Ventilsäte B20

Diskussioner för erfaret folk
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Ventilsäte B20

Inlägg av stene »

Hej!

Har fått in en B20 topp för renovering med 46/38,5 ventiler. Föregående renoverara av den här toppen har skurit ventilsätena på 2st avgas sjukligt djupt. Nu måste jag mira alla säten igen men det går inte på dom. Hur brukar ni göra när dom är för mycket skurna. Sätter ni i lösa ventilsäten eller svetasar ni i material?
Om ni monterar lösa ventilsäten vad kör man för krymp passning på gjutjärns topp? Jag har bara monterat det på alu toppar.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av StefanM »

Lösa ventilsäten är ett måste såna här gånger, är nog snabbaste och enklaste lösningen och är ju på sätt och vis bra ändå med dagens bränsle. Vad man ska ha för krymppassning vet jag dock inte.
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Holmbergarn »

Hej ha för mig sisst jag monterade lösa ringar på b20i så la jag greppet på 5-6hundringar, men allt beror ju på vilket material som sätesringen är i, enklast är att få en längdutvidgnings koefficient från material tillverkaren och räkna fram greppet. dock så undviker jag använda större ventil än 37mm med lösa säten
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Erland Cox »

Det går att sätta i 39 säten max 6mm djupt men det beror på korta radien hur djupt man kan sköra. Jag kör 12 hundradelar i press.
Till 38 ventil räcker 38 säte men helst ska man ha 39.
Svårt när det är så på marginalerna mellan sätena.

Erland
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av NikkO »

12/100 och 5 djupt brukar jag sätta dom.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Hei, låner tråden litt. holder på med en B30 topp og skal sette inn ventilsete og har ikkje gjort dette før, verktøyet er et gammelt amrikansk verktøy ifra 50-talet. har gjort en prøve fresing og fekk 14/100 dels presspasning, blir dette for mye? verktøyet er beregnet at man velger et spesielt sjær for kvar enkel størrelse av seteringer og dette sjæret monteres mot en anlegsflate i verkøyholderen og då skal man få rett størrelse for den valgte seteringen, nå er ikkje det råd å finne seteringer ifra denne levrandøren lenger, så eg har kjøpt noen andre og med desse ringene var det 14/100 deler presspasning eg fikk. skal eg prøve å sjå om eg får finjustert til 12/100 deler? seteringen har en diameter på 38,25mm.
Bild

Bild

seteringen eg har fått tak på er 6,35mm høg, eg har gjort en prøve fresing på 5mm dypt i toppen, skal eg tåre meg til å prøve å frese ned til 6,35mm eller er 6mm max? om det er innerradien på porten som begrenser dette, så ser det ut som der er plass til 6,35mm dypt? eller er det tryggast å ha litt margin og berre frese ned 5mm, så montere ringen og etterpå frese den ned 1,35mm så den blir plan med forbrenningsrommet også frese ventilsetet?
Bild

Kor mye varmer dere opp toppen og kjøler ned ringen ved montering? kan det vere passeligt å varme toppen til 200grader også kjøle ned seteringene i flytende nitrogen til -195grader, 395grader i delta tempratur? 38,25 x 395 x 0,000012 = 0,18mm.
Har tenkt å lage et monteringsverktøy som man kan sette seteringen inn på som styrer på den indre diameteren på seteringen og har en anleggsflate som øvre delen av seteringen stopper imot og som styrer seg i ventilstyringen for å sentrere når eg skal montere også kjøler eg ned seteringen og verktøyet i flytende nitrogen og etter på berre slepper setringen på plass i toppen. i verktøysettet eg har for å montere seteringer følger det med en dor som styrer i ventilstyringa som enn kan slå seteringen på plass med, men tenker at når toppen er varmet opp og seteringen er kjølt ned og seteringen då skal monteres for hand i toppen før enn slår på plass seteringen med doren, så er det vel lett for at seteringen kan komme litt skeivft på plass og den kiler seg fast?

Bild
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Erland Cox »

14/100 delar funkar, har kört det själv.
Olja in sätet, sätesläget och se till att det är en rejäl fas neråt på sätet.
Sen ska du helst ha en dorn med styrning för att slå i det.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Erland Cox »

När jag tittar på bilden så undrar jag om jag inte själv har ett sånt verktyg liggande nånstans.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftigt verktyg där! nå gammal malte mårtensson grej eller?
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Det er et K.O. LEE Valve Seat Insert Ring verktøy, er det slik du har Erland?
Bild

Som du ser i verktøysettet, så er der en dor som man kan bytte piloter og anlegsflate til ventilseteringen, ja der er en reel stor fase på ringen der den skal ned mot toppen, så det går fint å slå inn denne seteringen velsmurt uten at topp er varmet og ring er kjølt ned?

kor dypt hadde dere tårt å frest ned i toppen 5, 6 eller 6,35mm som seteringen er?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Expat »

Lägger aldrig mer än c:a 8-10 hundradelar på en gjutjärnstopp
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Kadett4wd »

Slå i sätet utan att nyttja värme/kyla?
vågat.

Köp lite flytande kväve.
Gör likadant med en dorn, men tryck i sätet för hand utan risk för att sätet skaver sönder och det hamnar spån under ringen.

https://www.youtube.com/watch?v=7BtHSej_eIY
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Erland Cox »

Jag slår alltid i säten i gjutjärnstoppar utan att värma topp eller att kyla säte.
Jag har haft 15 hundradelar i presspassning på avgas men jag har slagit i sätet innan jag fräst upp på insugningssidan.
Jag har en dorn som styr och använder motorolja till att smörja.
Normalt kör jag 12 hundradelar.
Jag ska leta reda på verktyget, har för mig att det är nåt som följt med vid köp av grejer och att jag inte fattade vad det var.

Erland
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Har det våre noke problemer med ventilseteringer på eksos på B20/B30? ser på side 15 i denne Volvo Penta manualen at dei hadde ventilsetringer på dei tidligere modellene av Volvo Penta versjonen av B20-B30, men at dei på seinare modeller har gått vekk ifra dette, så lurer på om dei har hadt noe problemer sida dei har gjort dette? ser også at dei har kuttet ut å bruke ventiltetning på eksos på dei seinare modellene.

http://www.alcanboats.com/newsite_wordp ... 170ABC.pdf

Ser etter å google flytande kväve, så er det det samme som vi kaller flytande nitrogen i norge. har sjekket med den lokale AGA levrandøren her og dei sa det var mulighet til å få leige en 20L beholder med flytande kväve/nitrogen. ser også at når skal bruke flytande nitrogen, så må eg passe på å ha god ventilasjon i vognsjulet, vist uhellet skulle vere ute å søle med nitrogen, er ca.78% nitrogen i vanlig pusteluft atmosfære, men ved øking av nitrogen i et lukket rom så fortrenger den vekk oxygenet og man blir kvelt og man får ingen forvarsel på kroppen før man sovner inn. pga. det er økning av CO2 i pusteluften som aktivere pusterefleksen, men manglende mengde oxygen i pusteluften uten økning av CO2 gir kroppen ingen varseltegn før man detter vekk :skull:

Erland, hadde våre kjekt å sett et bilde om du finner igjen ditt verktøy, er ikkje ofte eg har sett et slikt verktøy. Han som selgte det til meg på ebay viste ikkje kva det var for noke og om det var komplett, så fikk det ganske billigt :D Så tenkte det kunne vere grett å ha til å lære seg dette også kan eg heller avansere med bedre verktøy seinare når eg har modnet meir. Var ingen bruksanvisning og ingen å spør, så tok en stund å studere korleis eg skulle bruke det, oppdaget også at der var "halv automatisk mating av sjeret" :lol:
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Ventilsäte B20

Inlägg av NikkO »

Brukar vanligtvis slå i säten kallt i gjutjärn.

14/100 är inga problem.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar