Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Kört lite häng i garaget idag.. Meckat dit locket över elkopplingarna i fram, riktigt bra blev det.
Bild

Skruvat dit brandsläckaren och även tagit ur stolarna för att svetsa om underredena till dem. Man slog i röven när man körde över gupp..
Bild

Har även gjort mallar för att sätta igen de sista hålen i "brandväggen" Någon gång i framtiden blir det nog en stor alu-plåt över batteriet och elen men det är ett långt senare problem..
Bild

Nästa är lite småfix sen är det baklucka och fronten som ska ihop....
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Svarvat lite brickor för att sätta igen några av de stora hålen :)
Bild

Sen fick jag lånat en gängtapp igen så jag kunde göra klart hållaren för vattentemp-givaren. Kan man sätta denna mellan 2 gummislangar? Jordar det tillräckligt bra genom vätskan för att få en schysst temp-signal eller behöver man även jorda alu-biten?
Bild

Här kommer en grej jag blev så sjukt nöjd med så jag lägger upp en hel serie bilder... Sen jag var och måttade i garaget sist överförde jag skissen med mått till cad och skrev ut en mall som jag klippte ut och provmonterade.
Bild

Efter lite justeringar på ritningen så byggde jag ett enkelt verktyg för att pressa en kanal i plåten för att dra ut sladden till backljuset.
Funkade över förväntan.
Bild

Vinkelkapad, borrad och bockad plåt..
Bild

Å på plats.
Bild

Skruvade dit vattentempen, fyllde på vatten och provstartade bilen, gick igång direkt. Skurade bilen invändigt i bagagerummet fram och i cupén, motivationshöjare kan man säga. Inte många punkter kvar på listan innan besiktning nu, som sagt tidigare så är de stoa sakerna bakluckan och hålet framför kylaren.
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av fugazi »

Prova att jorda givaren med en lös kabelsnutt och se om det blir nå skillnad i uppmätt temp.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Smart Fugazi, tänkte inte så långt. Ska testa det nästa gång jag snurrar igång motorn.

Satte kapen i motorluckan idag. Lite nervöst eftersom jag inte gjort något liknande tidigare. Har fått fyra ringar till hålen vattenskurna av ett företag i närheten mot en femhunka och lite fika :)

U-båts-tema.
Bild

Ringarna punktade på plats, kommer få sitta så, har bränt igenom bra på samtliga punkter. Fläktarna sitter i 4 av de 8 hålen.
Bild

Första lagret glasfiberspackel lagt. Tvättade av och grundmålade baksidan efter detta också. Ska försöka hinna slipa av det en gång i veckan och även snygga till de utvändiga ringarna, försänka skruvar och lägga på ett lager färg.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Nu är det fokus på fronten och bakluckan framöver. Lekt lite
med fronten.. tillverkat ramen som skall fällas in. I bakkant på plåtarna finns skruvhål för att senare kunna göra fler plåtar för att styra all luft genom kylaren. Här står ramen framför bilen och jag har märkt ut hur det skall kapas i fronten för att få den centrerad... det är allt lite vemnodigt att sätta kapen i fin och lackad plåt.
Bild


Men på plats hamnade den iaf. Där halvcirklarna är kommer det hamna skruv som fäster ihop ramen med plåten och gallret i grillen...
Bild

Tillverkat övre och undre ramen samt svarvat och kapat isär hörnen och svetsat fast dem på rambitarna.
Har även 3D-printat (Världens roligaste leksak...) en del av ena sidobiten och allt verkar passa ihop lika bra som i CAD-modellen.. Ska använda denna som mall för bockningarna som kan vara lite kluriga..
Bild

Bild

Bild
Ska tillverka sidorna sen göra en provmontering på bilen och punkta ihop hela kalaset innan det svetsas.
Ska även klura vidare på min plan för att bocka till grillgallret i grillens form..

