Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamaxlar?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Har man för kort stake får man problem med motvikterna på veven och måste kamslipa dom för att kolven ska gå fritt.
Blir mer luftmotstånd och svårare balans.
Det viktigaste tror jag är att kolvbulten sitter rätt i kolven, i den övre halvan sen får man utgå från det.
Jag gillar korta stakar på 2 ventilsmotorer bl.a. för att det ger mer tid till efterfyllning och drar en hårdare insugningspuls.
Mindre risk för spikning och mer plats flr ventilerna också.
Erland
Blir mer luftmotstånd och svårare balans.
Det viktigaste tror jag är att kolvbulten sitter rätt i kolven, i den övre halvan sen får man utgå från det.
Jag gillar korta stakar på 2 ventilsmotorer bl.a. för att det ger mer tid till efterfyllning och drar en hårdare insugningspuls.
Mindre risk för spikning och mer plats flr ventilerna också.
Erland
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Detta är mycket intressant, och det finns en ännu intressantare grej med korta stakar som Erland är inne på. Förutom att kolven vänder fortare med högre kolvacceleration i toppen så vänder den långsammare i botten. Det ger ju att man får en kortare powerstroke men en mycket längre intakestroke där rameffekt, gashastighet, flöde och efterfyllning får spela en större roll i hur mycket VE motorn får.mats757 skrev:OM man har en oändligt lång vevstake, har kolven max hastighet 90 grader efter ÖD. Ju kortare vevstaken är ju tidigare får kolven maxhastighet. (Samt att kolven vänder fortare i ÖD med kort vevstake.)
Det är åtskilliga graders skillnad på När/vart man har maxhastighet på kolven.
Det blir precis som att vrida kammen "typ" 5 grader hit eller dit.
Den kortare powerstroken kan man vända till att motorn tåler högre förbränningshastighet och inte blir lika spikkänslig.
Om man kör samma extremtänk som du var inne på mats757 så OM man har en vevstake som är så kort som geometrins gränser tillåter, så blir den hälften så lång som slaget (så kolven vänder mitt i vevaxelcentrum), och då står kolven stilla i BDC i ett halvt vevaxelvarv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
http://www.camotruck.net/rollins/piston.html
Prova dina olika värden här Patrik och se hur stor skillnad det blir.
Erland
Prova dina olika värden här Patrik och se hur stor skillnad det blir.
Erland
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
En nackdel är att man troligtvis behöver större kanalstorlek och snabbare öppning på kammen med kort stake
Better to be over the hill than under
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Man kan utnyttja mer kam och det är en fördel tror jag.
Mer plats mot kolven i extrema motorer.
Erland
Mer plats mot kolven i extrema motorer.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
"Kort vevstake är att föredra på en sugmotor.
Lång vevstake är att föredra på en turbomotor."
På en turbomotor har du maxtrykket mye senere enn på en sugmotor.
Lång vevstake är att föredra på en turbomotor."
På en turbomotor har du maxtrykket mye senere enn på en sugmotor.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Jag tycker att
lång vevstake är att föredra på en sugmotor
kort vevstake är att föredra på en turbomotor
/ Jonas E
lång vevstake är att föredra på en sugmotor
kort vevstake är att föredra på en turbomotor
/ Jonas E
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Ja.. det finns inget rätt eller fel.
Som en del dock vill påvisa.
Så länge man håller sig över 1.5 i förhållande vill säga.
Personligen så anser jag att det är lite färgat av marknadsföring också.
En del känner sig väl hotade då andra får lika mycket mos eller mer ur sin betydligt mildare maskin men som har en trivsam geometri i maskin.
Vilket även gynnar livslängden på maskin.
En prostock som många höjer till skyarna skulle jag vilja se köra daytona 500 exempelvis.
Ett varv så har väl blocket klyvts.
Bygger man maskiner åt den lille osponsade chauffören ska man nog akta sig för att bygga en extrem maskin
Det biter en i svansen.
Ingen kommer att vilja köpa grejer av den killen pga de håller inte i längden, så kommer ryktet gå.
Men killen som har en kanske lite mildare maskin men som pallar en hel rallycup utan att öppnas kommer ju faktiskt att bli 'kopierad' av de andra.
De vill också ha chans på vinst.
Det finns för och nackdelar med båda varianterna
Jag fick till en kombo som trivdes.
Och då fortsätter JAG på det spåret framöver.
Andra får göra hur de vill.
Men att totalt såga konceptet talar bara om för mig vilken liten person det är.
Mvh
Som en del dock vill påvisa.
Så länge man håller sig över 1.5 i förhållande vill säga.
Personligen så anser jag att det är lite färgat av marknadsföring också.
En del känner sig väl hotade då andra får lika mycket mos eller mer ur sin betydligt mildare maskin men som har en trivsam geometri i maskin.
Vilket även gynnar livslängden på maskin.
En prostock som många höjer till skyarna skulle jag vilja se köra daytona 500 exempelvis.
Ett varv så har väl blocket klyvts.
Bygger man maskiner åt den lille osponsade chauffören ska man nog akta sig för att bygga en extrem maskin
Det biter en i svansen.
Ingen kommer att vilja köpa grejer av den killen pga de håller inte i längden, så kommer ryktet gå.
Men killen som har en kanske lite mildare maskin men som pallar en hel rallycup utan att öppnas kommer ju faktiskt att bli 'kopierad' av de andra.
De vill också ha chans på vinst.
Det finns för och nackdelar med båda varianterna
Jag fick till en kombo som trivdes.
Och då fortsätter JAG på det spåret framöver.
Andra får göra hur de vill.
Men att totalt såga konceptet talar bara om för mig vilken liten person det är.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Det är ingen här som "totalt sågar" någonting.
Jag bara bemötte erat felaktiga koncensus att långa vevstakar är det enda rätta genom att berätta att landets vanligaste motor just nu har väldigt korta vevstakar.
BigAl, jag håller inte med dig alls i ditt resonemang.
Jag bara bemötte erat felaktiga koncensus att långa vevstakar är det enda rätta genom att berätta att landets vanligaste motor just nu har väldigt korta vevstakar.
BigAl, jag håller inte med dig alls i ditt resonemang.
Big Al skrev:Ni pratar nog om varandra.
Kort vevstake är att föredra på en sugmotor.
Lång vevstake är att föredra på en turbomotor.
Anledningen med den långa vevstaken på turbomotor är att det är väldigt få nackdelar. Hållfastheten är den största av dem.
Fördelarna är mycket fler, t.ex
Längre tid vid TDC, vilket ger bland annat bättre förbränningsverkningsgrad då kolven når maxtryck på mindre yta (dvs då kolven är längre upp) Då spikar det! En längre vevstake har sitt maxvrid senare på varvet än en kortare vevstake har, dvs vid den vevvinkel som ger max hävarm på vevaxeln.
Mindre förbränningsrum "runt" TDC ger bättre överlappsegenskaper. Snarare mer genomspolning vilket är en ren förlust
Mindre mekaniska förluster då kolvacc minskar och vevstaksgeometrin blir bättre. Det håller jag med om, men bara om man är sanningsenlig i sin jämförelse och använder samma kolv.
Med långa vevstakar så menar iallafall jag där förhållandet är större än 1.7
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Jag har inte mycket gällande kunskap att tillföra men tänkta nämna några bmw motorer som många bygger på turbo på. M50 och m54.
Bygger man på en m50 med 2,5L så har man 75mm slag och 135mm stake. Det ger 1,8. Byggar man 2,8L så har man 84 slag och 135mm stake vilket ger 1,6 istället. Går man sen på 3L så har man 89,6mm slag och fortfarande 135mm stake vilket ger 1,51. Det är alla motorer som sitter i produktionsbilar och alla fungerar bra att trimma ganska hårt.
En del har problem med att vevaxeln går av i m54b30 och skyller det på torsionssvängningar. Kan det finnas något i hållbarhetsväg att hämta i vevstaksgeometri?
En personlig reflektion kan vara att jag tycker mig se en del som skriver att de kröker vevstakarna i sina 2,5L motorer och då ska det sägas att original är dessa ganska grova men viker sig i alla fall. 2,8 och 3L motorn har betydligt klenare stakar men håller till synes till ungefär lika mycket effekt i sina respektive motorer.
En annan motor som inte kanske är så vanlig att trimma men som fortfarande har ett till synes ganska bra rykte hållbarhetsmässigt är m57d30 det vill säga bmw's 3L diesel. Den har 135mm stake och 90mm i slag.
Bygger man på en m50 med 2,5L så har man 75mm slag och 135mm stake. Det ger 1,8. Byggar man 2,8L så har man 84 slag och 135mm stake vilket ger 1,6 istället. Går man sen på 3L så har man 89,6mm slag och fortfarande 135mm stake vilket ger 1,51. Det är alla motorer som sitter i produktionsbilar och alla fungerar bra att trimma ganska hårt.
En del har problem med att vevaxeln går av i m54b30 och skyller det på torsionssvängningar. Kan det finnas något i hållbarhetsväg att hämta i vevstaksgeometri?
En personlig reflektion kan vara att jag tycker mig se en del som skriver att de kröker vevstakarna i sina 2,5L motorer och då ska det sägas att original är dessa ganska grova men viker sig i alla fall. 2,8 och 3L motorn har betydligt klenare stakar men håller till synes till ungefär lika mycket effekt i sina respektive motorer.
En annan motor som inte kanske är så vanlig att trimma men som fortfarande har ett till synes ganska bra rykte hållbarhetsmässigt är m57d30 det vill säga bmw's 3L diesel. Den har 135mm stake och 90mm i slag.
Jens Karlsson
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Jag undrar lite hur det kan vara sämre med mindre mekaniska förluster på en sugmotor?Big Al skrev:Mindre mekaniska förluster då kolvacc minskar och vevstaksgeometrin blir bättre.
Jonas Almqvist
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstake och slaglängdsförhållande i relation till kamax
Denna är bättre, som jag skrev nånstans innan, kolven först: https://www.youtube.com/watch?v=CCd4jF-WqVY
Erland
Erland