kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Plockade ihop en B230FK med Wiseco 96.50. Monterat korrekt (?) enligt wiseco.
Ringarna på samtliga kolvar hade roterat & gapen låg under 10mm från varndra
på några av dem. Andra 15ish mm. kolvarna såg klart koxiga ut på kronan &
bilen var trixig få genom bes.
Monterat enligt Wsiecos riktlinjer:
Sen när man läser lite i ämnet så ser man lite var stans att folk skriver
att gapen får absolut inte monteras över kolvbulten???
Hur ska det vara? Ska jag måsta borra in låspinnar likt 2t i dom
Ringarna på samtliga kolvar hade roterat & gapen låg under 10mm från varndra
på några av dem. Andra 15ish mm. kolvarna såg klart koxiga ut på kronan &
bilen var trixig få genom bes.
Monterat enligt Wsiecos riktlinjer:
Sen när man läser lite i ämnet så ser man lite var stans att folk skriver
att gapen får absolut inte monteras över kolvbulten???
Hur ska det vara? Ska jag måsta borra in låspinnar likt 2t i dom
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Kolvringarna ska rotera i 4takt.
Känn lugnet
Känn lugnet
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Fast när ringarna på alla kolvar snurrat & stannat på samma ställe? Man monterar väl dem i specifik
ordning enligt bilden av en anledning?
ordning enligt bilden av en anledning?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
som patrik säger helt normalt. de ska rotera.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
så då spelar det ingen roll hur dom monteras då?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
egentligen inte tror jag men de kan nog va bra att vinkla dem som det står för första inkörningen då man startar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Honingen påverkar rotationen rätt ordentligt enligt de lärde, ringarna ska rotera, men blir det extremt mycket nöts ringlandet onödigt fort.
Mvh Kjelle
Mvh Kjelle
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Känns inte som en slump då alla roterat & ligger med gapen bredvid varandra.
4ans cyl mot avgas med gapen. båda ringarna, ca 8-10mm från varandra.
resten av dem låg rakt mot insugsidan. mellan 12-8mm från varandra. Om dom nu
snurrara slumpartat så borde det ju inte vara ett sånt tydligt mönster?
Jag vill ha gapen från varann iaf, måste ju läka mindre då speciellt
på låga laster/tomgång. Bilen var riktigt trixig få genom bes med
bra spridare & VX3 kam. Borde ju slinkit genom lätt med bra mapp?
Jag kommer stryka ur blocket med stenar & vända ena mot insug &
andra mot avgas när den monteras. Bara för att. Sådeså!
4ans cyl mot avgas med gapen. båda ringarna, ca 8-10mm från varandra.
resten av dem låg rakt mot insugsidan. mellan 12-8mm från varandra. Om dom nu
snurrara slumpartat så borde det ju inte vara ett sånt tydligt mönster?
Jag vill ha gapen från varann iaf, måste ju läka mindre då speciellt
på låga laster/tomgång. Bilen var riktigt trixig få genom bes med
bra spridare & VX3 kam. Borde ju slinkit genom lätt med bra mapp?
Jag kommer stryka ur blocket med stenar & vända ena mot insug &
andra mot avgas när den monteras. Bara för att. Sådeså!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Nej det är ingen slump.
De hittar ofta sitt 'favoritställe' pga kolven vickar lite i övre och nedre dödpunkt.
Om det vore totalförbjudet för ringarna att snurra så lovar jag att det satt såna där 'knaster' för att hålla rätt på ringarna.
I en tvåtaktare är det förbjudet då ringen kan haka i portar annars, och där sitter ju ett knaster.
Om blocket är fint Henat och ringarna redan inkörda i det så forkortar du bara livet på dem genom att gnussa med en sån där trearmare eller dinglehone.
De hittar ofta sitt 'favoritställe' pga kolven vickar lite i övre och nedre dödpunkt.
Om det vore totalförbjudet för ringarna att snurra så lovar jag att det satt såna där 'knaster' för att hålla rätt på ringarna.
I en tvåtaktare är det förbjudet då ringen kan haka i portar annars, och där sitter ju ett knaster.
Om blocket är fint Henat och ringarna redan inkörda i det så forkortar du bara livet på dem genom att gnussa med en sån där trearmare eller dinglehone.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Hei
Det har blitt målt mange ganger hvor fort en stempelfjær roterer, men gjennomsnitt sies å ligge rundt 7 ggr per minutt ved max effekt.
Ved lavere turtall og last minsker evnen til å rotere og stempelfjæren kan i værste fall kokse fast i sporet.
Setter den seg fast fungerer den ikke lengre som en stempelfjær.
Mvh
Jens B
Det har blitt målt mange ganger hvor fort en stempelfjær roterer, men gjennomsnitt sies å ligge rundt 7 ggr per minutt ved max effekt.
Ved lavere turtall og last minsker evnen til å rotere og stempelfjæren kan i værste fall kokse fast i sporet.
Setter den seg fast fungerer den ikke lengre som en stempelfjær.
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Jag har för mig att det står "the oil expander ring ends must be installerad 90 degrees from the piston pin" i papperet som följer med kolvarna så det kanske är dom som inte får ligga över kolvbulten, kan kolla exakt vad det står när jag kommer hem om du vill
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)
Det är om du har kolvbulten sticker upp genom ringlandet.
Det finns olika 'retainers' för att hindra oljeringen att snurra dit.
Det finns olika 'retainers' för att hindra oljeringen att snurra dit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!