Momentarmsbygge
Re: Momentarmsbygge
En typisk längd verkar vara ca 50 tum, 1.3 meter.
Var knutkorsen är har ingen betydelse. Det viktiga är att allt går fritt när fjädringen rör sig på olika vis.
Var knutkorsen är har ingen betydelse. Det viktiga är att allt går fritt när fjädringen rör sig på olika vis.
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Momentarmsbygge
Det är en vw Golf mk1 som byggs om till rwd. In o kolla i min bygg tråd har inte så mycket plats o spela med :-SJoBy skrev:Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Momentarmsbygge
På Opel rwd trelänk är ju struten marginellt längre än länkarmarna, det funkar ju "ok"JoBy skrev:Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Momentarmsbygge
Det var ju långa länkarmar. Det skulle nog funka med samma längd på momentstaget, men jag tror att fram till stödlagret skulle vara bättre om det går
Att det blir så lång kardan på en liten golf med motorn så långt bak.
https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater
https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater
Att det blir så lång kardan på en liten golf med motorn så långt bak.
https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater
https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Momentarmsbygge
Problem är att jag inte kan få rakt stag för det tar i överallt typ då. Ja jag ska testa sen se vad bes mannen säger
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Momentarmsbygge
Ett S-format stag ( sett uppifrån ) är inget problem, bara det är tillräckligt stabilt.
Om inte främre fästpunkten är nära mitten centrum skulle jag tro att det påverkar roll-center. Fästpunkten i axeln har ingen betydelse.
Här fanns det en helt del om olika typer av bakvagnar.
https://www.cartechbooks.com/techtips/m ... on-system/
Om inte främre fästpunkten är nära mitten centrum skulle jag tro att det påverkar roll-center. Fästpunkten i axeln har ingen betydelse.
Här fanns det en helt del om olika typer av bakvagnar.
https://www.cartechbooks.com/techtips/m ... on-system/
Jonas Bylund
Re: Momentarmsbygge
Hej!
Såhär ser det ut på min Volvo 940 med Ford 8.8" bakaxel. Lite inspiration
Min arm är ledad i framkant med ett spline:sat rör som kan glida inut/utåt. Detta har jag tagit från en Volvokardan och sen svarvat till det för min applikation.
Alla uniballs är i CrMo och m20. Staget har även en justerskruv nedtill längst bak för att kunna justera pinjongvinkeln.
Jag kommer inom kort att montera en kardanring längst bak mot knutkorset. Den kommer att fästas i stegen med skruvförband.
Mvh
Såhär ser det ut på min Volvo 940 med Ford 8.8" bakaxel. Lite inspiration
Min arm är ledad i framkant med ett spline:sat rör som kan glida inut/utåt. Detta har jag tagit från en Volvokardan och sen svarvat till det för min applikation.
Alla uniballs är i CrMo och m20. Staget har även en justerskruv nedtill längst bak för att kunna justera pinjongvinkeln.
Jag kommer inom kort att montera en kardanring längst bak mot knutkorset. Den kommer att fästas i stegen med skruvförband.
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Momentarmsbygge
Hur mycket behöver den kunna "leva" på splinesen? Verkar som en bra lösning.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Momentarmsbygge
Armen måste ju kunna rotera/vridas i framkant för att klara axelns krängning. Har man en kulled eller ett länklager så det kan ta upp vridningen funkar det väl med splines (om länklagret sitter i en tillräckligt "bred" gaffel/fäste för att kunna vridas). Men annars brukar det ju vara enklare med ett slätt rör i hylsan, så det kan vridas också.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Momentarmsbygge
Ursäkta lite trådkapning, men vad tror ni om en sådan lösning med momentarm på en bil med bladfjädrar?
Tanken är då att man sätter en led mellan varje bladfjäder och axeln.
Man kan ju också sätta extra klammor runt den främre delen av bladfjädrarna så de blir lite stummare så förhoppningsvis den mesta rörelsen blir bakom axeln.
Tror ni det kan bli bra, eller blir endå bladfjädrarna en begränsning? Alltså, jag menar främst om de vrider sig under belastningen.
En halvdan bild, men man ser väl lite hur det ser ut.
Fjädrarna är rätt långa, nästan 70 cm från centrum på axeln till främre fästet. Det kanske är lite väl?
Tanken är då att man sätter en led mellan varje bladfjäder och axeln.
Man kan ju också sätta extra klammor runt den främre delen av bladfjädrarna så de blir lite stummare så förhoppningsvis den mesta rörelsen blir bakom axeln.
Tror ni det kan bli bra, eller blir endå bladfjädrarna en begränsning? Alltså, jag menar främst om de vrider sig under belastningen.
En halvdan bild, men man ser väl lite hur det ser ut.
Fjädrarna är rätt långa, nästan 70 cm från centrum på axeln till främre fästet. Det kanske är lite väl?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Momentarmsbygge
Jag tror det kan funka rätt bra med bladfjädrar men jag skulle inte ändra fjädrarnas montering alls, tror jag. Sätter man momentarmens ledpunkt i linje med främre fjäderörat borde det röra sig utan "binding" tycker jag.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Momentarmsbygge
Jag tänkte ha lite längre momentarm än så, jag tänkte försöka få drygt 1m. (110-120cm tror jag)
Men ca 85 cm skulle också gå bra, eller snarare enklare än som jag hade tänkt mig. 70 cm som till infästningen till fjädrarna skulle vara betydligt svårare, för där finns i nuläget inget att fästa i.
Men ca 85 cm skulle också gå bra, eller snarare enklare än som jag hade tänkt mig. 70 cm som till infästningen till fjädrarna skulle vara betydligt svårare, för där finns i nuläget inget att fästa i.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Momentarmsbygge
Det funkar det också men se till att armen kan röra sig tillräckligt mycket framåt/bakåt i främre fästet.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Momentarmsbygge
nej...både chevrolet monza (70-tal) ...har jag och camaros (90tal?) har en lång momentarm. Båda är infästa längst bak på lådan. Man kan fästa in den i växellådsbalken om man vill. Dock vill man ha en infästning som tillåter viss rörelse i bilens längdsled. Monzan har en "pendelarm" som tillåter rörelse och camaron har en slags "pigg" som kan glida i längdsled.
I dragracesammanhang görs ofta momentarmen kortare och fästs in längre bak för att baken på bilen skall lyfta sig mer i starten och ge mer tryck på bakdäcken. På en ren gatbil är det inte nån hit dock med en bakvagn som reser sig vid gaspådrag.
I dragracesammanhang görs ofta momentarmen kortare och fästs in längre bak för att baken på bilen skall lyfta sig mer i starten och ge mer tryck på bakdäcken. På en ren gatbil är det inte nån hit dock med en bakvagn som reser sig vid gaspådrag.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*