Ska ha samma galler för fläktarna i bakluckan.. Provade julas kromspray men tror det blir svart med förzinkade försänkta insex. Får se hur det blir sen när luckan är lackad...
Bild
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Streetvw »

Blir snyggt. Kämpa på!

/Markus
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Streetvw! Provat fronten i fronten i veckan, blev en riktigt lång kväll i garaget eftersom det var jättekul :)
Bild

Efter lite handslägga, böjning med skiftnycklar och en del vinkelharry så satt även sidorna ganska bra...
Bild

Helheten, samma problem här som bak, vilken färg ska man ha på ramen? Gallret kommer bli svart och funderar på att ha ramen i svart också.
Bild

Passningen på den svåra delen, tog en del tid att få detta bra.
Bild

Har även lekt med ett sidoprojekt hemma. Pimpat fläktarna som skall sitta bak. Kommer lacka dem svart och sedan slipa fram märkena, vi får se hur det blir. Dom kommer synas ganska väl i bakluckan bakom ett galler.
Bild

Bild
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Liten update.

Bild
Ramen helsvetsad och grundad. Skall spackla och fila lite till på den innan den monteras tillsammans med galler. Provmonterade hela paketet på bilen men glömde fota det...

Bild
Även målat mina fläkt-covers som skall sitta innanför gallren i bakluckan.
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Nu har jag putsat lite på fronten och grundmålat den. Slipat vidare på bakluckan så den börjar få en okej form att lägga lite ful-lack på.

Utöver det så har jag lagt ytterligare en hög timmar på de nedre fästena till bakluckan. Endast hålen som saknas innan de är klara. Dessa delar skall sitta i luckan. (Vände på passningen mellan bitarna av misstag.. men det gör ingen skillnad för funktionen.)
Bild

Och dessa skall sitta i bilen. Tanken är att pinnarna på bilden ovan skall gå ned i bussningarna och att luckan sedan låses i överkant med vandliga huvlås. Dessa kommer vara i annan vinkel än låsen... förhindrar förhoppningsvis rörelse i denna delen. Bara ringen med försänkta hål kommer synas på bilen, resten hamnar bakom en karossplåt.
Bild

Hela kalaset!
Bild
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Lidenfors »

riktigt snyggt ;)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Klabbe Persson »

Fina bitar, o kul lösningar!! :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Liden, Läge att uppdatera camao-tråden nu tycker jag :)
Tack Klabbe :)

Så lite framsteg... Målat ramen några gånger och klippt och böjt ett galler. Och monterat kalaset på bilen. Jag är fantastiskt nöjd med resultatet.
Så nu är fronten klar! Framsteg!

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av mekluuba den lör sep 02, 2017 8:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Emil Sundquist »

Riktigt propert [THUMBS UP SIGN]
riseabove
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön mar 20, 2011 8:30 am

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av riseabove »

Fortfarande helt fantastiskt att jag som verkligen diggar Volvo motorer OCH 70tals VW inte tagit tag i att komma på besök o kolla in ditt bygge .

Själv var man "färdig" med 1303 med klass4 (2150cc) rallycross preppad wasserboxer , så råkade jag springa på en N.O.S platta och HELT rostfri kaross.... bara att riva den gamla bilen och börja flytta grejor ..... sedan tog motivationen slut.

Kanske dags o sätta igång igen även för mig.....
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Emil. riseabove, Sätt igång och släng upp byggtråd för helsike!

Hålsågat och passat in fästen till bakluckan samt satt dit nummerskylt i fram idag.

Bild
Hål i en väldigt ful plåt.

Bild
Hålborrar-platta som jag svarvade till. Borrade även en felaktig bultcirkel för att inte göra så lätt för mig :)

Bild
Sedan monterades fästena.

Bild
Och passade in dem mot en fyrkantsprofil så att jag kan flytta över till bakluckan när det blir dags att få bitarna på plats.

Bild
Nummerplåten monterad fram.
Senast redigerad av mekluuba den tis sep 05, 2017 10:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar