Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av niklas117 »

Hej har en 140 74 med M40 låda så korta växelspaken.
Lådan går jätte fint på alla växlar och går lägga i alla helt felfritt, utan ettans växel för då måste jag stå helt stilla eller krypfart 2-3km/h då går den i utan några konstigheter, har testa massa knep för att den ska gå i. Det är som ett stopp helt stumt att försöka lägga i den,det blir inga konstiga ljud eller liknande det är lite som att lägga i backen utan att dra upp backspärren (på de som har de) kan det vara synkning eller någon justering av backen ??
Tacksam för snabba svar MVH
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av The »

Vad har du testat för knep?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Steve »

Brukar inte m40 vara så?
Varför behöver du lägga in ettan med fart?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av niklas117 »

En kompis hade likadan 140 74 den gick det med även amazon med m40 gick växla, lan vara jobbigt i köer i stan o liknande när man måste stanna upp helt,
Jag har testat o varva för o se om den går i då även försökt "juckla" i den o så men är helt stumt, tänkte jag skulle fixa de när jag ändå har lyft ut motorn.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av dahla »

Ettan är väl osynkad på en M40 så det är väl helt normalt?
Patrik Dahlström
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Thunderbo1t »

Nej synkad. Kan hjälpa att byta till ATF eller motorolja för att få lite bättre synk om det är nån GL-5 olja i nu.
Eller så kanske kopplingen ligger på aningens lite?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Ersviken »

Dubbeltrampa funkar ju på osyncade så det bör funka även på m40.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av niklas117 »

Okej vet inte vad för olja det är i nu men kan ju vara dags för ny olja så de kan man testa då:) hur menar du med dubbeltrampa ?:s
Är det värt o ta bort lådan o öppna upp den ? Eller är allt helt i lådan då den går mycket fint för övrigt ??
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Steve »

Koppla och lägg i friläge, släpp kopplingen och koppla igen och lägg i ettan

Får man inte lära sig i körskolan att ettan bara är för igångsättning? Men en 140 med b20 och m40 som går som den ska kan man omöjligt behöva lägga in ettan på om man inte kryper fram i 0,5 km/h eller står stilla
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av The »

Finns rätt många bilar där ettan inte är avsedd för stubb-brytning ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av niklas117 »

Jaha ne de hjäper inte de har jag testat, ne går ju starta på tvåan med utan problem, inget som är något jätte hinder har kört så 1,5 år nu men tänkte när jag ändå plockar ner allt att man lika väl kan titta över det med då de inte är.så på de andra bilarna med m40 som jag kört, och kan inte hitta någon tråd med samma problem, men kanske bara ska fortsätta köra som de är de funkar ju, hade dock varit kul o veta vad det är om det är något fel på den :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Ersviken »

Känns som ett vanligt problem på bilar med m40 som har många mil på nacken, har så på 2av 142orna och på en amazon. Har bara anpassat körsättet och läggerbara i 1an då man står still.

08as dkw dieseln jag har är lika dumt stegad i lådan, är så stort steg mellan 1-2 att man aldrig växlar ned i onödan (behövs ju iof aldrig heller då det är diesel).
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Karl V »

Thunderbo1t skrev:Nej synkad. Kan hjälpa att byta till ATF eller motorolja för att få lite bättre synk om det är nån GL-5 olja i nu.
Eller så kanske kopplingen ligger på aningens lite?
Kan vara så att ettans synk är sliten av nån anledning eller att kopplingen draggar vilket gör att friktionen i synken är för låg för att övervinna det momentet som en draggande koppling ger.
Jag har gjort prover på jobbet i testrig då jag provat synkar gjorda för GL-5 olja tillsammans med ATF olja, den synken slets ner pga skärning jättefort. Visst ökar friktionen vilket gör att synken bromsar bättre men ATF oljan skyddar inte synken mot skärning på samma sätt som GL-5 oljan.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Thunderbo1t »

Men GL-5 olja är väl inte en M40 gjord för? Inte så många andra gamla lådor heller så vitt jag vet? Eller?
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Går inte få i ettans växel i fart (m40)

Inlägg av Karl V »

Hej, jag var tvungen att kolla och det står växellådsolja SAE80 i manualen för m40. Det heter väl växellådsolja av typ GL-1 nu mer?
GL-1 har inga EP-tillsatser som GL-4 och GL-5 har (GL-2 och 3 finns inte).
GL-4 och 5 är hör bakaxlar med hypoidväxel, EP tillsatserna ska skydda bättre då det är mycket glidning i sådan växel men de gör också att det kan bli för låg friktion i t ex synkar som behöver en lagom nivå av friktion.
För kuggen är det förmodligen bra med EP-tillsatser, GL-4 och 5 men om man inte får växlarna spelar det ju ingen roll.

Om det är GL-5 olja i växellådan kan det absolut vara det som gör att 1:an inte går i pga för låg friktion. Med en ATF-olja får vi nog för hög friktion och slitna synkar pga skärning.

Som en sidnot kan nämnas att Scania i många år fyllt GL-5 olja i sina växellådor från fabrik, manuella lådor som har en del gulmetaller men det har fungerat bra. Anledningen är att synkarna är designade för att fungera bra med GL-5 olja, friktionsbelaget är molybden och konvinklarna i synkarna är gjorda för GL-5 olja. Det fungerar jättebra med den Shell Spirax S6 AXME 75w90 som fylls från fabrik men andra GL-5 oljar fungerar inte alls för synkarna. När växellådan konstruerades bestämdes det att det skulle vara samma olja i axlarna som i växellådan för att verkstäderna skulle kunna ha ett fat mindre.
Det finns dock ett par moderna MTF oljor, Manuell Transmission Fluid, som fungerar ännu bättre för synkarna och tillräckligt bra för kuggen.

När stora bil/lastbilstillverkare tar fram en ny växellåda jobbar de tillsammans med oljetillverkare som samtidigt designar en olja som fungerar bra med växellådan. Det finns oljor i samma klassning som fungerar jättebra och en annan fungerar kasst. Jävligt jobbigt för den som vill veta vad man ska hälla i sin bil, att kolla i manualen och hålla sig till de rekommenderade oljorna är vettigt.
Iallafall Scania har listor på oljor som de godkänner i sina lådor.
Skriv svar