Komphöjd skillnader Volvo B230
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
athena cooper-ring 2.0mm
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
men hur funkar athenapackningen då det redan är oringspår i blocket?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack för tipset men om jag har fattat det här rätt så hamnar jag då på 2,8mm klämspalt och det är i så fall för lite Vet inte hur mycket det påverkar kompet, bör väl sjunka endel också.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
jag har inte i praktiken märkt nått av detta med farliga klämspalter. säger inte att det inte är så men nått man inte behöver va väldigt orolig över skulle jag säga.
E85 är bra soppa det gäller bara att få ordning på hela mapningen det är där hålbarheten ligger till 90% i en turbo motor.
man vill inte ha för låg kompa heller. under 8:1 blir motorerna väldigt pösiga speciellt med kamaxlar över ca 255 grader/0.05".
mvh jens
E85 är bra soppa det gäller bara att få ordning på hela mapningen det är där hålbarheten ligger till 90% i en turbo motor.
man vill inte ha för låg kompa heller. under 8:1 blir motorerna väldigt pösiga speciellt med kamaxlar över ca 255 grader/0.05".
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Ja Jens det skulle kanske fungera att köra som det är/blir med 38,9mm komphöjd men vet inte om jag vågar chansa för det känns som att varje gång jag chansar så går det helt åt skogen. Finns det en teori om att man ska hålla sig under 1,5mm alternativt över 3mm så vill jag nog följa det, tror jag i alla fall...
Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?
Men det känns som en ganska krånglig och dyr lösning egentligen mot att byta kolvar till något som passar direkt utan modifiering eftersom jag även måste byta kolvbultar för min planerade effekt/laddtryck.
Mvh
Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?
Men det känns som en ganska krånglig och dyr lösning egentligen mot att byta kolvar till något som passar direkt utan modifiering eftersom jag även måste byta kolvbultar för min planerade effekt/laddtryck.
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Det går lite trögt i kolvfrågan kan man säga, jag kommer ingenstans direkt! Försöker lösa problemet från flera håll men inget alternativ går smärtfritt.Kim Norgren skrev: Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?
Mvh
Finns custom kolvar att beställa men då behöver man en bra spec och det är långa leveranstider verkar det som (eller det är väl jag som är sent ute pga Wisecos misstag med mina kolvar).
Kom att tänka på mitt (nöd)alternativ som jag klippt in ovan. Finns det någon som snabbt kan räkna ut vad kompet blir om jag nu trots allt blir tvungen att välja den lösningen?
Alltså vad kompet blir om jag planar av blocket 0,8mm? Kompet från början med dessa kolvar skall enligt specen vara 8,0:1 men det är ju med orört block och jag antar att det lär öka en del om man planar blocket
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Det gör ca 6cc. På 591 cc per cylinder ger 8:1 84cc förbränningsrum.
Med 78 cc får du 8,58:1 i komp.
Går ju att ta lite i toppen om det behövs.
Erland
Med 78 cc får du 8,58:1 i komp.
Går ju att ta lite i toppen om det behövs.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack så mycket Erland
Lägger till lite info här om någon mer vill försöka räkna nu när jag har tagit reda på lite mer fakta, saknas något så säg till. Tänk på att om jag ska genomföra detta så ska blocket planas av 0,8mm
Borr 96.50mm
Slag 80mm
Förbränningsrum rymmer 60ml vardera (60cc)
Dish 14ml (14cc)
Packning 1,5mm
Lägger till lite info här om någon mer vill försöka räkna nu när jag har tagit reda på lite mer fakta, saknas något så säg till. Tänk på att om jag ska genomföra detta så ska blocket planas av 0,8mm
Borr 96.50mm
Slag 80mm
Förbränningsrum rymmer 60ml vardera (60cc)
Dish 14ml (14cc)
Packning 1,5mm
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Kim - vad har du för mail? Kan ja skicka en räknare i exel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tack så mycket Jens
Ja tack Patrik det vore bussigt Har skickat mailadress i PM
Mvh
Ja tack Patrik det vore bussigt Har skickat mailadress i PM
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Hej igen, jag kör med cooperring och har fräst av 1.0mm av blocket. Funkar kanon fint. MVH
Jonas Almqvist
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Tjenare!
Låter kanon! Då kan jag bara köra på alltså, grymt
Mvh
Låter kanon! Då kan jag bara köra på alltså, grymt
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Blev du något klokare av räknaren?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Komphöjd skillnader Volvo B230
Absolut, tack så mycket
Mvh
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64