Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamaxlar?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Performance_seeker »

Innan jag byggde min V8 med 1,54 så läste jag rätt mycket om det hela, främst engelsk text. Då läste jag ingenting om några märkbara skillnader mellan olika förhållanden, även om man menade att 1,54 började närma sig undre gränsen.

Att det skulle vara sån märkbar skillnad som Kadett4wd antyder har jag inte läst någonstans. :wink:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av sniffer »

Hmm fan. Jag som va intresserad av slitage osv i detta. Behöver ju veta då det är en jävla massa tryck som skall där på och idag redan är. Kommer nog nå 900+hk i motorn nu med ny setup, då jag inte ens nått laddtrycken jag tänkte åka med 2.3-botten och 1.969 -ratio innan. Men men.. Vill INTE spränka skiten, även om jag faktiskt överväger att prova. Men vore gött och i vart fall gjort någon som helst koll på vägen med folk som kanske redan provat att åka lite effekt med kaotisk runt 1.584 slag/stake-geometri. Hoppas det dyker upp någon så jag inte måste va så bajjinödig. :)
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av kolvbult »

Hej , jag byggde några ford pintomotorer på 1990 talet , då var det mycket snack om att dom gick bättre med långa stakar , så vi provade ,men som sagt var, även en kortare kolv monterades, det blev märkbar skillnad , bromsades aldrig men varvade ut betydligt bättre .lång stake anses vara bra om insugningskanalen flödar för lite .
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Kadett4wd »

Så andra kolvar med lägre komphöjd alltså. Det påverkar ju sidokrafterna och friktionen ganska mycket. Kan det vara därför motorn gick bättre?

Jag vet att flera andra gjort exakt dessa tester ända sedan 60-talet och jämfört lika motorer med längre vevstakar och kortare kolvar och sett vinster med det som de tillskrivit den långa vevstaken...och HELT förbisett kolvens inverkan i ekvationen.
Ska man göra sådana tester rättvist så ska man ha ett högre block och använda samma kolvar igen men med längre vevstakar.
Ja men sån oerhörd skillnad som det blev i mitt fall, ni får lov att ta mitt ord på det, jag har ju inget bromstest.
Så måste det bero på mer än bara friktionen mot cylindrarna.
jag har lite svårt att minnas, men jag vill minnas det var en bra bit över 150hk mer soppa den skulle ha runt 4600rpm(vridmax låg där) för att ge samma lambda.
Jag vill tro det kom i harmoni med kamaxlarna(insug), kolvens högsta hastighet vid kammens största lyft kom att harmonera bättre.
Och just det med att den varvade bättre upplevde jag också.
Registret blev mao mycket bredare, eller ja.. rättare förklarat lika brett register, men mer effekt i början och slutet, i stort sett lika vid 6000-7000rpm i båda versionerna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Pacman »

Volvo vitmotor ´90-99 kör 139,5mm vevstakar och 90mm slaglängd = 1,55 och de kan man mosa på med rätt bra med effekt. På bensin vill de spika vid ca 100hk/cyl men på alkohol finns det inga testade gränser för vad de klarar. De varvar lätt 7000rpm.

´00 fick de 143mm vevstake och kortare kolvar = 1,588 vilket sägs förbättra en del men några år senare började man använda dieselveven i bensinmotorerna med - 143/93,2 = 1,534 och detta även i sin högprestandamotor i S60R som varvar 7200rpm original. Man hade då ännu kortare kolvar, dvs lägre kolvbultshöjd.
Många som byggt monstermotorer på dessa varvar över 8000, vissa uppåt 9000rpm.

Jag föreslår att ni internetprofessorer här genast ringer Volvo Torslanda och berättar för dem hur fel de haft i 25års tid!

Jag vill med detta inlägg peka på att kolvens balans och dess kolvbultshöjd är avsevärt mycket viktigare än vevstakens längd! Med hög kolv får man byrålådseffekt som ökar friktionen avsevärt. Jag har inte sett någon algoritm för hur mycket men det hade inte förvånat mig alls om det var exponentiellt.
Senast redigerad av Pacman den ons feb 08, 2017 10:22 am, redigerad totalt 2 gång.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av mats757 »

OM man har en oändligt lång vevstake, har kolven max hastighet 90 grader efter ÖD. Ju kortare vevstaken är ju tidigare får kolven maxhastighet. (Samt att kolven vänder fortare i ÖD med kort vevstake.)
Det är åtskilliga graders skillnad på När/vart man har maxhastighet på kolven.
Det blir precis som att vrida kammen "typ" 5 grader hit eller dit.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Kadett4wd »

Det blir precis som att vrida kammen "typ" 5 grader hit eller dit.
Inte riktigt.
Om man vrider kammarna för att kompensera för fel stakförhållande kan man råka ut för vansinnig overlap eller tvärtom.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Kadett4wd »

Att Volvomaskiner varvar ditten datten säger inget om hur JAG upplevde skillnaden i MIN motor.
Hur Volvo motorns register ändrats om den helt plötsligt hade haft över 1.6 i förhållande med 93.2 i slag med övrigt likadan setup vet vi inte?
Så det var en väldigt haltande jämförelse anser jag.
Snart antar jag att pro stock V8 motorer kommer upp i diskussion med de varvar minsann(så jag tar upp det i förväg).
Ja det gör de, men det beror på helt andra saker än det förhållandet.
De har fått lov att krympa ned förhållandet pga regler om deckhöjder samt insugslängder de ville ha.
Vad hade en pro-stock v8 gett för register om denne fysiskt kunnat ha samma insug samt ett förhållande kring 2.0?

En nascar cup motor jämförs här med en formel ett motor och cup har inga 1.5x i förhållande, och är designad att gå fullvarv nån timme:
Bild
Att nascar motorn sen kan ha varvregister hyfsat högt beror även där på samma hake som pro-stock motorn.
Men motorn är fysiskt mindre så avstånden är lättare att hantera.

Och, huruvida de har rätt eller fel på Torslanda bekymrar mig inte, men däremot vet jag de jobbar under helt andra förutsättningar än vad vi gör som inte bekymrar oss det minsta om exempelvis utrymme mellan motorhuv och ventilkåpa samt vad som händer under en krock om utrymmet ändras etc etc.
Om motorn blir 10mm högre, glider den in under kupé utrymmet i krock i 90km/h eller kommer den klämma fast passagerarna i bilen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av mats757 »

Kadett4wd skrev:
Det blir precis som att vrida kammen "typ" 5 grader hit eller dit.
Inte riktigt.
Om man vrider kammarna för att kompensera för fel stakförhållande kan man råka ut för vansinnig overlap eller tvärtom.
Vad jag menar är att:
Att byta vevstaksgeometri har samma potential som att byta kamaxel (eller vrida den Fel/Rätt.)
Den påverkar andningssystemet.
Ska man få någon nytta av vevstaksbytet måste man se över kammaxeln också...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis.
Och antagligen var min kombo riktigt fel till en början, som sedan blev mer rätt, eller helt rätt med andra kombon.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd: Jag hör på ditt tonläge och dina flyktiga förklaringar att du aldrig sysslat med motordesign på den nivån som biltillverkare gör. Snälla sluta gissa hej vilt! Om du inte vet så säg inget alls istället.

Ang hur vitmotorn hade fungerat med högre deckhöjd så kan jag informera dig om att samma motor i dieselutförande har 16mm högre deckhöjd, med annars samma geometrier i övrigt. Samma slaglängd och borr. Dieselkolvarna är så pass mycket högre för att kunna innehålla förbränningsrum samt kylkanaler. Dessa block sitter i samma bilar, på samma sätt som bensinblocken gör. Hade Volvo ansett att vevstak/slag-ratio varit felaktig så hade de använt dessa blocken i bensinmotorerna istället. Det är många toktrimmare som gör det ändå eftersom dieselblocken har mycket kraftigare ramlagerdel, brygga mm, och det finns även H-profil att köpa i flertalet speedshops till alla de som bygger trimmade bensinmotorer på dieselblock så VILL man så finns alla möjligheter framdukade att göra side by side tester.
159/93,2 = 1,706
143/93,2 = 1,534
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Erland Cox »

Jon Kaase testade på en stor IHRA motor på runt 800CI med längre stake och tappade 30 hästar.
Testat i bromsbänk.

Från Engine masters: "Our entry's dimensions and chamber design were pretty much finalized after a consult with "W.J." My Pro Stock mentor from nearby Sugar Hill confirmed what I believed to be true: a small chamber with lots of quench and turbulence was the way to go. 'Detonation Prevention 101' soon began, as the whole engine was built on that premise. A long stroke combined with a short rod would produce very fast piston action at top dead center. This should liven things up. I like short rods anyway. Two inches longer than the stroke--it works on a 5.0 Ford as well as an 815-inch IHRA Pro Stocker.

Hela artikeln: http://www.jonkaaseracingengines.com/ht ... tions.html

Helt utan buttdyno, bara testat i bänk.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Erland Cox »

Fast den här är betydligt billigare än en bromsbänk och duger nog åt vissa: http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ducts_id=8

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Kadett4wd »

jaja,., jag ljuger och hittar på.
vi kör på erat sätt, det är bäst, då blir det lungt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax

Inlägg av Performance_seeker »

Erland Cox skrev:... Two inches longer than the stroke--it works on a 5.0 Ford as well as an 815-inch IHRA Pro Stocker.
Det där gillar jag skarpt... :hihi: ...men mina stakar är onödigt långa...mer än 2 tum längre än slaget...6.535/4.25 tum... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar