BMW M30 Förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av Runeson »

Har lite funderingar på min m30 topp som jag ska köra på bensin o överladda med turbo. Funderar över squish och utformningen av förbränningsrummet? Toppen är ju det viktigaste i hela motorn så lite hjärna måste ju vara bakom den! Det är en M30B35 topp ej kat altså med 1mm större insugsventil än min nuvarande M30B34 topp kör med Catcams 293 graders 10.5mm lyft. Tänkte om man bygger en så kallad herrejössestopp med borttagen squish och hemisfväriskaförbränningsrum samt lite "putsning" kanske några störreventiler så borde man få lite mer flås i maskin? TIPS!?
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av Jens Gustavsson »

det där att porta upp till ett stort nästan ruhnt förbränings rum tror jag inte på i dag. låt förbränings rummet va stort sätt standard och leta en sån topp med skvish (stavning??) på båda sidorna.

be nån som har flödesbänk och erfarenhet av de topparna göra ett bra sätes jobb och gör inte kanalerna nå större fixa bara till i inner radien.

sen vill du ha mer effekt öka lyftet men inte durationen med en modärnare profil.


mvh jens
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av Runeson »

okej tack!
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kan va bra att öka spalten mellan kolv och topp till 3mm med lite lägre kolvar eller tjockare packning om du verkligen vill köra med bensin och ladda hårt? (farligt) men rör inte toppens förbräningsrum så mycket.

vill man ha en pigg motor som är driftsäker på gatan så är e85 hela skilnaden då kan du köra 1mm mellan topp och kolv och ändå ladda hårt med hög kompa. peter här i byn laddar 2 bar i sin M10 1.8L motor med etannol och över 10:1 i kompa helt utan problem i flera år. standard allt utom kam och portad topp. sävar custom 240/1.25mm graders kam med 12+mm lyft :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av Runeson »

okej! får väll gå på spriten helt enkelt då. Maskinen är ju påkostad.. smidd och allt är nytt oljepump,kamkedja ja allt förutom vev,block,topp,ventiler. kan ju vara kul o mosa på redigt då :)
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av sandqvist »

Ja testade att bromsa en m30b35 på bensin och på E85 under en dag. BF 95 gick att ladda cirka 1.4 bar. 340whp med en hx50 turbo. BF 98 gav strax under 400whp och E85 gav 498whp. Samma laddtryck. Bara tändningen i stort sätt som skilde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Inlägg av Gabbe_96 »

Sandqvist; om du har möjlighet så dela gärna med dej av lite info kring motorn samt bromspapper, helt klart intressant ☺
M30 turbo
Skriv svar