Microsquirt på en B230 sugis?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Jag och polaren har en gammal räserbil med B230 sugis som är trimmad och med lurat styrsystem. Är sugen på riktig insprutning men vill samtidigt inte lägga massa pengar på motorstyrning.

Har sneglat lite på Microsquirt. Styrsystem med härva för ca 3000kr. Spridare och givare sitter redan i bilen.
https://www.diyautotune.com/product/mic ... g-harness/

Map-sensor får kopplas separat och sen är det bara 2 sprututgångar så man får köra "alternating" instället för sekvensiellt.

I övrigt verkar det vara ett schysst, enkelt och billigt sprut. Någon som provat? Andra synpunkter? Missar jag något i specen?

Mvh,
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av jonas landin »

Glöm inte att räkna in en BBL med styrenhet(å vipps så e man uppe i samma pengar som ett beggat komplett sprut)!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mauser240 »

Jag fick just hem ett sprut från K-data i Tyskland, baserat på MS2 V3. Med integrerad lambdacontroller, låda och skapliga kontakter. 400€ + frakt. Skall dock inte göra mer reklam, ni får kolla själva.

Har kört en vända och mappat lite men mer har jag inte hunnit med. Hittils är jag nöjd i alla fall.

Aldrig i världen skulle jag köpa ett Microsquirt, det är då ett som är säkert. Man får så mycket mer för pengarna.
//MartinL
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Karl V »

Vi kör ett microsquirt i vår budget långlopps 245a, det har aldrig strulat för oss förutom lite handhavandefel. Brorsan har installerat och mappat det så dra ett PM till honom om du vill David V.
Vi kör alpha N och bredbandslambda när vi mappar som vi tar bort på rejs.

Funkar fint!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mauser240 »

Läste lite nu och skall erkänna att Microsquirt kan mer än jag kom ihåg.

Om det uppfyller alla krav så kan det förstås vara ett alternativ. Ska dock ge ett par synpunkter;

-Expansionsmöjligheterna är inget vidare.
-Kablaget är bara 30" så man blir nästan tvungen att skarva och då tycker jag man lika bra kan bygga en passande härva från scratch. Ev. kan man få de flesta stumparna att räcka om man monterar boxen på motorn typ, men jag själv föredrar att ha boxen inne i bilen, även om den tål lite vatten.
//MartinL
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mekluuba »

Tack för bra input. Eftersom det är en ren budget-racebil så kommer vi nog inte ha önskemål att bygga ut med fler funktioner än vad som är basic. Det är därför jag sneglat på detta sprutet.

Mauser, det fanns en gammal microsquirt som man lödde själv som var avsedd för motorcyklar men den hade inte alls den funktionalitet som denna har. Har ampseal-kontakter på jobbet så det blir egen härva om det blir sprutbyte. så då är priset nere på 299 dollar + frakt och map-sensor som man verkar kunna sno från random bil som står å skräpar..

Karl V, det hade jag inte tänkt på, bredbandslambda har jag på andra bilen som jag kan flytta över vid mappning. Då slipper jag den kostnaden = ännu billigare.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mauser240 »

mekluuba skrev:Mauser, det fanns en gammal microsquirt som man lödde själv som var avsedd för motorcyklar men den hade inte alls den funktionalitet som denna har. Har ampseal-kontakter på jobbet så det blir egen härva om det blir sprutbyte. så då är priset nere på 299 dollar + frakt och map-sensor som man verkar kunna sno från random bil som står å skräpar..
Faktum är att när jag läste Microsquirt så tänkte jag MS1 och jag är rätt säker att det funnits ett sådant. Nån som kan bekräfta?

Nu tycks ju detta i alla fall vara helt annat så mina tidigare kommentarer är väl inte helt relevanta längre.

Man får ju knappt en MS2 V3-byggsats för de pengarna, men kom ihåg att det med stor sannolikhet kommer skatt och ev. även tull på priset.
//MartinL
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Hasse Bus »

Kollat Speeduino?
speeduino.com/wiki
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Jens Gustavsson »

lägg upp info om sprutet sen då du hunnit greja lite. vi har kollat på det jag och conny för att köra i MB hondan moppen framöver på metanol och efi och med programer bar tädning.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:lägg upp info om sprutet sen då du hunnit greja lite. vi har kollat på det jag och conny för att köra i MB hondan moppen framöver på metanol och efi och med programer bar tädning.
Vad vill du veta? VEMS var väl i princip samma förr i tiden?

EDIT: Eller tänkte du på speeduino? Finns det nån här som kör med det?
//MartinL
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av svinto »

Jag har lött ihop ett, men inte kopplat in det än. Återkommer när det är gjort.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänkte på Microsquirt
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:tänkte på Microsquirt
Har svårt att tro att det skulle skilja sig från t.ex. ett MS2v3 när det kommer till att styra bränsle och tändning.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Jens Gustavsson »

nä det är nog ganska likt men lite mer hur allt känns i kvalite och hur pålitliga de är och hur programvaran mm är... smidig liten låda iallafall.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mekluuba »

Jag återkommer i ärendet nästa vinter när vi tänkt byta sprut :)
Egentligen inget som talar mot microsquirt så vi får se vad det blir... Tack för alla kommentarer och feedback.
Skriv svar