Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 12:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: ons mar 15, 2017 6:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Inlägg: 104
Ort: Skaune
17/100 brukar jag sätta dem och 5-6mm djupt.
Lägger sätesringarna i frysen.
Sedan pressar jag i dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: mån mar 20, 2017 8:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Mitt verktyg är ett Malte Månsson men fasta skär till varje sätesringsdiameter.
Har aldrig använt det bara Miran.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: fre mar 24, 2017 10:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Inlägg: 127
Ort: Thailand
Varför dessa våldsamma presspassningar

_________________
Better to be over the hill than under


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: fre mar 24, 2017 11:00 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
håller med behövs det verkligen ? kan man inte få problem med sprickor och orunda säten om man har otur?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: fre mar 24, 2017 11:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jo, givetvis.
Matrialet är inte lika tjockt runtom sätesringarna, så givetvis kan det uppstå stressade områden.
Och att slå i presspassningar som är så stora brukar resultera i matrialdeformering i både matrialet saken ska in i samt även i saken man slår in.(värst är det om sätet hyvlat loss matrial)
Dock måste man ha presspassning stor nog att tillåta expansion av de olika ämnena utan att det är risk att säten lossnar.
Så det är lite svår avvägning.

En gyllene regel är iaf om man krymper i saker behöver man inte alls lika stor presspassning som vid normal pressning.
Jag hittar inte filmen igen på youtube, men det var nån fabrik som visade bygge av motorer.
Där var det en robot som monterade ringarna i topplock.
Ringarna låg i flytande kväve och roboten plockade upp dem.
Inga ryck och inga slag alls.
Ringarna bara gled i.
De ringarna sitter bättre eller likvärdigt med mycket mindre passning, synnerhet om man låtit slipa en 'negativ' kona på sätesringen med några tusendelar utvändigt.
Detta går att räkna på om man vill.
Gjorde det helt nyligen då jag fodrade om min crosscylinder.
LA-sleeves rekommenderar 0.11mm presspassning.
Jag nyttjade värme/kyla och kör med 0.08mm passning.

Och det kom till nytta direkt.
Jag gjorde det för att ha en chans att få ut fodret i framtiden.
Med 0.08mm passning så skulle fodret preeecis lossna om jag värmde cylinder till 220 grader och fortfarande sitta 'fast' vid 200 grader.
Vid montering med fryst foder(-18 grader) så skulle fodret trilla i om jag släppte det.

Det gjorde det.
Men bekymret var att det studsade mot sin ansats då jag släppte ned det i cylinder, och vid studsen vred det sig ett par millimeter, helt åt fanders!
Så jag vred upp ugnen till 220 grader.
Och kunde vrida rätt det med tumkraft efter ca 15minuter i ugnen.
ett ivärmt foder på det här viset går knappt att pressa ur, de brukar spricka och krasa sönder.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: lör mar 25, 2017 12:45 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Sätena på vattenkylda Porschar är kända för att ramla ur.
Caterpillar har jag satt säte i det var 6 tior i klämpassning enligt de som lämnade toppen.
Nya originalsäten till hålen i toppen och de fick inte i dom.
Lite olja och en slägghammare så satt dom.
Kan vara problematiskt på en 46-38 B20 med lite gods mellan insug och avgas.
Men då sätter jag avgassätet innan jag tar upp insug och bearbetar avgassätet först.
Man måste alltid fräsa om sätet vid sidan om där man bytt ring.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: lör mar 25, 2017 12:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 118
Ort: Hovdebygda, Norge
Erland: Ok, da hørest det ut som ditt verktøy er samme prinsipp som mitt, sjølv om ditt er av et annet merke. drømmen har lenge våre MIRA, men ikkje så lett å finne brukt og nytt har eg ikkje råda til no. men ser mange bruker verktøy som man monterer opp i en fres om man har det og det er no en billigare løysning.

Ja har grubla litt på korfor volvo penta sluttet med løse ventilseter på eksos på dei seinare modellene, kan det våre problemer med sprekking i toppen pga. økt stress?

ser på alutoppene til B17,B19,B21 og B23 så er det orginalt med 17/100mm krymp på ventilseter, sjå side 8 i linken http://www.240.se/litteratur/tp30156_2.pdf

Kadett4wd: Hadde det ikkje våre tryggere med en liten krage på sylinderforing som holder sylinderforing på plass? Eller er det også en av grunnene man har mye krymp at det skal bli bedre ledevne av varme ifra sylinderforing og over til sylinderen?

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 142 1973mod. B20A 82hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.
Suzuki GS750, Suzuki TS100ER, Honda CB100, 3x Suzuki TS50ER og 4x Suzuki TS50X


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: lör mar 25, 2017 1:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det är en krage på fodret.
Det sticker upp 0.1mm över deck så toppen klämmer fast det också.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: lör mar 25, 2017 1:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Inlägg: 127
Ort: Thailand
Om man sätter i ett avgassäte i en B20 med stora ventiler och har 15 hundradelar presspassning är ju risken stor att insugs sätet spricker.
Det är stor skillnad på presspassningen mellan gjutjärnstoppar och aluminiumtoppar. Samma sak med storleken på sätet

_________________
Better to be over the hill than under


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: lör mar 25, 2017 3:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ja det finns tabeller att gå efter ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ventilsäte B20
InläggPostat: sön mar 26, 2017 8:54 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Jag brukar sätta 12 hundringar men jag gör det innan jag portar.
Har gjort det efteråt också men aldrig spräckt en topp.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010