olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte fråga ni som kört och loggat eller iallafall mätt olje tempraturer i rally cross, rally, israce bilar eller liknade under tävlings förhållanden ?

vad är normalt och vad har ni kommit fram till? berätta vad ni har kört och lite grund data på motorer (sugmotor/turbo mm) och när och vid vilka tempraturer ni blivit tvugna montera oljekylare.

jag är lite skraj för olje kylare om det inte är ett måste efter ha sett bilar brunnit och efter allvarliga motor haverier då folk monterat slangar/kylare/termostater/back ventiler mm fel och oljesysttemet fungerat helt fel.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av super7 »

Marcus Mitsubishi ligger kring 85-100 grader på sommaren och ca 5 grader kallare på vintern.
Och det sitter ju oljekylare om det är original eller nån större vet jag inte.
Och vatten tempen ligger kring 90 grader.

Och på Stefan:s Seat är det inte kopplat nåt oljetemp givare
till insprutningen, men vatten tempen ligger mellan 82-83 grader och det
är efter 2,6 mils körning :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av MattiasH »

I min opelmaskin, säg runt 600häst så stack oljetempen mot 130 grader med halvskymd 19 raders oljekyl.
Byggde om till separat (eller vad man ska kalla det?) oljekylning och laminona värmeväxlare vatten/olja. Det är en elpump som tar oljan direkt ur tråget, pumpar den genom kylaren och sen tillbaka i tråget. Så jag har ingen kylslinga på motorns oljepump.
Nu ligger jag runt 120gr i oljetemp sommartid, ca 95 i vattentemp (92 termostat) kör castrol 10w60 olja.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Tore Bjerke »

110 grader er optimalt.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av The »

Varför köra hårt trimmade motorer med så varma termostater?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Erland Cox »

Man vill ha över 100 grader på oljan så man kokar ur allt vatten.
Kör man oljan kallare så samlas all kondens i oljan.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland vad får du för temp i din ban race 240? har du kylare?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag har noterat uppåt 130 grader efter 20-30 min bankörning enligt min VDO-mätare. Givaren sitter inne i tråget, har byggt om oljenivågivaren så nu sitter tempgivaren där istället.
Min motor har oljekylare original, har inte hittat några andra termostater än Opel original. Vid vanlig landsvägskörning ligger oljetempen runt 90-95 grader.
Kylaren är en 24 raders tror jag, nån Kinavariant.

Ett litet tillägg: det ryms 5,5 liter olja inklusive filter, kanske lite mer nu när jag har större oljekyl. Kör på syntet 10W50.
Senast redigerad av Anders_Karlsson den mån feb 06, 2017 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av *L.R* »

2.5liters b230 baneacing. 7liters oljetråg, sandwicholjetermostat, kylare i fronten. ~110grader som mest. Mätt med vdo givare och mätare i tråget
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som har koll på ungefär hur länge man kan gasa utan kylare före det blir riktigt varmt i oljan? typ en 2150RC eller 2.4 går det köra utan? ett heat eller drar det i väg alldeles?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Pacman »

Jens Gustavsson skrev:jag är lite skraj för olje kylare om det inte är ett måste efter ha sett bilar brunnit och efter allvarliga motor haverier då folk monterat slangar/kylare/termostater/back ventiler mm fel och oljesysttemet fungerat helt fel.

mvh jens
Det där är inte relaterat till temperaturen utan till folks oförstånd att bygga rätt eller använda rätt delar att bygga med. En isär- och ihopskruvad slangklämma på en svettig oljeslang på ett påsvetsat rör utan fals är inge bra när man öser på med 5-6bar oljetryck!

Använd i det längsta alltid pressade hydraulslangar, hydraulkopplingar med svivel och rätt tätningar på adaptrar så är oljeläckage inget problem.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av MattiasH »

Jens Gustavsson skrev:nån som har koll på ungefär hur länge man kan gasa utan kylare före det blir riktigt varmt i oljan? typ en 2150RC eller 2.4 går det köra utan? ett heat eller drar det i väg alldeles?
På en sån maskin som kanske bara går på full mutter i 3-5min så kan man ju öka volymen till 6-7 liter och kanske klara sig så.
Volvo har väl en värmeväxlare original på många rödblockare? funkar inte dom bra?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Även pressade kopplingar kan släppa om de är felgjorda.
Jag hade ett litet missöde i höstas när en presshylsa på ena kylslangen släppte, hade tur att det hände vid lågt varvtal så det hann bara spruta ut ca 2 liter olja innan lampan började blinka till.
Det visade sig att hylsorna bara var halvt pressade men de hade ändå suttit ihop sen 2009 med mycket bankörning under åren.

Jag hade tur som sagt, det hände nån mil från garaget dagen innan en bankörning så det var bara att ringa efter bogsering och släpa tillbaka bilen. Hade det hänt på Kinnekulle Ring hade jag troligen rasat motorn och kört av banan, samt förstört dagen för alla andra med sanering.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Liland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor aug 08, 2013 1:13 pm

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Liland »

Erland Cox skrev:Man vill ha över 100 grader på oljan så man kokar ur allt vatten.
Kör man oljan kallare så samlas all kondens i oljan.

Erland
Uten å ha stenkoll på termodynamikk så fordamper vel vann også på under 100 grader om det blir tilført litt bevegelsesenergi i tilegg til varme? Iallefall i veivhuset hvor den skvulper litt fram og tilbake, det tar vel bare litt lengre tid?
Ifølge dette: https://www.quora.com/Why-does-water-pr ... -degrees-C
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: olje tempratur i RC, drifting, rally, banrace bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

MattiasH skrev:
Jens Gustavsson skrev:nån som har koll på ungefär hur länge man kan gasa utan kylare före det blir riktigt varmt i oljan? typ en 2150RC eller 2.4 går det köra utan? ett heat eller drar det i väg alldeles?
På en sån maskin som kanske bara går på full mutter i 3-5min så kan man ju öka volymen till 6-7 liter och kanske klara sig så.
Volvo har väl en värmeväxlare original på många rödblockare? funkar inte dom bra?
tack för svar inte många vet nått i detta ämne. vilken temp har du då efter 3-5 minuter? vilken olja kör du?

kommer inte bygga ut tråget direkt ca 4 liter kommer det va.

mvh jens
Skriv svar