RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Kan man göra nåt åt det där? Tycker det verkar logiskt med lite surge när man släpper så lite att dumpen ev. inte öppnar.
Såg det likadant ut med saabdumparna?
Såg det likadant ut med saabdumparna?
//MartinL
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
jag har inte monterat den andra ännu. Var till en polare & fick den svarvad & har beställt en fläns i stål till den ist för
aluflänsen som följde med.
Med 55kpa på tomgång så öppnar den ena dumpen lite (ny dump) & den andra nästan helt. så jag tror de e ganska hårda fjädrar
i dom.
Beställde fläns & dump-lock från KLr som med lite tur kommer idag så då byter jag ikv
//R
aluflänsen som följde med.
Med 55kpa på tomgång så öppnar den ena dumpen lite (ny dump) & den andra nästan helt. så jag tror de e ganska hårda fjädrar
i dom.
Beställde fläns & dump-lock från KLr som med lite tur kommer idag så då byter jag ikv
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
- Ort: Kjula Eskilstuna
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Hej Robban,
Hur går det?
Detta är mycket intressant. : )
/Ákos
Hur går det?
Detta är mycket intressant. : )
/Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke
Massey Harris -52 med B20 : )
Mvh/Acke
Massey Harris -52 med B20 : )
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Jag kom just in efter en provtur!
Har monterat dumplock på aggen & satt dit Kinal (Tial) dumpen med en liten
mjukare fjäder så det låter klart skonsammare nu när man växlar. Det funkade
klart bättre helt enkelt
Annars går den fortfarande bra. blir riktigt fint vrid från 3000rpm så jag går nästan &
väntar på att en stake ska trilla ut Har inte fått igen de andra kolvarna ännu
men när de kommer så åker andra blocket ihop & i bilen. Så då kommer laddet vridas
upp lite till & förhoppningsvis besök i bromsbänk så jag får papper på vad den leverar.
Målet är 400hp på veven. Gillar den laddtrycket så kör vi väl på till kopplingen inte klarar
mer & sen nöjer jag mig där för jag ids it åka sinter i brukskärran
Slut kräm i kameran så jag bjuder på några bilder imorn
//R
Har monterat dumplock på aggen & satt dit Kinal (Tial) dumpen med en liten
mjukare fjäder så det låter klart skonsammare nu när man växlar. Det funkade
klart bättre helt enkelt
Annars går den fortfarande bra. blir riktigt fint vrid från 3000rpm så jag går nästan &
väntar på att en stake ska trilla ut Har inte fått igen de andra kolvarna ännu
men när de kommer så åker andra blocket ihop & i bilen. Så då kommer laddet vridas
upp lite till & förhoppningsvis besök i bromsbänk så jag får papper på vad den leverar.
Målet är 400hp på veven. Gillar den laddtrycket så kör vi väl på till kopplingen inte klarar
mer & sen nöjer jag mig där för jag ids it åka sinter i brukskärran
Slut kräm i kameran så jag bjuder på några bilder imorn
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Blöt kall asfalt, inge is. Lappi winter tyres 18" så de e lite halkigt med dubben som är.
1-2an spinner det, 3an fullt fäste. Filmat med Sony Ericsson C702 från 80-talet
Länkar från facebook.
https://www.facebook.com/robert.markstr ... 823123884/
1-2an spinner det, 3an fullt fäste. Filmat med Sony Ericsson C702 från 80-talet
Länkar från facebook.
https://www.facebook.com/robert.markstr ... 823123884/
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Du fick tag på en väldigt tidig modell av den telefonen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Hur upplever du turbo konfigurationen, mot en singel snigel ?
På loggarna ser ju laddtrycks uppbyggnaden rätt trevlig ut.
På loggarna ser ju laddtrycks uppbyggnaden rätt trevlig ut.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Jag tycker den funkar riktigt bra. Bättre respons än i 242an med HX40 & #14 hus på bra grenrör.
Hade jag haft möjlighet välja hade jag nog byggt med 2st 13T agg ist. 6ans hus & mindre turbin samt
fixar 250hp+ per stycket.
Hur ser det ut i din Daniel? Vi har ju "samma" turbos, bortsett från en millimeter eller så på inducers
men väldigt olika motorvolymer
Hade jag haft möjlighet välja hade jag nog byggt med 2st 13T agg ist. 6ans hus & mindre turbin samt
fixar 250hp+ per stycket.
Hur ser det ut i din Daniel? Vi har ju "samma" turbos, bortsett från en millimeter eller så på inducers
men väldigt olika motorvolymer
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Lägger oblygt upp en fin gammal screen shot.
Där ser du båda mina setuper, laddtryck varvtal och effekt (Hjul kW) 3430cc är motorn på.
Ger nog ca. 200-220 Hk som sugis.
Man ser tydligt skillnaden på dessa båda turbo setuper.
Titta på punkten 2100 Rpm.
GT17 347 Nm 0,6 i laddtryck
18 T 247 Nm alltså 100 Nm mindre och bara 0,3 i laddtryck.
Men vid 3000 Rpm. är 18T setupen ifatt, trots 16 kPa lägre tryck.
