SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av dahla »

Kul om det funkar så bra! Blir trattlängden samma som med traditionella trattar?

Snart börjar ni väl klä insugen med snake skin eller något annat kul material för att öka på flödet :-)
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill inbilla mig de trattarna ger 'dual tune' enkelt förklarat.
Samt vid pulsationer kan utgående puls gå genom hela tratten och ingående puls ta den korta vägen.

Det kan hjälpa eller ändra en del egenskaper i bestyckningen pga ev bränsleblandat som spottas bakåt inte sugs in på samma vis igen.
det blandas upp med 'ren' luft från springan mot förgasaren då det dras in igen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Längden kan man nog tuna för lägsta samt högsta varvtal eller olika pulser men så som vi har gjort det nu är det endast baserat på tillgång till material och plats i motorrummet så dom blir runt 100 långa med 50 i längd på var tratt. Vi kör vanligtvis ca 70 långa när det är enkla trattar.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jarmo Y »

nkro skrev:Prova större gasare. Kom ni inte fram till att gränsen med 45or ligger ungefär där på b20 topp tävlingen.
Nu vet jag inte om denna volvomotors hästar är på hjulet eller motorn, antar på motoreffekt, men en opel rödtopp 2.0 16v motor, borrad till 2092 cc (88mm nya wössner kolvar, folkracemotor) gav 228 hk på motor med 45 fajs, 40 cnc halsringar, max effekt över 8000 rpm, efter mycket jobb på bänken.

Jag tror att denhär volvomotor ger mer toppeffekt om A/F är bra där uppe men det är inte alltid lätt att få det så över hela skalan, men Cox racing team gör säkert det bästa man kan göra.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Vi försöker bara bli kloka på hur länge emulsionsrören påverkar.
Verkar mest vara yttre storlek och form som har betydelse mer än hålen.
Det är en massa 1mm hål i rören men bara ett 1,7mm:s hål högst upp så fler hål i e röret verkar inte påverka.

Erland
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av dahla »

Jag kanske missade nånting i texten men kunde inte påminna mig om att ha läst någonting om vad ni har för storlek på nålventilerna till flottörhusen. Efter vad jag har förstått så är kvalitén på fajs egna nålventiler inget vidare och bör därför bytas mot weber orginal. Storleken på nålventilerna är ju ganska avgörande för resten av förgasarnas funktion tänker jag. Detsamma gäller ju om dom inte håller riktigt tätt.

Vad har ni för bränsletryck fram till förgasarna? Det ska väl vara under runt 0.25 BAR?

Har ni provat olika storlek på halsringarna?
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Jag är lite nyfiken varför Jens inte kommenterat?
Hur kan vi få effekt i toppen med snäll folkrace kam och 45:or när det inte gick hos dig?
2 saker var fel i ditt test, insuget och kammen.
Kammen och insuget var totalt felmatchade särskilt tillsammans.
Vi la ner jobb på att göra och skicka upp en topp som du kunde testa så det var synd att du inte gjorde det ordentligt.
Varför körde du inte med 16mm:s kammen i nästa topp du testade?
Där körde du istället en mycket bättre anpassad kam, varför körde du inte den i min topp?
Varför provade du inte min topp med förgasare som man måste ha i 2150 enligt reglementet?
Det hade varit kul att veta varför?
Det var de tester jag trodde att du skulle göra annars hade jag aldrig lagt nån energi på det.

Erland
kul att ni jobbar vidare med konceptet på er topp. jo det är många saker som ska stämma för att det ska bli ett bra koncept. tyvärr är tiden den största boven det skriver du nog på om också som små företagare. tror kompan va ett problem på er topp (eller i jämförelse mot vår) också då vi körde.

tror inte vi skrev så mycket på forumet men jag och holmbergarn jobbade vidare med 2150RC test motorn lite i höst med en 185cfm hög kompad 530 topp och mina weber E85 gasare. tror vi va uppe på 206 hk nått då men motorn va helt slut då och vridet va inte va det borde inte toppeffekten heller. vart som ett ryk moln runt motor av vevhus vent då man gasa så vidare tester blir på en ny bottendel i framtiden :)

kommer köra en vass 2150 om några veckor med likande agap R37 275 kam men med mera kompa om det inte är nå hemligheter där så rapoterar jag hur den fungerade.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Vi bytte till Weber nålventiler direkt.
Förgasarna har flödesoptimerade 40mm halsringar och spridare men orörda spjällaxlar.
Flödar 10 CFM bättre än standard spridare.
Vi har nu lånat korta accmunstycken av Henrik På KG trimning.
Jens, vi kör på 95 oktan så vi kan inte ha jättekomp.
Ont om mackar i närheten som har 98 och det är bara en lek och testbil.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur avsides bor ni? :) här i stora sävar har vi både 98 och e85 !

vi har sett ganska stor skillnad mellan 95 och 98 faktiskt men det va ett tag sen testerna gjordes.

vad kör ni för kam och kompa nu på toppen?

mvh jensa
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av dahla »

Erland Cox skrev:Vi bytte till Weber nålventiler direkt.
Förgasarna har flödesoptimerade 40mm halsringar och spridare men orörda spjällaxlar.
Flödar 10 CFM bättre än standard spridare.
Vi har nu lånat korta accmunstycken av Henrik På KG trimning.
Jens, vi kör på 95 oktan så vi kan inte ha jättekomp.
Ont om mackar i närheten som har 98 och det är bara en lek och testbil.

Erland
Påverkar flödesoptimeringen valet av nålventilernas storlek? Tänkte om det blir stor skillnad i undertryck. Ni har testat att gå ner i storlek på nålventilerna och soppatrycket fram till gasarna har inte ett för högt tryck?

På vanliga weber finns det väl två olika flottörer, plast och metall och dessa har väl olika nivå på flera millimeters skillnad. Hur ser det ut på fajs och är flottörhöjden jämförbar med dito weber?

Famlar efter halmstrån känner jag men ibland är det ju dom små sakerna man missar :-/
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Steve »

Erland Cox skrev: Ont om mackar i närheten som har 98 och det är bara en lek och testbil.

Erland
Vars håller du till och hur nära är i närheten?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

I Västerstad 8 km bortom kanten på världen.
Finns 98 i Hörby 1,5 mil bort.
Vi kör 0,25 bar på alla Weber.
Samma problem på min banbil som har Spanska Weber 50 DCO.
Mager vid påslag, går fint till lite över 3000 varv sen fett med max vid 3700.
Drar bra genom det men man ser en effektdipp på ca 10 hästar.
Sen drar den bra till 8000 varv med bara 20 hästar tapp från max men börjar feta efter max effekt.
Max effekt nästan plan mellan 6200-6900 varv. 236 hästar både korrigerat och okorrigerat i somras och 12 hästar mer vid 0 grader korrigerat.
23 hästar mer okorrigerat utan att bestycka upp vid perfekt vinterluft.
Men samma kurva och dippar.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av The »

Jag har 2mil till närmsta mack ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

8 km till Löberöd eller Harlösa och där finns bara 95.

Erland
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Jens Gustavsson skrev:hur avsides bor ni? :) här i stora sävar har vi både 98 och e85 !

vi har sett ganska stor skillnad mellan 95 och 98 faktiskt men det va ett tag sen testerna gjordes.

vad kör ni för kam och kompa nu på toppen?

mvh jensa
Enem C2 kam just nu. Skulle vilja ha något vassare men hela denna motorn är byggd av överblivna delar. Kammen är från Wistis 240. Kompet är jag lite osäker på men det är svarvade A-kolvar så att dom är plana och 3-4 tior uppstick och sen vill jag minnas att du mätte toppen och att den skulle vara planad 2,1 mm. Toppen är för övrigt likadan som när den lämnade dig. Förbränningsrummen är alltså endast 2150-breda så den stryper lite där. Tillräckligt lågt komp för att inte spika med 95 oktan i alla fall.
Skriv svar