Komphöjd skillnader Volvo B230

Diskussioner för erfaret folk
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Med risk att idiotförklara mig själv då det här säkert blir en tankevurpa så ni får mer än gärna rätta mig :lol: (Är det fel så skyller jag på jetlag, är helt väck i skallen efter en 15timmars flygresa i tisdags :? )
Kan det vara så att den lägre komphöjden är för att kompensera att gropen på Wiseco kolven har ganska liten diameter? Alltså för att ventilerna inte ska ta i kolven? Låter förvisso lite dumt men tänkte eftersom inte 8v kolven har ventil uttag som 16v kolven har...

Bild på min JE kolv till B230 8v som hade 39,6mm komphöjd (större diameter på gropen på den kolven)
Bild
Senast redigerad av Kim Norgren den tor feb 16, 2017 12:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

1,5 till 3mm.

Erland
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Robert Markström »

Ja hamnar han precis på gränsen då? äre runt 0.7-0.8mm std? & så slänger vi på 0.8mm till med de nya kolvarna?

EDIT: Läste lite fort, 38.90 nu blir ju 0.8mm mer än std.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

måtten stämde på kolvarna jag tog hem till en kund och rätt kolvbult med 5mm tjocklek som jag beställde till den.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Ja du Robert väldigt skumt det där med komphöjden, ganska frusterande när man vill få färdigt motorn...
Hänger inte riktigt med på vad du och Erland pratar om :) Tror ni att det kan bli bra ändå med 38,9mm komphöjd eller att det blir dåligt?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack Jens för att du kontrollerade det! Var det 8v kolv eller var det till 16v? Beställer du en egen variant av kolv med en speciellt vald kolvbult eller är det en "färdig" modell som redan finns framtagen för B230 hos Wiseco och som det ingår 5mm kolvbult till?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta kitt är till en 8v med 152 stake, 96.25mm borr. ja det är en custom turbo hi boost kolvbult som jag köpt till. jag bruka göra så då de som följer med annars är bara 4mm. standard kolvbult är 5mm.

mvh jens
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Jens Gustavsson skrev:detta kitt är till en 8v med 152 stake, 96.25mm borr. ja det är en custom turbo hi boost kolvbult som jag köpt till. jag bruka göra så då de som följer med annars är bara 4mm. standard kolvbult är 5mm.

mvh jens
Ahaa okej så pass! Låter ju riktigt bra att man slipper borra till 96,50 oxå (skulle kanske ha låtit dig beställa istället :doh: )
Men den kolven har alltså rätt komphöjd oxå? Typ 39,6mm eller 39,7mm vilket det nu brukar vara?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

det finns fördelar att köpa av en försäljare i detta land och som står för vad som blir fel och som jobbar med motor typen och turbo :wink:

blocket sonic mäts sen och flyttar borr center lite om det behövs för att behålla max av cylinder tjockleken på den viktiga sidan. vill inte borra mer än nödvändigt då blocken är svaga. anpassar sen kolvspelet så det blir bra för kunden.

mins inte kolv höjden, tror vi beställde så det blir lämplig turbo klämspalt med vanlig packning.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Om man har under 1,5 mm i klämspalt kan det inte brinna in där.
Mellan 1,5 och 3mm har lättare för att spika så man lägger sig under 1,5 eller över 3mm.

Erland
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Jens Gustavsson skrev:det finns fördelar att köpa av en försäljare i detta land och som står för vad som blir fel och som jobbar med motor typen och turbo :wink:

blocket sonic mäts sen och flyttar borr center lite om det behövs för att behålla max av cylinder tjockleken på den viktiga sidan. vill inte borra mer än nödvändigt då blocken är svaga. anpassar sen kolvspelet så det blir bra för kunden.

mins inte kolv höjden, tror vi beställde så det blir lämplig turbo klämspalt med vanlig packning.

mvh jens
Jag håller helt med dig Jens! Beställde via en firma här i Sverige men det var väl det enda som blev rätt verkar det som nu :thumbdown:

Erland Cox skrev:Om man har under 1,5 mm i klämspalt kan det inte brinna in där.
Mellan 1,5 och 3mm har lättare för att spika så man lägger sig under 1,5 eller över 3mm.

Erland
Tack så mycket för förtydligandet Erland. Om jag då kör oringat block med vanlig Elring packning som är 1,2mm och sedan har den lägre komphöjden på 38,9mm istället för original 39,7mm så hamnar klämspalten alltså i det spikkänsliga området? (0,9+1,2= 2,1mm) Eller tänker jag fel?

Om det stämmer så är det alltså bättre om kolvarna har 39,6mm komphöjd om man kör 1,2mm packning (0,1+1,2= 1,3mm) så man hamnar under 1,5mm?

Det gäller som sagt en Volvo B230 8v med runt 2bars laddtryck om det påverkar något
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Vad får du för kompförhållande som det är nu?
Om det är för lågt så kan du ju alltid decka till den felande komphöjden?
Är det för högt så kan du köra tjockare packning så du får 3+mm.

Erland
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Original komphöjd på B230 är 39,7mm och kolvarna jag fick hem har en komphöjd på 39,862 (38,9mm).

Det står i alla fall 8.0:1 i specen för kolvarna, men där står det förvisso även 39,6mm i komphöjd och strutted skirt :lol: Kompet bör väl åtminstonde stämma kan man tycka!
Problemet är att blocket redan är toppdeckat, oringat och betongfyllt redan så vill ju helst inte fräsa av blocket igen. Väntade bara på kolvarna så man kunde lämna blocket på borrning...

Fungerar det med typ en MLS/Cometic packning nu när jag har oringat blocket redan? Eller måste man fräsa bort mina spår i så fall?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

mls fungerar inge bra på volvo, för lite skruvar och klen packnings yta. man ska undvika special trix packningar mm det är mycket skruvning innan det fungera.

en vanlig elring packning för 200kr sen oring med max 0.10mm uppstick är vad jag rekomendera då du redan oringat. tror bäst är bara en elring skärringare utan oringning mm.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Men då är kanske inte MLS är något att ha då... Med andra ord så är kanske det bästa alternativet för mig att byta kolvar istället?

Har alltid kört med vanlig Elring packning med oringat block men kanske skulle testa skärring någon gång sen om man bygger nytt!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar