Komphöjd skillnader Volvo B230

Diskussioner för erfaret folk
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av DreRacing@ »

athena cooper-ring 2.0mm
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Ersviken »

men hur funkar athenapackningen då det redan är oringspår i blocket?
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för tipset men om jag har fattat det här rätt så hamnar jag då på 2,8mm klämspalt och det är i så fall för lite :? Vet inte hur mycket det påverkar kompet, bör väl sjunka endel också.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte i praktiken märkt nått av detta med farliga klämspalter. säger inte att det inte är så men nått man inte behöver va väldigt orolig över skulle jag säga.

E85 är bra soppa det gäller bara att få ordning på hela mapningen det är där hålbarheten ligger till 90% i en turbo motor.

man vill inte ha för låg kompa heller. under 8:1 blir motorerna väldigt pösiga speciellt med kamaxlar över ca 255 grader/0.05".

mvh jens
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Ja Jens det skulle kanske fungera att köra som det är/blir med 38,9mm komphöjd men vet inte om jag vågar chansa för det känns som att varje gång jag chansar så går det helt åt skogen. Finns det en teori om att man ska hålla sig under 1,5mm alternativt över 3mm så vill jag nog följa det, tror jag i alla fall...

Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?

Men det känns som en ganska krånglig och dyr lösning egentligen mot att byta kolvar till något som passar direkt utan modifiering eftersom jag även måste byta kolvbultar för min planerade effekt/laddtryck.

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Kim Norgren skrev: Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?

Mvh
Det går lite trögt i kolvfrågan kan man säga, jag kommer ingenstans direkt! Försöker lösa problemet från flera håll men inget alternativ går smärtfritt.
Finns custom kolvar att beställa men då behöver man en bra spec och det är långa leveranstider verkar det som (eller det är väl jag som är sent ute pga Wisecos misstag med mina kolvar).

Kom att tänka på mitt (nöd)alternativ som jag klippt in ovan. Finns det någon som snabbt kan räkna ut vad kompet blir om jag nu trots allt blir tvungen att välja den lösningen?
Alltså vad kompet blir om jag planar av blocket 0,8mm? Kompet från början med dessa kolvar skall enligt specen vara 8,0:1 men det är ju med orört block och jag antar att det lär öka en del om man planar blocket

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Det gör ca 6cc. På 591 cc per cylinder ger 8:1 84cc förbränningsrum.
Med 78 cc får du 8,58:1 i komp.
Går ju att ta lite i toppen om det behövs.

Erland
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack så mycket Erland :thumbright:



Lägger till lite info här om någon mer vill försöka räkna nu när jag har tagit reda på lite mer fakta, saknas något så säg till. Tänk på att om jag ska genomföra detta så ska blocket planas av 0,8mm

Borr 96.50mm
Slag 80mm
Förbränningsrum rymmer 60ml vardera (60cc)
Dish 14ml (14cc)
Packning 1,5mm
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

läs noga vad som står så fungerar denna fusk räknare bra :thumbright:

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Tjernell »

Kim - vad har du för mail? Kan ja skicka en räknare i exel
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack så mycket Jens :thumbright:


Ja tack Patrik det vore bussigt :thumbright: Har skickat mailadress i PM

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av J00r »

Hej igen, jag kör med cooperring och har fräst av 1.0mm av blocket. Funkar kanon fint. MVH
Jonas Almqvist
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tjenare!

Låter kanon! Då kan jag bara köra på alltså, grymt :thumbright:

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Tjernell »

Blev du något klokare av räknaren?
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Absolut, tack så mycket :thumbright:

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar