Tvärspolning B230
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tvärspolning B230
Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Tvärspolning B230
Å fan, mitt fel. Jag va helt säker på att det va mettisanglia-61 skrev:Rickard kör E85.
Jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka på 8V
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Tvärspolning B230
Om det var riktat till mig så tackar jag ödmjukast för ditt erbjudande! Ska ha det i åtanke när det börjar närma sig, tusen tackdundersmurfen skrev:Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul
Låter bra Tjernell! Tänkte mest om 8v toppen har mycket sämre flöde/kylfunktion än 16v toppen.
Kanske får bli en variant av din lösning då med 4st nipplar in på avgassidan och 2st nipplar på insugssidan vid 2an och 4ans cylinder. Eller fanns det någon speciell orsak till att du monterade 5st inlopp för vattnet på avgassidan?
Sen ta ut vattnet i bakkant av toppen och även vid 2an och 4ans cylinder och så klart genom termostathuset som det flödar ut ur original (precis som du gjort).
Måste bara kolla här vad ni tycker om dessa lösningar innan jag bestämmer mig...
Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)
Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig i så fall.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tvärspolning B230
Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan"
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Tvärspolning B230
Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Tvärspolning B230
dundersmurfen skrev:Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan"
Jag är kanske inte rätt person att svara egentligen men jag hade kört utan så länge det fungerar. Ligger tempen hyfsat stabilt/skapligt lågt så hade i alla fall jag kört utan!Oskar Johansson skrev:Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Tvärspolning B230
Ingen som har någon åsikt om det här alternativet??
Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)
Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig.
Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)
Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Tvärspolning B230
Tvärs om vore väl bättre, alltså in i toppen och ut i blocket?!?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Tvärspolning B230
Tack för ditt svar! Jo motorn är rakställdBig Al skrev:Prova trycka in på 4 ställen på avgassidan på blocket och ta ut 4st på avgassidan på toppen. Det tror jag mest på.
Edit: om motorn är rakställd dvs
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Tvärspolning B230
Kul bygge.
Expansionskärlet vill man helst ha precis innan pumpen för att se till att ingen luft kommer in. Om du vänder flödet så får du se till att hitta en kylare med nedre anslutningen på högersidan så att du inte suger luft från toppen av kylaren.
Expansionskärlet vill man helst ha precis innan pumpen för att se till att ingen luft kommer in. Om du vänder flödet så får du se till att hitta en kylare med nedre anslutningen på högersidan så att du inte suger luft från toppen av kylaren.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra