Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläet

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläet

Inlägg av KackNalle »

Volvo 945a 94a. Turbo konverterad med turbo boxar. Bilen har funkat bra som isbil förutom vattenpump och generator haveri. Startade bilen körde ut ur garaget. Lät stå på tomgång. Eter ca 30 sec dör bilen. Provar starta igen. Stendöd!! Gnista finns. Kollar man på bränsletrycksmätaren så är det 0 bar tills man gnuggat ca 20 sec då sticker trycket upp till ca 2.5 sen till 3 bar och bilen tänder då för att dö när trycket sjunker till 2.5 sen upp till 3 bar och tänder osv. Bränslereläerna som klickar i samma takt är ett vanligt litet relä. Har skiftat med ett lika som sitter bredvid. Samma sak. Har tvångskört reläer så pumpen går men samma visa.
Senast redigerad av KackNalle den ons mar 08, 2017 7:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Re: Volvo 945a. Underligt fel. Tänder bara.

Inlägg av KackNalle »

En gång rätt va det va efter en del gnuggande. Startade den och gick som vanligt i ca 1 min för att sedan dö . Efter det lika knäpp som innan. Vad är det som händer? Varför går inte pumpen på första tänd läget och inte alls på läge 2 förän efter ett frenetiskt gnuggande.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av taz82 »

Bara för att ge något svar,
testa att lätta på kontakter till boxar och kontakter till saker, se över jordflätor, +matningar osv
Om den stått kan det ju ha ärjat lite på någon kontaktyta.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av KackNalle »

Ja precis. Den har stått i flera år .
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av KackNalle »

Bränsleboxen hade gett upp tydligen. Flyttade över chippe till sug en org bränsle sug box och det verkar funka det lilla jag vågat prova. Någon som vet om man vad som igentligen skiljer boxarnas hårdvara åt ?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av mauser240 »

Om jag kommer ihåg rätt så är alla som slutar på -9xx kompatibla sinsemellan och de som slutar på -5xx sinsemellan. D.v.s. endast chipet som skiljer åt burkar i samma "serie". Ju högre nummer, desto nyare box. Typ. De senaste -9xx har immobilizer men denna går att avaktivera (eller låta bli att aktivera) i chipet. Vad som konkret skiljer hårdvaran åt vet jag tyvärr inte, men (återigen med reservation för minnet) även -5xx-burkarna kan t.ex. styra kylfläkten även om detta inte är kopplat i t.ex. 240.
//MartinL
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av KackNalle »

Okej. Tack för svaret! Dessvärre så avancerat bilen död igen idag. Vred på nyckeln x antal ggr tills jag hörde pumpen starta. Nästa försök startar bilen och går som vanligt. Detta återkommer ofta när man stängt av bilen. Antar att det är tändlåset. Vad brukar felas med dom? Funderar på att dra kablarna till brytare istället och låta nyckeln vara kvar.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av robinb3rgsten »

Är väl nån platta bak på låset som kan strula?
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av Scaro »

Jag kan ha missuppfattat men har bilen fungerat förut utan problem? Alltså som ombyggd till turbo? Tänkte på om du bytt spridare från turbomotorn samtidigt?
Turbo spridarna är ju lågohm å sugis är högohm. Så om du bytt till lågohm utan att sätta dit motstånd så kan du bränna spridarstegen I styrenheten. En tanke bara.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av mauser240 »

Scaro skrev:Jag kan ha missuppfattat men har bilen fungerat förut utan problem? Alltså som ombyggd till turbo? Tänkte på om du bytt spridare från turbomotorn samtidigt?
Turbo spridarna är ju lågohm å sugis är högohm. Så om du bytt till lågohm utan att sätta dit motstånd så kan du bränna spridarstegen I styrenheten. En tanke bara.
Isåfall skulle den inte börja leva av sig själv igen...
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Inlägg av Steve »

"Bränslereläerna som klickar i samma takt är ett vanligt litet relä."

Det där har jag lite svårt att förstå vad som menas?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar