Ventilsäte B20
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
17/100 brukar jag sätta dem och 5-6mm djupt.
Lägger sätesringarna i frysen.
Sedan pressar jag i dem.
Lägger sätesringarna i frysen.
Sedan pressar jag i dem.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
Mitt verktyg är ett Malte Månsson men fasta skär till varje sätesringsdiameter.
Har aldrig använt det bara Miran.
Erland
Har aldrig använt det bara Miran.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
håller med behövs det verkligen ? kan man inte få problem med sprickor och orunda säten om man har otur?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ventilsäte B20
Jo, givetvis.
Matrialet är inte lika tjockt runtom sätesringarna, så givetvis kan det uppstå stressade områden.
Och att slå i presspassningar som är så stora brukar resultera i matrialdeformering i både matrialet saken ska in i samt även i saken man slår in.(värst är det om sätet hyvlat loss matrial)
Dock måste man ha presspassning stor nog att tillåta expansion av de olika ämnena utan att det är risk att säten lossnar.
Så det är lite svår avvägning.
En gyllene regel är iaf om man krymper i saker behöver man inte alls lika stor presspassning som vid normal pressning.
Jag hittar inte filmen igen på youtube, men det var nån fabrik som visade bygge av motorer.
Där var det en robot som monterade ringarna i topplock.
Ringarna låg i flytande kväve och roboten plockade upp dem.
Inga ryck och inga slag alls.
Ringarna bara gled i.
De ringarna sitter bättre eller likvärdigt med mycket mindre passning, synnerhet om man låtit slipa en 'negativ' kona på sätesringen med några tusendelar utvändigt.
Detta går att räkna på om man vill.
Gjorde det helt nyligen då jag fodrade om min crosscylinder.
LA-sleeves rekommenderar 0.11mm presspassning.
Jag nyttjade värme/kyla och kör med 0.08mm passning.
Och det kom till nytta direkt.
Jag gjorde det för att ha en chans att få ut fodret i framtiden.
Med 0.08mm passning så skulle fodret preeecis lossna om jag värmde cylinder till 220 grader och fortfarande sitta 'fast' vid 200 grader.
Vid montering med fryst foder(-18 grader) så skulle fodret trilla i om jag släppte det.
Det gjorde det.
Men bekymret var att det studsade mot sin ansats då jag släppte ned det i cylinder, och vid studsen vred det sig ett par millimeter, helt åt fanders!
Så jag vred upp ugnen till 220 grader.
Och kunde vrida rätt det med tumkraft efter ca 15minuter i ugnen.
ett ivärmt foder på det här viset går knappt att pressa ur, de brukar spricka och krasa sönder.
Matrialet är inte lika tjockt runtom sätesringarna, så givetvis kan det uppstå stressade områden.
Och att slå i presspassningar som är så stora brukar resultera i matrialdeformering i både matrialet saken ska in i samt även i saken man slår in.(värst är det om sätet hyvlat loss matrial)
Dock måste man ha presspassning stor nog att tillåta expansion av de olika ämnena utan att det är risk att säten lossnar.
Så det är lite svår avvägning.
En gyllene regel är iaf om man krymper i saker behöver man inte alls lika stor presspassning som vid normal pressning.
Jag hittar inte filmen igen på youtube, men det var nån fabrik som visade bygge av motorer.
Där var det en robot som monterade ringarna i topplock.
Ringarna låg i flytande kväve och roboten plockade upp dem.
Inga ryck och inga slag alls.
Ringarna bara gled i.
De ringarna sitter bättre eller likvärdigt med mycket mindre passning, synnerhet om man låtit slipa en 'negativ' kona på sätesringen med några tusendelar utvändigt.
Detta går att räkna på om man vill.
Gjorde det helt nyligen då jag fodrade om min crosscylinder.
LA-sleeves rekommenderar 0.11mm presspassning.
Jag nyttjade värme/kyla och kör med 0.08mm passning.
Och det kom till nytta direkt.
Jag gjorde det för att ha en chans att få ut fodret i framtiden.
Med 0.08mm passning så skulle fodret preeecis lossna om jag värmde cylinder till 220 grader och fortfarande sitta 'fast' vid 200 grader.
Vid montering med fryst foder(-18 grader) så skulle fodret trilla i om jag släppte det.
Det gjorde det.
Men bekymret var att det studsade mot sin ansats då jag släppte ned det i cylinder, och vid studsen vred det sig ett par millimeter, helt åt fanders!
Så jag vred upp ugnen till 220 grader.
Och kunde vrida rätt det med tumkraft efter ca 15minuter i ugnen.
ett ivärmt foder på det här viset går knappt att pressa ur, de brukar spricka och krasa sönder.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
Sätena på vattenkylda Porschar är kända för att ramla ur.
Caterpillar har jag satt säte i det var 6 tior i klämpassning enligt de som lämnade toppen.
Nya originalsäten till hålen i toppen och de fick inte i dom.
Lite olja och en slägghammare så satt dom.
Kan vara problematiskt på en 46-38 B20 med lite gods mellan insug och avgas.
Men då sätter jag avgassätet innan jag tar upp insug och bearbetar avgassätet först.
Man måste alltid fräsa om sätet vid sidan om där man bytt ring.
Erland
Caterpillar har jag satt säte i det var 6 tior i klämpassning enligt de som lämnade toppen.
Nya originalsäten till hålen i toppen och de fick inte i dom.
Lite olja och en slägghammare så satt dom.
Kan vara problematiskt på en 46-38 B20 med lite gods mellan insug och avgas.
Men då sätter jag avgassätet innan jag tar upp insug och bearbetar avgassätet först.
Man måste alltid fräsa om sätet vid sidan om där man bytt ring.
Erland
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Ventilsäte B20
Erland: Ok, da hørest det ut som ditt verktøy er samme prinsipp som mitt, sjølv om ditt er av et annet merke. drømmen har lenge våre MIRA, men ikkje så lett å finne brukt og nytt har eg ikkje råda til no. men ser mange bruker verktøy som man monterer opp i en fres om man har det og det er no en billigare løysning.
Ja har grubla litt på korfor volvo penta sluttet med løse ventilseter på eksos på dei seinare modellene, kan det våre problemer med sprekking i toppen pga. økt stress?
ser på alutoppene til B17,B19,B21 og B23 så er det orginalt med 17/100mm krymp på ventilseter, sjå side 8 i linken http://www.240.se/litteratur/tp30156_2.pdf
Kadett4wd: Hadde det ikkje våre tryggere med en liten krage på sylinderforing som holder sylinderforing på plass? Eller er det også en av grunnene man har mye krymp at det skal bli bedre ledevne av varme ifra sylinderforing og over til sylinderen?
Ja har grubla litt på korfor volvo penta sluttet med løse ventilseter på eksos på dei seinare modellene, kan det våre problemer med sprekking i toppen pga. økt stress?
ser på alutoppene til B17,B19,B21 og B23 så er det orginalt med 17/100mm krymp på ventilseter, sjå side 8 i linken http://www.240.se/litteratur/tp30156_2.pdf
Kadett4wd: Hadde det ikkje våre tryggere med en liten krage på sylinderforing som holder sylinderforing på plass? Eller er det også en av grunnene man har mye krymp at det skal bli bedre ledevne av varme ifra sylinderforing og over til sylinderen?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ventilsäte B20
Det är en krage på fodret.
Det sticker upp 0.1mm över deck så toppen klämmer fast det också.
Det sticker upp 0.1mm över deck så toppen klämmer fast det också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ventilsäte B20
Om man sätter i ett avgassäte i en B20 med stora ventiler och har 15 hundradelar presspassning är ju risken stor att insugs sätet spricker.
Det är stor skillnad på presspassningen mellan gjutjärnstoppar och aluminiumtoppar. Samma sak med storleken på sätet
Det är stor skillnad på presspassningen mellan gjutjärnstoppar och aluminiumtoppar. Samma sak med storleken på sätet
Better to be over the hill than under
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ventilsäte B20
Ja det finns tabeller att gå efter
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
Jag brukar sätta 12 hundringar men jag gör det innan jag portar.
Har gjort det efteråt också men aldrig spräckt en topp.
Erland
Har gjort det efteråt också men aldrig spräckt en topp.
Erland