett aluminium billet block istället de leder bort värmen mycket bättre från cylinder väggarna och håller sig mera runda.
bara lite tankar vill inte låta som en värds mästare argumentera gärna imot mig och säg att jag har fel!
jag skulle nog inte vilja köra utan vatten i toppen heller om det inte va en billet aluminium topp utan kanaler (skulle även då borra några små vatten kanaler mellan insug och avgas på en 8v ventil säterna eller mellan avgas säterna om man har en 4v topp.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
I Krister Adeens förra 16V motor släppte sätena hela tiden trots vatten i toppen.
Krävdes tvärskylning för att dom skulle sitta kvar.
Man kunde se att sätena hade tryckt ut aluminium under sätet.
Samma med blå Volvo och diverse Pro Mod toppar jag sett som varit fyllda.
Så jag tror på vatten som pumpas runt i toppen om det inte är en massiv billet klump.
Erland
Krävdes tvärskylning för att dom skulle sitta kvar.
Man kunde se att sätena hade tryckt ut aluminium under sätet.
Samma med blå Volvo och diverse Pro Mod toppar jag sett som varit fyllda.
Så jag tror på vatten som pumpas runt i toppen om det inte är en massiv billet klump.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
då tror vi ganska lika erland.
det behövs lite vatten flöde runt avgasventilerna.
en sak man ser då man bromsar dragrace motorer med lite mer effekt också är att det är bra att ha ganska kallt vatten också så det finns lite "buffert" med kyla före det kommer värme som är 10 gånger mer än vad kylsystemet är designat för
har sett på många turbo motorer att om man ligger på över 80-85 grader på tomgång före ett dyno pull eller dragrace repa så kommer det bygga tryck i kylsystemet (lokal kokning runt ventilsäten).
men kör man motorn på 50-60 grader före repan så blir det inget tryck.
mvh jens
det behövs lite vatten flöde runt avgasventilerna.
en sak man ser då man bromsar dragrace motorer med lite mer effekt också är att det är bra att ha ganska kallt vatten också så det finns lite "buffert" med kyla före det kommer värme som är 10 gånger mer än vad kylsystemet är designat för
har sett på många turbo motorer att om man ligger på över 80-85 grader på tomgång före ett dyno pull eller dragrace repa så kommer det bygga tryck i kylsystemet (lokal kokning runt ventilsäten).
men kör man motorn på 50-60 grader före repan så blir det inget tryck.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
När man kör drag racing och är ute efter max effekt är det lagom att ligga på 60 grader när man kommer i mål.
Helt kall motor i burn outen. Man får köra rätt viskositet på oljan bara, kall olja också.
Erland
Helt kall motor i burn outen. Man får köra rätt viskositet på oljan bara, kall olja också.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Tjernell skrev:Jag vet flera som åker utan vatten i toppen och det är inte bara volvo motorer. Å vi har då testat launch så det står härliga till utan att den smälte.
Viktig detalj att belysa:
Kör ni större sätesringar eller std?
Jag har ofta sett att eftermonterade ringar har lite förkärlek att kunna lossna
Och då kan det vara riktigt duktiga rackabajsare till killar som monterat dem.
I synnerhet vill de lossna då man modifierat förbränningsrummet med svets och fräst i nya ringar.
Aluminiumet blir inte riktigt lika hårt om det dessutom är lite brådskande jobb så man inte skickar toppen på åldring efter bearbetning(före montage av ringarna)
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Större ringar. Va orolig att dom skulle släppa men trots att den strulat och gått illa med hög avgastemp så har ingen ring släppt.
Sitter en k-givare på toppen och den gick aldrig över 60grader i någon av loggarna jag har.
Jens - hur många maskiner har du bromsat på mettis?
Ja ni får naturligtvis tycka som ni vill, men jag hade hällt i smet i blocket.
Spricker blocket med vatten i så kommer nog ytterväggen gå med å då räcker det inte med ett uppsamlings kärl.
Edit: Jens , ta det inte negativt nu. Man kan nog tolka min komentar till dig elakt vilket inte va min mening.
Sitter en k-givare på toppen och den gick aldrig över 60grader i någon av loggarna jag har.
Jens - hur många maskiner har du bromsat på mettis?
Ja ni får naturligtvis tycka som ni vill, men jag hade hällt i smet i blocket.
Spricker blocket med vatten i så kommer nog ytterväggen gå med å då räcker det inte med ett uppsamlings kärl.
Edit: Jens , ta det inte negativt nu. Man kan nog tolka min komentar till dig elakt vilket inte va min mening.
Senast redigerad av Tjernell den mån jan 23, 2017 6:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Jag har inga problem med ett fyllt block men en portad standard topp har inte så mycket material som kan ta hand om värmen så där vill jag ha vatten.
Erland
Erland
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Kan man inte portionera ut en lämplig mängd kolsyra i vattenkanalerna när det behövs eller blir det för svårt att reglera mängden?
Patrik Dahlström
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Så länge jag inte har en 8v billet topp så kommer jag köra med vatten i toppen för ha jämt fördelning av värmen.Erland Cox skrev:Jag har inga problem med ett fyllt block men en portad standard topp har inte så mycket material som kan ta hand om värmen så där vill jag ha vatten.
Erland
Kommer ha en liten 12v pump som pumpar 20lit/min som cirkulerar runt vattnet i toppen så det inte blir punktkokningar.
Har forskat lite på det och detta är det som passar mig bäst.
Det börjar ta sig
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.