Problem med tjuvöppnande wg (tial 38mm)

Diskussioner för erfaret folk
Maverick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jul 25, 2006 8:04 pm

Inlägg av Maverick »

Hallå!

Jag provade även igår att dra nedre anslutningen från wg:n till plenumet bara för att se om det vart nån skillnad, det var det inte.

Från början körde jag med en enkel pysventil istället för att lägga mottryck, men gick över till att lägga motryck då det sägs ska ge snabbare spool up.


Wastegaten har ingen konstig placering på grenröret, kör med skiljevägg ända upp til ventilen i wg:n.

Grenröret borde inte heller vara så katastrofalt dåligt att det kan ge några skumma fenomen.

en enkel bild:
http://www.whynotracing.com/gallery/Bmw-325/PB270008

/Tomas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

till och börja med så är hela wastegate-systemet feldimensionerat, läs mer här http://savarturbo.se/?sida=content/arti ... er&sidnr=5


om du kör med skilje vägg ändå upp till ventilen vad har du då för grovlek eller area för flödet ut mot ventilen? (kan inte va mycket)


det kan va så att du får så högt lyft på ventilen så att fjädern blir :? hur ska man förklara?? för mjuk på låga lyft och lagom på max tryck= tjuvöppning.

man eftersträvar att ha samma fjäder tryck med stängd ventil som max öppen= att ventilen öppnar väldigt nära det tryck man vill ha.

det blir samma fenomen med en större ventil då den inte behöver lyfta så mycket= mer likt fjäder tryck på stängd och på lyftet som krävs på full effekt på motorn.



du skulle hafft en 50mm westgate som bara öppnar 5-6 mm på full gas då är det lättare att hitta rätt fjäder.

tips! en bra fjäder ska va lång och den ska va stor dim och den ska tryckas ihop rätt mycket (skoter primiär variator fjädrar fungerar bra på större westgatar)

kan du beskriva fjäderns hårdhet i kg eller nm när den är stängd och när den har max lyft slag?


som sakt förut så löser man inte huvudproblemen med extra slangar ventiler eller sånt, grund principen ska fungera först!

har du någon bild på wastegate och rör??
Maverick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jul 25, 2006 8:04 pm

Inlägg av Maverick »

Jag kan knäppa några bilder ikväll, vad exakt vill du se?

/Tomas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rören mellan collektor och westgate och dess dim, viklar.

men som sakt allt är för smått för bra funktion :cry:
Maverick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jul 25, 2006 8:04 pm

Inlägg av Maverick »

Jag kanske är helt ute och cyklar, men som jag förstått det så får man snarare problem med skenande laddtryck om man använder för lite wg?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Maverick skrev:Jag kanske är helt ute och cyklar, men som jag förstått det så får man snarare problem med skenande laddtryck om man använder för lite wg?

jo det kan också va ett problem, men det är inte ända anledningen till att man ska ha en stor (rätt) westgate. kass laddtrycks styrning och borttappad effekt kan va andra :wink:
Maverick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jul 25, 2006 8:04 pm

Inlägg av Maverick »

jag har fått låna en wastegate av phredde som han hade tidigare, ska prova göra en enkel lösning för att få dit den och prova, funkar det bättre så gör jag om grenröret för den wastegaten eller en hks 60mm kopia, dom verkar funka bra
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Som jag funderar tycker jag att det verkar som att membran kontra ventil i wg är för stor så att minsta lilla hjälp ventilen får så lyfter den vilket borde kunna avhjälpas med en strypning på slangen till undersidan av membranet och inget på ovansidan. Men som andra sagt så vill man nog att det skall funka korrekt från början och inte förlita sig på massa meck runtom.
Maverick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jul 25, 2006 8:04 pm

Inlägg av Maverick »

Problemet löst!

Nu vet varför det blir som det blir och hur man ska lösa det!

Vi kopplade in en manometer på slangen till wg:ns styrtryck, det visade sig att trycket där var 0.5 bar högre än trycket i insuget.

Nu tar vi styrtrycket från insuget istället för kompressorn, och nu kommer grundtrycket ganska fort, men sen skenar det iväg...

Felet var alltså att ta styrtrycket från kompressorn och sen är wg:n helt enkelt för liten.

En 60mm:s wg är beställd, dit med den och större spridare så kommer nog bilen att bli riktigt kul!
Maverick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jul 25, 2006 8:04 pm

Inlägg av Maverick »

Okej, en uppdatering, jag har nu köpt en 60 mm wg, byggt om grenröret för den.

http://www.whynotracing.com/gallery/Bmw-325/P8110014

Vad tror ni, kommer det att funka?


Har inte hunnit provköra ännu eftersom MS boxen är på träningsläger hos Gustaf för att lära sig lite nya saker :)

Spridare är också beställda, så funkar bara wg:n som det ska blir det nog kul!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

ser bra ut
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Master
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jun 21, 2006 9:58 pm
Ort: Gäddede

Inlägg av Master »

Jens Gustavsson skrev:man ska alldrig ta westgat styr tryck från turbo compressorn då det inte alltid är laddtrycket där!
En del Audi bilar bla s2 har så orginal tillsammans med magnetventil. Skulle det funka bättre att ta trycket från insuget på dom också?
Jens Gustavsson skrev:just före eller efter spjället är bättre beroende på om man vill ha öppen eller stängd wesrgate när man växlar!
Vad är fördelarna med öppen resp stängd wastegate vid växling?
Skriv svar