Idag ser det lite bättre ut med 18T setupen, men inte i närheten gamla GT17.
Imponerande att din mindre motor fortfarande bygger upp så tidigt laddtryck.
Jämfört mot vad Volvo tänkte, kan man ju säga att du har dubbelt för stor turbo.
Där ser du båda mina setuper, laddtryck varvtal och effekt (Hjul kW) 3430cc är motorn på.
Ger nog ca. 200-220 Hk som sugis.
Man ser tydligt skillnaden på dessa båda turbo setuper.
Titta på punkten 2100 Rpm.
GT17 347 Nm 0,6 i laddtryck
18 T 247 Nm alltså 100 Nm mindre och bara 0,3 i laddtryck.
Men vid 3000 Rpm. är 18T setupen ifatt, trots 16 kPa lägre tryck.
Idag ser det lite bättre ut med 18T setupen, men inte i närheten gamla GT17.
Imponerande att din mindre motor fortfarande bygger upp så tidigt laddtryck.
Jämfört mot vad Volvo tänkte, kan man ju säga att du har dubbelt för stor turbo.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Ja nu vet jag ju inte hur fort du sveper genom varven men jag drog på 5an.
Men jag får upp trycket som är i screenshotsen ganska fort även på lägre växlar, kanske 10kpa bakom.
Den är riktigt lättkörd & mysig, förvånad själv hur pass starkt den är på låga varv
Får ja nu bara ihop andra motorn så ska den upp i bänk illa kvickt så då får vi ju papper
på vad som finns där!
//R
Men jag får upp trycket som är i screenshotsen ganska fort även på lägre växlar, kanske 10kpa bakom.
Den är riktigt lättkörd & mysig, förvånad själv hur pass starkt den är på låga varv
Får ja nu bara ihop andra motorn så ska den upp i bänk illa kvickt så då får vi ju papper
på vad som finns där!
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Man blir ju sugen på dubbelturbo och 16v när man läser det här.... har ju redan td04-14t från en v70n 2.5t liggandes.. kanske leta rätt på en till...
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Ja jag själv blev sugen på bygga nytt i 242an faktiskt. Det kommer nog mest troligt hända i framtiden nu när
vi har en bra testplattform att fila på
Mitsu har 4 olika turbiner:
TD04 = 40.0mm exducer, 47.0mm inducer
TD04L = 41.3mm exducer, 47.0mm inducer
TD04H = 44.2mm exducer, 52.0mm inducer
TD04HL = 45.6mm exducer, 52.0mm inducer
Hade jag haft fria val hade jag satt L eller H turbin.
v40t4 har tdo4-14t agg med minsta turbin. Hade nog spoolat snabbt & fint på en 230 16v.
vi har en bra testplattform att fila på
Mitsu har 4 olika turbiner:
TD04 = 40.0mm exducer, 47.0mm inducer
TD04L = 41.3mm exducer, 47.0mm inducer
TD04H = 44.2mm exducer, 52.0mm inducer
TD04HL = 45.6mm exducer, 52.0mm inducer
Hade jag haft fria val hade jag satt L eller H turbin.
v40t4 har tdo4-14t agg med minsta turbin. Hade nog spoolat snabbt & fint på en 230 16v.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
- Ort: Kjula Eskilstuna
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Jag kan bara hålla med Coupe76, detta är klart inspirerande bygge..
_________________________________________
Mvh/Acke
Massey Harris -52 med B20 : )
Mvh/Acke
Massey Harris -52 med B20 : )
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Finns #7 avgashus med alla de olika turbinerna?
Och hur blir skillnaden mellan t.ex en TD04L med #7 avgashus mot en HL med #6 eller #5 avgas?
/David
Och hur blir skillnaden mellan t.ex en TD04L med #7 avgashus mot en HL med #6 eller #5 avgas?
/David
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
David jag vet inte men du är välkommen rapportera data om du vill prova. Hur det finns med husstorlekar till de olika turbinerna vet jag
inte faktiskt.
Kan iaf berätta att jag fått tillbaka kolvarna från svarvningen och en "ny" motor tar just
nu plats i bilen.
Panikåkte idag till Micke på Pite Motorslip & han planade toppen som suttit i bilen förut (531) medans jag
var & handla en korv på statoil - superservice! Plockat i nya fjädrar & aluretainers & drog nyss fast
den på nya motorn. Har jag lite tur & planeterna linjerar på söndag så kanske bilen sitter i bromsbänk
Återkommer med lite bilder sen när magsåren slutat blöda!
//R
inte faktiskt.
Kan iaf berätta att jag fått tillbaka kolvarna från svarvningen och en "ny" motor tar just
nu plats i bilen.
Panikåkte idag till Micke på Pite Motorslip & han planade toppen som suttit i bilen förut (531) medans jag
var & handla en korv på statoil - superservice! Plockat i nya fjädrar & aluretainers & drog nyss fast
den på nya motorn. Har jag lite tur & planeterna linjerar på söndag så kanske bilen sitter i bromsbänk
Återkommer med lite bilder sen när magsåren slutat blöda!
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban