Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 11:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 09, 2017 12:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
I min strävan att få ner ljudet för att möta 95db på räserbanan har jag börjat undra om 3" verkligen är rätt för mig. Har en B230, 2.4ltr RC motor. Hur grovt rör ska jag ha? Kanske motsägelsefullt, men jag vill helst bara ha en ljuddämpare, och helst längst bak för där finns det plats. Kat har jag som slutrör eftersom det inte finns några andra krav än att alla avgaser ska passera genom den - den behöver inte funka och då känns det bra att ha den sist - blir lättast att hantera värmen från den där. Klarar jag mig med 2.5"???

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 09, 2017 4:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
Jag har bromsat 259 hästar okorrigerat nu på vintern med 2,5" system med 2 ljuddämpare som klarat 95db.
Utan avgassystem fick jag 5 hästar mer så ingen större förlust.
Fast det var i somras med 236 hästar, 241 utan avgas.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 09, 2017 5:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1346
Ort: Umeå
Provades det att ändra placering på ljuddämparen på avgassytemet?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 09, 2017 8:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
Jag hade skaffat 3" rör och ljuddämpare men eftersom skillnaden bara var 5 hästar tyckte jag inte att det var lönt.
Jag har ett 4-2-1 grenrör och har hört att sista 2,5" längden på det är viktig.
Provade med endast grenrör, ca 10 cm 2,5" rör och med olika långa förlängningar och det gav ingen skillnad.
Kom fram till att pulserna tappat kraften efter 4-2 och att 2 delen var väldigt viktig.
Troligtvis även 4 delen men den är mycket svårare att förlänga.
Upplever 4 delen som för kort och 2 delen som för lång.
Kortar man 2 delen eller går upp i diameter vinner man över max vrid men tappar under så det är en bedömning av vad man behöver bäst.
Jag har standard M47 så jag behöver botten men med tät låda kan man säkert satsa på mer toppeffekt och mindre botten.
Fast en bil som är stark nerifrån blir alltid mer lättkörd än en med toppig effektkurva.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 11, 2017 2:34 am 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1846
Ort: Lycksele
Prova en 3" apple Multi-Frequency ljuddämpare. Betydligt bättre ljuddämpning än typ biltema, simons osv

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 7:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Inlägg: 981
Ort: Stockholm, Haninge
Äppelburkarna är riktigt fina, dämpar väldigt bra! :thumbright:

_________________
Tommy Landholm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 14, 2017 4:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Varför skiljer insugsljudet på webrar mot spjäll/insprut?? Förefaller vara så iaf - men jag fattar inte varför. Tror att en stor portion av mitt oljud kommer från motor, ljudet kommer liksom framifrån tycker jag.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 14, 2017 8:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 351
Undrar också.

Jag har sätt olika varianter. 2 tum som slutar med 3.5 tum som slutrör.
Blir det ngn skillnad mot att ha samma diameter ?
Effekt? Ljud?

Finns det en fördel att sätta dämparen eller katalysatorn sist, förutom att förhindra att den brinner upp.

Har även sett varianter med en stor tom ljuddämpare, tror att den satt på ett uträknat avstånd. Samma bil hade en väldigt stor luftburk.
Nu är jag inte säker men jag tror dom byggde så stor luftburk som fick plats.

Fanns det inte ngt ungefärligt värde vilket mottryck som var lämpligt innan röret var för trångt.

Står dom och mäter ljudet vid sidan av banan kan jag tänka mig att en sugmotor kan ha problem med insugsljudet.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 7:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Inlägg: 208
Håller med föregående talare.
Apple-dämpare dämpar mycket bättre än Simons.
Sätt dit en så med så stor dämparkropp som möjligt (vikten hamnar ju dessutom längst bak...)

_________________
Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 10:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Det är mätning förbipassering under rejs, på start och mål rakan.. Så det blir elakt, allt ljud är verkligen med, transmissions också. Dessutom brukar det ju vara murar och skit så det blir jobbigt. Men, det ska ju gå att få till det. Inte direct möjligt att tänka att man bara håller igen lite, för det är mätning hela rejset..och träning och kval..

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 26, 2017 8:45 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 175
Katten längst bak fungerar där med. Så har vi ofta på rallybilar. Dock höjer ofta katten dB aningen om den sitter allra längst bak. Insprutning får ett klarare ljud av två anledningar. Ofta klarar en sprutmotor lite vassare kam vilket ger mer ljud. Men förgasaren tillför bränsledimma tidigt i insuget vilket hjälper till att dämpa ljudet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 3:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
Hej beror vad du har för nockvinkel på kammen, 110 grader då räcker det med 2,5,100 i nock då behöver du 3 tum.
eller 3 tum till bakaxeln och sedan 2 st 2,5 tums rör över bakaxeln och sedan 2 ljuddämpare,2st 2,5 tums ljuddämpare
motsvarar som en 3,5 tum dämpare ?

Lacke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 1:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
man kan få ned ljudet med ett 3" rör så den klarar decibellen helt utan att tappa effekt har jag sett flera gånger. sen som nån sa så är insugs ljudet minst lika högt så en plenium på det och ett 4" rör fram till ett turbo filter ger desutom mer hk än att suga varm motorrums temp och det dämpar ljudet markant har jag sett här i dyno rummet.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 16, 2017 2:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 828
Ort: Skellefteå trakten..
Avgasdimension går dividera i oändlighet.. även om man tar Lackes råd om 3" med 100 graders nockvinkel tror jag till fullo att de går få ett avgasystem som flödar tillräckligt bra med 2,5" från collektorn och en bit bak sen 2" från före bakaxeln och ut på en 2.4 liters maskin. Inte lika lätt som att gå på grövre grejer men.. :)

Av vad jag läst mig till så är spikraka rör, motsägelsefullt nog, inte att föredra ur flödessynpunkt när de gäller avgassystem. I vart fall inte på V-motorer som har lite ojämna pulser men kan kanske stämma på en 4 cyl med. Lätta böjar och korta raka sträckor ska tydligen generera bättre flöde då "luften" gillar att svänga. Med ett rakt rör får du resonans och resonansen hejdar flödet.

För att få ner ljudet är mindre dimension på rören helt klart att föredra, men en stor portion av de "oljud" en bil gör kommer också från insuget. En luftfilter box kan fort dräpa ett par dB utan andra ändringar! Så har du webrar eller spjäll utan burk/plenum kan du ha en del av problemet där redan.

Men de går få ner ljudet ändå om man bara orkar labba med det. Denna: https://vimeo.com/19372585
Har inga ljuddämpare alls och lämnar ~96dB vid ljudmätning när han inte har katalysatorn inkopplad. V6a, 3-1 sen ihop till ett 3" rör. Vacumventil som skickar genom eller runt katalysatorn och ett 1/4 vågs resonator rör om jag minns rätt. Hittar ingen bild på det nu..

Beror till största del på hur mycke tid man orkar lägga :) Klart enklast är att köpa kvalitets dämpare och gå ner en aning i dimension :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 16, 2017 5:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1346
Ort: Umeå
Det här med insugningsljud är spännande på hårt trimmade motorer.

En rallyåkare bytte insug på sin Kit car Seat. Skillnaden mellan insugen
i stora drag är vars strypningen sitter, på det ena är det mot toppen och
det andra är det fastplastat en förgasar halsring en bit ut från toppen.
Längden på insugen är rätt så lika så det gick att använda samma luftfilterbox.
Med rätt insug så gick bilen mycket bättre motorn tog sig tidigare och höll ut längre
på varv samt insugningsljudet blev lägre :revs: :checkered_waving:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010