jag har gjort lite som på bränsle tabellen, håller steady state och letar mbt genom att höja tändning tills den inte svarar lika stort på tändökning. Då får man den bra på lågvarv, senare safear jag tändningen och sveper motorn, höjer efter hur motorn svarar på effekten. På E85 så kan man komma så långt som att motorn vänder i effekt utan att det registrerar knack när man höjer tändning. Men jag ger mig när jag inte får förväntat resultat av tändningsökningen.
En turbomaskin kan svara 30-50 hp på två graders tändning, svarar den bara 5-10 hp på nästa två grader så är man nära max tändning anser jag.
På sugmotorer blir fenomenet samma, man tittar ju på vridmomentet med då dessa kurvor egentligen är samma som effekt bara i en annan skalning.
Sen kan ju maskinens hårdvara inte vara konfiguerad rätt så en maskin som är byggd likt alla andra kan helt plötsligt krångla på 10 graders tändning lägre än en motsvarande broder med samma setup fast ordning på kaminställning osv.
Har man egt i maskinen här med så ser man om man har lite krånglande hårdvara.
Man hör och känner det även om nått inte står rätt till.
Bygger ni om fördelarna nått på förgasarbilar? Jag har gjort om tändkurvan i en del och det ger trevligt resultat.
Dock blir det inte lika sofistikerat som ett sprut, men det gör mycket på lågvarv då en std fördelare släpper ner tändningen lite lågt på en trimmad maskin.
I början av min karriär så åkte jag std fördelare ställt på std 12 grader som b20 då hade. Ingen kunde då tala om för mig hur man ställde tändningen på riktigt vis. Eftersom detta skedde under skolåren så pratade man ju med fordonslärarna som ansågs duktiga på detta. Dom påpekade att det var av stor vikt att man ställer den rätt, dvs 12 grader.
Innan dess hade jag fått hjälp med att justera tändningen på mopeden, den skulle minsan öppna brytaren precis innan kolven vänder och går ner. Det resulterade i så sen tändning att mopeden knappt startade.
Då inget internet fanns som idag fick man bara suga i sig vad dom äldre och visare sade.
Egentligen hade rätt svar vart i båda fallen, justera upp tändningen så länge som man märker att man ökar i prestanda.
När man hör knack så har man redan justerat två gånger för mycket
Blir jämt sugen på att ta revansch på både moppe trimmet och b20 trimmet när jag tänker tillbaka