RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Inlägg av Robert Markström »

så nu är skrotet uppstartat & provstyrd i 4 mil. Imorn efterdrar jag
toppen & tar mig en liten roadtripp så jag får kört in den lite :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Inlägg av Emil Sundquist »

Hoppas det går bra på dynon sen [THUMBS UP SIGN] håller på med samma sak fast på en vinkel6a så jag fick lite tips ang wg här.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Inlägg av Hasse Bus »

:thumbright:
Gött hoppas det går bra och att du får upp den i rullarna.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Inlägg av Robert Markström »

Den överlevde dynosessionen :wink:

Blev 350&434 på naven. Rampar trycket från 1.2 till 2.0 på 6500-7000rpm.
Den blir svårt astmatisk på varv precis som sin ägare men bricanyl fixar inte
detta problem.

Nu sitter en tillputsad 531a & A kam. hade vart kul se vad den hade kunnat ge med
en lite bättre kam. Det kommer!

Lite bilder från veckan som gått:


Tvättatvättatvätta, fått inflammation i ena nagelbandet (typ nageltrång) av all jäkla avfettning :hihi:
Bild

Bild

Bild


Gammla hjärtat urskruvat. B230FD med 37.000++ på mätarn.
Bild

Tror jag hittade felet på varför den varit lite komptrött på en burk :shock:
Bild


Var tyvungen sno tråget från gamla motorn, tyckte oljepumpen såg hög ut (högt hus, höga drev=högflödes)
Bild


Nämen!! :wink:
Bild

Bild


Tappert försök till av få bort det obligatoriska oljesölet från kamboxen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



De var den veckan de !

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Robert Markström »

Jo förresten för er som undrar. Jag körde med de filade spridarna. lite pressad btr, okänt tryck men typish 3.4bar eller liknande.
67% dc på spridarna på varv så de tycks räcka en braa bit iaf :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av mauser240 »

Häftigt :thumbright:

Men vad säger farbror blå om ljusinställningen? Skulle vara synd om de stannar dig för körljusen och du brinner för maskineriet med :doh:
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Steve »

Bild

Snyggt jobbat förresten! Nöjd med resultatet?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Robert Markström »

jag vek ned lysena så vi kunde ställa kylfläkten riktigt nära, hade även väck grillen. :thumbright:

Ja jo nog är jag väl nöjd, hade väl satt som mål att jag sku få 400 på veven. Beroende på lite hur
vi räknar på resultatet är vi väl där men mja. 380-390 borde de ju vara iaf :)

Är det nån som provat ta ut lite effekt med A kam tidigare? Jag inbillar mig att det är den
som inte rikitgt vill vara med. Jag kommer byta kam & bromsa den igen senare så jag
hoppas på 50-70hp till på samma tryck. Då är ja nog 100% nöjd, en stund iaf :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av J00r »

Skulle tippa på en kombination med A-kamen och orginal F insuget? Fila lite i insuget och på med en ballare kam typ sts 247? Klockrent meck i övrigt! :thumbright:
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Robert Markström »

Funderat på antingen köra med ett E insug eller få svetsat upp lite runt spridarna & filat ned knölen i runnersarna på F insuget.

Hur pass mycket bättre blir dom med E insuget? Känns som att det skall fördela luften mellan
burkarna sämre än F insuget? Ändå tycks det ju vara en populär modd som verkar funka bra? :)


En 237 kommer införskaffas såfort Jens får hem kammar, 247an kan bli nog så bökig för bruksbils körning med
husvagnen på :thumbright:

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Daniel-635 »

Ser ju ut som en riktigt trevlig effekt kurva :thumbright:

Är laddtrycket reglerat före 3500 Rpm. också, eller ligger du precis och snuddar surge där ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av mattias »

Det är nog precis att det snuddar surge om jag minns rätt från söndagen, sen är vridet begränsat pga knack och ligger ganska säkert till med tändning. Är rätt säker på att vi hade lika stor risk för misständningar som spikningar vid ungefär 400-450 Nm så det finns nog något att göra åt tändsystemet men exakt vad kanske Robert hittar.
Blir intressant med uppdatering av toppen senare!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Steve »

Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Manfred »

Steve skrev:Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Var inte Luntecs orört?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Steve »

Manfred skrev:
Steve skrev:Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Var inte Luntecs orört?
Lyckas bara hitta att han skrivit att det är originalgrenrör och originalinsug, men grenröret är filat vid flänsen till turbon så kanske är gjort nåt med insuget också?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar