Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Kan börja med vad jag har för saker i min chassidyno
Dubbelrullar Olänkat
Magnetbroms Frensela 1000nm
Lastcell 500kg
RW-ST01A Förstärkare
Performance Trends DataMite 4 USB
Frensela DCR VAR10-40F Transformator
Har köpt det beggat och är i princip helt ny på dynos
Styr bromsen med en potentiometer. 0-10v input i transformatorn.
Fråga 1
Problemet är att när jag ändrar bromskraft så ändras hp/nm
Är det så enkelt att detta system inte stödjer kompensering för broms eller är nått lite knasigt inställt bara.
Den är repeterbar så länge man inte ändrar bromsens kraft
Fråga 2
Och när jag ändrar från Tourqe at Engine Flywheel till Tourqe at dyno rollers visar den 3-4ggr mera vrid än verkligt.
För jag skulle vilja få hjuleffekt ist för beräknad motoreffekt.
Denna graf visar helt ideniska pull men med olika bromspålägg
Laddtryck m.m håller sig precis lika mellan pullen.
Dubbelrullar Olänkat
Magnetbroms Frensela 1000nm
Lastcell 500kg
RW-ST01A Förstärkare
Performance Trends DataMite 4 USB
Frensela DCR VAR10-40F Transformator
Har köpt det beggat och är i princip helt ny på dynos
Styr bromsen med en potentiometer. 0-10v input i transformatorn.
Fråga 1
Problemet är att när jag ändrar bromskraft så ändras hp/nm
Är det så enkelt att detta system inte stödjer kompensering för broms eller är nått lite knasigt inställt bara.
Den är repeterbar så länge man inte ändrar bromsens kraft
Fråga 2
Och när jag ändrar från Tourqe at Engine Flywheel till Tourqe at dyno rollers visar den 3-4ggr mera vrid än verkligt.
För jag skulle vilja få hjuleffekt ist för beräknad motoreffekt.
Denna graf visar helt ideniska pull men med olika bromspålägg
Laddtryck m.m håller sig precis lika mellan pullen.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Vridet ökar ju i transmission pga utväxlingen i bakaxeln?
Så om motorn ger 200Nm och du har 4:10 i bakaxelutväxling så bör ju hjulvridet vara 200x4.1(om rulldiam är lika stor som hjuldiam, det är ju en utväxling däremellan också som man måste räkna med då det skiljer)
Sen tillkommer det även att dra bort små förluster så det blir inte exakt 4.1, men hoppas du förstår principen.
Så om motorn ger 200Nm och du har 4:10 i bakaxelutväxling så bör ju hjulvridet vara 200x4.1(om rulldiam är lika stor som hjuldiam, det är ju en utväxling däremellan också som man måste räkna med då det skiljer)
Sen tillkommer det även att dra bort små förluster så det blir inte exakt 4.1, men hoppas du förstår principen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Absolut. De var det jag var inne på. Skippade bara att skriva mina teorier.
Men det finns ingen funktion för att dra av flywheel tourqe med ett givet procentvärde?
Men det finns ingen funktion för att dra av flywheel tourqe med ett givet procentvärde?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Du råkar inte veta svaret på andra frågan också.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
har inte så stor koll på hur man ställer in med 'torquearm' etc etc.
Jag kör med inertiadyno så jag är lite begränsad i kunskap.
Men det kommer nog snart nån som kan =)
Jag kör med inertiadyno så jag är lite begränsad i kunskap.
Men det kommer nog snart nån som kan =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Okej. Ja det gör de nog.
Jag spekulera lite på att de kan va så lätt att den är felkalibrerad bara.
Jag spekulera lite på att de kan va så lätt att den är felkalibrerad bara.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Om pullen tar olika lång tid kan det väl vara så enkelt att det är motorns egna inertia som måste adderas?
Om ett långsammare pull ger mer hk kan det vara så.
Det är dock bäst att se detta på en sugmotor eller kompressormotor.
En turbomotor tillåts ju bygga laddtryck och ger mer hk längre ned, på toppen av registret bör dock felet vara lika som en sugmotor/kompressormotor.
Om ett långsammare pull ger mer hk kan det vara så.
Det är dock bäst att se detta på en sugmotor eller kompressormotor.
En turbomotor tillåts ju bygga laddtryck och ger mer hk längre ned, på toppen av registret bör dock felet vara lika som en sugmotor/kompressormotor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Ja de skulle ju eventuellt kunna vara så.
Testade kalibrera den nu, ingen förbättring.
Testade kalibrera den nu, ingen förbättring.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Visar han lika effekt (sugmotor) på steadystate som inertia? Eller bra lika iallafall?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Det är ingen steadystate styrsystem ja använder.
Styr bromsen med potentiometer
Gick väl dock att uppgradera och köpa till en box så de bli det.
Styr bromsen med potentiometer
Gick väl dock att uppgradera och köpa till en box så de bli det.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Inga som har nå fler teorier?
MVH
MVH
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Där inne på correction factor rutan du kan la in utväxling, då program räknar rätt torque, rpm osv.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.
Och som Patrik sa, utväxling har betydelse för max. effektmätning. Om bilen har tex. 4:1 utväxling från rullar till motorn, din 1000 nm telma kan bromsa 250 nm ur motorn.
Program räknar inte automatisk motoreffekt som du sa, det är hjuleffekt fortfarande.
Program räknar inte automatisk motoreffekt som du sa, det är hjuleffekt fortfarande.