JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

varför inte åka m50 block o topp? det tänker jag göra i 330xi
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

DreRacing@ skrev:varför inte åka m50 block o topp? det tänker jag göra i 330xi
Ingen särskild anledning egentligen men.. dubbelvanos, lättare, satt färdigt i bilen bland annat. Lite mer ovanligt också. :) Hade egentligen inte planerat att byta något i toppen men då "lagerytorna" i mina kambryggor inte såg så trevliga ut så tänkte jag köra med bryggor från en m50b20 som kusinen köpt från skroten för att ta delar från.
Men då hade den de tyngsta tryckarna och det tillsammans med m54ans klenare fjädrar kändes som ett dåligt recept... Så därför köpte jag en m50IV topp för att få dubbelfjädrar.. :wink:
Råkade få den lite lättare modellen av 35mm tryckare på köpet dessutom. :thumbright:
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

dubbelvanos kan man väl flytta över på m50 topp också
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Kan stämma, tror det kräver lite modifierande för att få dit avgaskamaxelgivare iallafall.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Motorn har börjat hitta ihop nu, grenröret är helsvetsat och det blev att göra en liten skvalpplåt till oljereturen.

Bild

Ventiler och fjädrar monterade.

Bild

Helsvetsning påbörjad.

Bild
Bild
Bild

Många annorlunda ställningar blev det :)

Bild

Sista svetsen fick en del svetsas inifrån :thumbright:

Bild

Och färdigt, flänsarna verkar dock ha slagit sig lite när jag svetsade dom invändigt.. :?

Bild

Motorn lite mer ihop.

Bild

Provmontering :)

Bild
Bild
Bild

Tittut!

Bild

Vanosen hade hårda oringar som inte tätade mycket så den väntar på nya innan montering. Testade även ställa kammarna 1mm öppna enligt vad folk skrivit, gick dock inte att få avgaskammen mer öppen än standardinställning (0,2) så det fick bli standardinställningar.

Blir jäkligt diskret när det är monterat tror jag!
Bild
Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av mawte »

Fint grenrör, mycket bättre än en gjutjärns limpa.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation. :)
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

mawte skrev:Fint grenrör, mycket bättre än en gjutjärns limpa.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation. :)
Ja det känns som att det nog ska funka bra, bättre än en gjutjärnslimpa har jag också tänkt. Dessutom kul att testa bygga grenrör! :)
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Funderar kring lite grejer, lutar lite åt att jag kommer köra Emu black som styrsystem och har börjat kika på tändsystem och soppasystem.
Har tänkt ladda 0,8-1 bar på e85.
- Emu black
- Spolar??
- Stift??
- Walbro gst450 i tanken
- Siemens deka 875cc

Funkar det att köra med original m54-spolar? (vad skiljer dessa från m50ns? M54 är smäckrare iallafall) och isåfall vilka stift? Funkar bcpr7es ihopknackade till säg 0,4 eller 0,5?
Andra funderingen är kring btr, har ev tänkt köra m50 fuelrail för att få retur i railen färdigt. Undrar då om det funkar att köra med original btr? Eller fördelaktigt att ha ställbar av nån annan anledning än att kunna öka trycket för att "maxa" spridarna? Har annars tänkt en malpassi btr (de som kl säljer är äkta vara?).
Soppaledningarna, original är 8mm inv slang och 8mm utv plaströr (typ 6mm inv?) kommer dessa räcka till för mitt effektmål? Och håller plaströren för e85? tänkte bara byta slangarna isf.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av mawte »

M54 spolar behöver tändförstärkare som m50 så det kan vara bra att tänka på, själv åker jag vag spolar på min m54 och bcpr7es tändstift.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av DreRacing@ »

emu black har väl inbygda tändsteg så kör på med originalspolar
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Elias_ »

ang spolar så kör M54ans om du har inbyggda tändsteg och ang BTR så är en bosch original oslagbar.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat :thumbright:

alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Jesper Mäki »

I brist på ork efter senaste operationen så har det inte blivit jättemycket gjort på senaste. Filat lite på nå smågrejer iallafall.

Funderat kring spakstället och hur jag ska få det lite fastare. Kommer ju köra industrigummikuddar till motor och växellåda, tänker mig att det ska bli relativt stumt men vill ändå inte köra ledlager fastmonterat på växellådstunneln. Så började tillverka en plastbussning till främre infästningen som var väldigt sladdrig.

Varför göra en rund bussning när man kan göra en oval, sa BMW-ingenjören.

Bild
Bild

Svarvad, fräst och manuellt CNC-handfilad till oval form.

Bild

Började sen fundera på den bakre infästningen, första projektet var att få lös den från bilen. Inga skruvar eller muttrar syntes. Visade sig att bussningen inte har en hel stålhylsa utan en som har en bit bortkapad och ihopvulkad med gummit i bussningen. Den ska då klämmas ihop för att lossna från infästningen. Inte så avancerat egentligen men lite klurigt när man gör det med en hand ner genom hålet i växellådstunneln pga vattenpöl under bilen :hihi:

Bild
Bild

Tänker att jag ska rengöra och sen fylla bussningen med sikaflex, borde funka!

Även gjort fästen till att köra m50 fuelrail har dock bara en bild under tillverkning men de är färdigbockade och punktade i fuelrailen nu.
Bild

Det sista för att plocka ihop motor och låda börjar ha trillat in nu, provtryckt grenröret och ska slipa och svetsa de små läckorna som fanns. Sen ska jag hitta nån som kan blästra det invändigt. Sen äre bara linda det och montera. Väntar på lite bättre väder för att kunna börja kika på tryckrörsdragning och sånt också.
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 9:36 pm, redigerad totalt 2 gång.
BMW535
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 25, 2016 10:10 pm
Ort: Robban

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av BMW535 »

tummen upp :thumbright:
fina bygg bilder
535an: min köptes även den i Piteå :lol:
/Anders Näslund
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av ventonz »

Ser bra ut!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Jesper Mäki »

Kul att det man gör gillas av nån annan också :thumbright:
Elias_ skrev:ang spolar så kör M54ans om du har inbyggda tändsteg och ang BTR så är en bosch original oslagbar.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat :thumbright:

alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.
Har visst glömt å svara på dehär, men det låter ju kanon de! Blir att köra m50rail med tillhörande btr och m54spolar :thumbright:
Skriv svar