SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Ett kortare rör till accpump-spridarna flyttar dem närmre förgasarkroppen, det bör minska powerjetfunktionen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jag funderade på att plugga hålet i accmunstycket och borra ett nytt längre upp men det finns kanske kortare från Weber?
Senast redigerad av Bjarne Cox den mån feb 06, 2017 9:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jag har för mig det faktiskt gör det.
Jag har sett långt tillbaka några rör som knappt stack ned nåt alls genom halsringen.
Jag har sett långt tillbaka några rör som knappt stack ned nåt alls genom halsringen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Ok, ska kolla upp det!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Tror det var nåt reportage i nån blaska.
De hävdade att fördelen var att man sköt bränsle strålen över spjällbladet istället för rakt på.
Men det bör ju även som sagt minska prowerjetfuntionen.
De hävdade att fördelen var att man sköt bränsle strålen över spjällbladet istället för rakt på.
Men det bör ju även som sagt minska prowerjetfuntionen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jag är lite nyfiken varför Jens inte kommenterat?
Hur kan vi få effekt i toppen med snäll folkrace kam och 45:or när det inte gick hos dig?
2 saker var fel i ditt test, insuget och kammen.
Kammen och insuget var totalt felmatchade särskilt tillsammans.
Vi la ner jobb på att göra och skicka upp en topp som du kunde testa så det var synd att du inte gjorde det ordentligt.
Varför körde du inte med 16mm:s kammen i nästa topp du testade?
Där körde du istället en mycket bättre anpassad kam, varför körde du inte den i min topp?
Varför provade du inte min topp med förgasare som man måste ha i 2150 enligt reglementet?
Det hade varit kul att veta varför?
Det var de tester jag trodde att du skulle göra annars hade jag aldrig lagt nån energi på det.
Erland
Hur kan vi få effekt i toppen med snäll folkrace kam och 45:or när det inte gick hos dig?
2 saker var fel i ditt test, insuget och kammen.
Kammen och insuget var totalt felmatchade särskilt tillsammans.
Vi la ner jobb på att göra och skicka upp en topp som du kunde testa så det var synd att du inte gjorde det ordentligt.
Varför körde du inte med 16mm:s kammen i nästa topp du testade?
Där körde du istället en mycket bättre anpassad kam, varför körde du inte den i min topp?
Varför provade du inte min topp med förgasare som man måste ha i 2150 enligt reglementet?
Det hade varit kul att veta varför?
Det var de tester jag trodde att du skulle göra annars hade jag aldrig lagt nån energi på det.
Erland
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Inte vara butter nu det är väl bara att Jens skickar en topp till Skåne för samma typ av test istället.
Patrik Dahlström
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Vi har ju gjort en test nu som visar åtminstone hur stor skillnaden är i själva resonemanget. Kringkomponenterna fungerar ju uppenbarligare mycket bättre med toppen, som i sin tur visade sig ha mycket större potential trots att Jens dömde ut den. Och vi kör inte ens någon massekompensering.
Senast redigerad av Bjarne Cox den mån feb 06, 2017 6:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jag har den korta modellen liggandes om du behöver.Bjarne Cox skrev:Jag funderade på att plugga hålet i accmunstycket och borra ett nytt längre upp men det finns kanske kortare från Weber?
Storlek 40.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jag har redan originaltoppar så det behövs inte.
Det var ju det den skulle jämföras mot, en planad originaltopp.
Men hade nån gjort sig besväret att skicka nåt till mig efter att vi gjort en överenskommelse så hade jag respekterat det och brukat allvar.
Nu ska Bjarne se vad han kan få ut ur den toppen med enkla medel.
Det var han som gjorde den så att Jens kunde testa.
Erland
Det var ju det den skulle jämföras mot, en planad originaltopp.
Men hade nån gjort sig besväret att skicka nåt till mig efter att vi gjort en överenskommelse så hade jag respekterat det och brukat allvar.
Nu ska Bjarne se vad han kan få ut ur den toppen med enkla medel.
Det var han som gjorde den så att Jens kunde testa.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jan ju vara kul att kolla om bränslerkurvan ändras med det korta accmunstycket.
Erland
Erland
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Prova större gasare. Kom ni inte fram till att gränsen med 45or ligger ungefär där på b20 topp tävlingen.
Niklas
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
50:orna ska dit efter att jag provat annat accmunstycke och dual stack trattarna. Gränsen för 45:orna är i princip nådd och 50:orna brukar ge 15-20 hästar.
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Hur är det tänkt att dual stack trattarna ska funka?
Patrik Dahlström
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Ja du, jag tror att dom hjälper till att fylla ut flödesbilden genom att suga in luft utmed väggen via nån typ av ejektorverkan men det kan även ha med pulstuningen att göra. Dom gav i alla fall 8 hästar mer på en annan bil och då använde vi bara 3 st då bromsservon var i vägen för den bakersta så dom fungerar onekligen. Vill även minnas att kurvan blev rätt mycket bättre där nere. Tyvärr hittar jag inte bromsningen nu då där är väldigt mycket bestyckningstester också.