RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
så nu är skrotet uppstartat & provstyrd i 4 mil. Imorn efterdrar jag
toppen & tar mig en liten roadtripp så jag får kört in den lite
toppen & tar mig en liten roadtripp så jag får kört in den lite
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Hoppas det går bra på dynon sen [THUMBS UP SIGN] håller på med samma sak fast på en vinkel6a så jag fick lite tips ang wg här.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Gött hoppas det går bra och att du får upp den i rullarna.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga
Den överlevde dynosessionen
Blev 350&434 på naven. Rampar trycket från 1.2 till 2.0 på 6500-7000rpm.
Den blir svårt astmatisk på varv precis som sin ägare men bricanyl fixar inte
detta problem.
Nu sitter en tillputsad 531a & A kam. hade vart kul se vad den hade kunnat ge med
en lite bättre kam. Det kommer!
Lite bilder från veckan som gått:
Tvättatvättatvätta, fått inflammation i ena nagelbandet (typ nageltrång) av all jäkla avfettning
Gammla hjärtat urskruvat. B230FD med 37.000++ på mätarn.
Tror jag hittade felet på varför den varit lite komptrött på en burk
Var tyvungen sno tråget från gamla motorn, tyckte oljepumpen såg hög ut (högt hus, höga drev=högflödes)
Nämen!!
Tappert försök till av få bort det obligatoriska oljesölet från kamboxen.
De var den veckan de !
//Robban
Blev 350&434 på naven. Rampar trycket från 1.2 till 2.0 på 6500-7000rpm.
Den blir svårt astmatisk på varv precis som sin ägare men bricanyl fixar inte
detta problem.
Nu sitter en tillputsad 531a & A kam. hade vart kul se vad den hade kunnat ge med
en lite bättre kam. Det kommer!
Lite bilder från veckan som gått:
Tvättatvättatvätta, fått inflammation i ena nagelbandet (typ nageltrång) av all jäkla avfettning
Gammla hjärtat urskruvat. B230FD med 37.000++ på mätarn.
Tror jag hittade felet på varför den varit lite komptrött på en burk
Var tyvungen sno tråget från gamla motorn, tyckte oljepumpen såg hög ut (högt hus, höga drev=högflödes)
Nämen!!
Tappert försök till av få bort det obligatoriska oljesölet från kamboxen.
De var den veckan de !
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Jo förresten för er som undrar. Jag körde med de filade spridarna. lite pressad btr, okänt tryck men typish 3.4bar eller liknande.
67% dc på spridarna på varv så de tycks räcka en braa bit iaf
67% dc på spridarna på varv så de tycks räcka en braa bit iaf
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Häftigt
Men vad säger farbror blå om ljusinställningen? Skulle vara synd om de stannar dig för körljusen och du brinner för maskineriet med
Men vad säger farbror blå om ljusinställningen? Skulle vara synd om de stannar dig för körljusen och du brinner för maskineriet med
//MartinL
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Snyggt jobbat förresten! Nöjd med resultatet?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
jag vek ned lysena så vi kunde ställa kylfläkten riktigt nära, hade även väck grillen.
Ja jo nog är jag väl nöjd, hade väl satt som mål att jag sku få 400 på veven. Beroende på lite hur
vi räknar på resultatet är vi väl där men mja. 380-390 borde de ju vara iaf
Är det nån som provat ta ut lite effekt med A kam tidigare? Jag inbillar mig att det är den
som inte rikitgt vill vara med. Jag kommer byta kam & bromsa den igen senare så jag
hoppas på 50-70hp till på samma tryck. Då är ja nog 100% nöjd, en stund iaf
Ja jo nog är jag väl nöjd, hade väl satt som mål att jag sku få 400 på veven. Beroende på lite hur
vi räknar på resultatet är vi väl där men mja. 380-390 borde de ju vara iaf
Är det nån som provat ta ut lite effekt med A kam tidigare? Jag inbillar mig att det är den
som inte rikitgt vill vara med. Jag kommer byta kam & bromsa den igen senare så jag
hoppas på 50-70hp till på samma tryck. Då är ja nog 100% nöjd, en stund iaf
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Skulle tippa på en kombination med A-kamen och orginal F insuget? Fila lite i insuget och på med en ballare kam typ sts 247? Klockrent meck i övrigt!
Jonas Almqvist
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Funderat på antingen köra med ett E insug eller få svetsat upp lite runt spridarna & filat ned knölen i runnersarna på F insuget.
Hur pass mycket bättre blir dom med E insuget? Känns som att det skall fördela luften mellan
burkarna sämre än F insuget? Ändå tycks det ju vara en populär modd som verkar funka bra?
En 237 kommer införskaffas såfort Jens får hem kammar, 247an kan bli nog så bökig för bruksbils körning med
husvagnen på
//Robban
Hur pass mycket bättre blir dom med E insuget? Känns som att det skall fördela luften mellan
burkarna sämre än F insuget? Ändå tycks det ju vara en populär modd som verkar funka bra?
En 237 kommer införskaffas såfort Jens får hem kammar, 247an kan bli nog så bökig för bruksbils körning med
husvagnen på
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Ser ju ut som en riktigt trevlig effekt kurva
Är laddtrycket reglerat före 3500 Rpm. också, eller ligger du precis och snuddar surge där ?
Är laddtrycket reglerat före 3500 Rpm. också, eller ligger du precis och snuddar surge där ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Det är nog precis att det snuddar surge om jag minns rätt från söndagen, sen är vridet begränsat pga knack och ligger ganska säkert till med tändning. Är rätt säker på att vi hade lika stor risk för misständningar som spikningar vid ungefär 400-450 Nm så det finns nog något att göra åt tändsystemet men exakt vad kanske Robert hittar.
Blir intressant med uppdatering av toppen senare!
Blir intressant med uppdatering av toppen senare!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Var inte Luntecs orört?Steve skrev:Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Lyckas bara hitta att han skrivit att det är originalgrenrör och originalinsug, men grenröret är filat vid flänsen till turbon så kanske är gjort nåt med insuget också?Manfred skrev:Var inte Luntecs orört?Steve skrev:Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?