Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Allt inom snöskotrar
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av mats757 »

Egentligen inte en Skoter relaterad fråga, men jag tänkte att kunskapen finns här.
Fordonet i fråga är en Yamaha RD 350 LC YPVS. Den har en kusin som heter Banshee, en Quad racer, som har massor med trevliga trimprylar. Vevaxlar med olika slaglängder och cylindrar med olika borrning, självklart i olika kombinationer. :roll:

Erfarenhet från cross och för den delen andra motorcyklar så är nästan alla motorer kvadratiska, 2-t alltså, samma slag som borr.
Men dom här Yamaha-motorerna är förhållandevis kortslagiga. Borr 64 slag 54 orginal.
Vevaxlar finns som är 4, 7, 10, 16 mm längre än orginal. Cylindrar är det 68 och 73mm som är dom vanligaste. Finns ytterligare storlekar också. :thumbright:

7mm veven (61 i slag) kan man montera i med smärre justering av vevhuset. 10mm och längre kräver svetsning då man fräser hål i vevhuset.
Vinner man överhuvudtaget någonting på att gå på längre slag på en 2 takt?
500cc är ju en "Frän" volym just för motorcykel. B 73 och slag 61 x 2 cyl =500cc
Men en MC ska ju helst varva lite om man vill vara "GP500 replika" så 58 i slag och 30cc mindre kanske inte spelar så stor roll...
Eller ska man gå på mer slag för att få de mer kvadratisk och nöja sig med 68 i borr
Hur ska man tänkta? Vill gäran hamna på +100hk :mrgreen:

Har kört några 500-crossar väldigt brutala. Svåra att köra då det är svårt att ge lagomt lite gas för att få fäste.... Stor volym kanske inte är så kul ändå!!! :doh:

Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har strokat ned en kawa kx250 motor till 61.1mm slag och 66.4mm borr (211.6cc)
Den har jag toppeffekt vid 11700rpm
Så 61mm slaglängd kan fortfarande varva.
Jag har 2.24 i stake/slag förhållande för att den inte ska döda sig själv, jag hade gärna haft 2.3 men hittade ingen längre stake.

Mer slaglängd ger dig mer 'tidarea' spolkanalerna är öppna, det kan ge ett kraftigt tillskott.
Och i kombination med längre stake ger det dig än mer tidarea.
Jag har 200 i avgasduration samt 138 i spolduration.
Trots denna höga duration har jag ~40hk redan vid 8000rpm och över 60hk vid peak(62.16).
12500rpm är motorn död, hela 15hk där *S* (planerat, för den ska överleva ett tag)
Motorn är långt ifrån färdigtunad och jag förväntar mig ca 5hk till då den trivs.
(allt är hjul hk)

Så samma kombo x2 skulle ju kunna bli en apfrän hoj ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av mats757 »

Låter intressant... men borde inte en kort vevstake ge mer "tid" när kolven är nere? Eftersom att vändningen i ÖD går fortare, så borde den gå motsvarande långsammare i ND.... Kanske har otrur när jag tänker.

Dock ser jag bara fördel att ha lång vevstake för att få lite livslängd på maskinen.

Vilket fall verkar det lite klurigt med geometrin på 2-t. inte alls lika enkelt som på 4-t.
Jag får helt enkelt prova mig fram.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av Kadett4wd »

Är nog jag som har otur då jag tänker *S*
Men fördelen isåfall blir att de tål väldigt med duration eftersom det går fortare =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av DreRacing@ »

mats757 skrev:Låter intressant... men borde inte en kort vevstake ge mer "tid" när kolven är nere? Eftersom att vändningen i ÖD går fortare, så borde den gå motsvarande långsammare i ND.... Kanske har otrur när jag tänker.
nej det måste bli precis samma tiden på vändingen uppe ock nere. tiden tas inn på kolv accelrationen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av Kadett4wd »

En liten filmsnutt då jag tomvarvar lite ;)
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 061714475/
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av JoBy »

DreRacing@ skrev:
mats757 skrev:Låter intressant... men borde inte en kort vevstake ge mer "tid" när kolven är nere? Eftersom att vändningen i ÖD går fortare, så borde den gå motsvarande långsammare i ND.... Kanske har otrur när jag tänker.
nej det måste bli precis samma tiden på vändingen uppe ock nere. tiden tas inn på kolv accelrationen.

Jag håller inte med.

Två extremfall:

1) Oändligt lång vevstake ger en perfekt sinusrörelse som är symetrisk uppe och nere.

2) Extremt kort vevstake = halva slaglängden. Om det nu var möjligt så skulle kolven tillbringa halva vevaxelvarvet (nedre) i nedre vändpunkten. Hela slaglängden skulle ske under det andra (övre) halva vevaxelvarvet.
Jonas Bylund
Bild
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Inlägg av DreRacing@ »

jag håller med JoBy
Skriv svar