Re: B230 Volvo Turbo. Skumma problem tappar vrid på varv

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230 Volvo Turbo. Skumma problem tappar vrid på varv

Inlägg av dundersmurfen »

Hej, har stridit med en 16v turbo i 2 dagar och inte fått ordning på gången. Jag antar att noll märkningar inte stämmer. Ska mäta in kammarna imorgon, någon som kan säga tdc lyft in och ut? Det är standard b234f topp å kammar.

Övriga förslag på saker som jag kan ha missat mottages också gärna :thumbright:



edit: Har kört bilen igen och det är inget fel på sugmotoreffekten tycker jag. Men det är som ett varvstopp går in vid 6000rpm, har flyttat faktiska varvstoppet över 9000 för att inte det ska ställa till det. Se kurvor i mitt sista inlägg olika tester vi gjort
Senast redigerad av dundersmurfen den sön dec 08, 2019 8:15 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av dundersmurfen »

Hittade ett fel. Stiftet i kammen var av men stumpen låg kvar så det såg ut som kamdrevet satt rätt.

Nu när kammarna står rätt en märkningar så beter dem sig skitkonstigt. Har provtryckt och hängt av avgassystemet och luftfiltret. Hittar inte detta nya fel. Den tappar all ork efter 4000rpm. Jag håller fullt på dessa pullen:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av dundersmurfen »

Laddtrycket håller sig strax över 1kg fast kurvan störtdyker efter 4000rpm. Lambda är något fett runt 0.72. Men det ska ju inte göra så det blir såhär. Har även kollat så tändningen ligger skapligt, cirka 17 grader vid 1bar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av Steve »

Gissar att du kollat de men stämmer markeringen på remskivan?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av dundersmurfen »

Japp kollat så alla märkningar stämmer. Enda jag skulle gjort är hängt av ett laddrör å kollat hur motorn gick utan laddtryck för å se om felet är motorn eller turbon
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av 242 »

Hur har det gått
E faktiskt lite nyfiken :thumbright:
Du har kollat kompan antar jag
Tänkte om kammen varit fel inställd så e ju risken ganska överhängande
att man krökt några ventiler

Men som sagt antar att du redan kollat detta :)

Med vänlig hälsning,

Robban
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av dundersmurfen »

Här är med och utan laddrör:

Bild


Här är skillnad 2 grader tändning:

Bild


Här är utan laddrör, med wg stängd och öppen:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av dundersmurfen »

Vi har kollat kompan, den är okaj och väldigt jämn.
Är det orginal ventilfjädrar som inte klarar mer?
Har aldrig sett problem med std 16v toppar förr med så abrupt ventilflyt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: B234f Volvo 16v kaminställning. Lyft vid tdc?

Inlägg av Kwirk »

Hört att de förekommer..
Har kls enkel fjädrar om du e sögen.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230fk Volvo 16v Turbo. Ger för låg effekt, skumt varvst

Inlägg av dundersmurfen »

Är inte min motor! Är en kund som köpt en bil som skulle vara något av det värsta som går att få till i volvo rödblock. Visar sig att allt i toppen är oem volvo..

Hörde nån säga att dom gamla haltech kunde göra såhär om det var smuts på vr givaren. Har informerat kunden å han får testa
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230fk Volvo 16v Turbo. Ger för låg effekt, skumt varvst

Inlägg av dundersmurfen »

Felet hittat av ägaren, han bytte spridarna så gick den riktigt enl honom. Dock ej verifierat i bänk.

Min teori är att det var lågohm spridare och vid frekvensen som blev runt 6000rpm så ställde dom sig helt öppna, antingen pga kass flyback eller felaktiga / ej monterade spridarmotstånd / fel pwn inställningar. Vid last orkade den inte ens varva till 6000, pga att spridarna flöt öppna tidigare pga längre öppningstid
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230 Volvo Turbo. Skumma problem med att dom tappar vrid

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Nu har det kommit förbi en bil som har nåt skumt med sig. En distinkt dipp i vridet, detta är inte helt ovanligt på b230 8v. Den har kraftigare fjädrar, uppmätt till 55kg i sätet och 122 på maxlyft. Är en turbokam vet ej vilken dock. Det extra udda på just denna är att efter dippen börjar det peka uppåt igen.. standard insuget f.
Nån som har förslag?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B230 Volvo Turbo. Skumma problem tappar vrid på varv

Inlägg av quattro »

Angående den första bilen från 2017 skulle jag säga att om jag kör min Audi på 0,71 i lambda så tappar den väääldigt mycket effekt. Någonstans runt 0,73-74 börjar det märkas och kommer jag ner på 0,71 känns det som att halva motoreffekten bara försvinner. Och då är det på E85. Kanske beror på kraften i gnistan inte räcker till då, vad vet jag. Kör med SAABs COP-spolar. Men jag ser att det uppstår vassa och taggiga beläggningar på avgasventilerna också med fet blandning så jag vill av flera anledningar inte gå under 0,80.

Att problemet skall ha försvunnit med andra spridare på Volvo 16 ventilarn motsäger ju inte att det skulle kunna ha varit samma problem med den som med min, att den också gick för fett.

Angående den nya 8 ventilarn SKULLE det kunna vara samma även där. För jag tycker det ser ut som att dippen är det som avviker. Den normala kurvan ser nog ut som kurvan hade gjort utan dipp. Och kanske dyker den lite väl fort även efter 7000 - eller rättare, det som ser ut som en ökning från 6500 kanske egentligen bara är en mindre sänkning och att den borde legat runt 500. Så ser det ut om man tittar på effektkurvan. Vad är lambda på de olika varvtalen? Om du har lite svagare gnista så kanske det inte går att köra med en lambda som andra motorer klarar. Kan ju vara kopplat till dwell-tider också isf.

Men jag antar att du testat alla såna enkla lösningar. Du har ju hållit på ett tag med mappning :-)

En annan sak jag kan undra är om det är samma ventilfjädrar in som ut? Blir det problem med flyt så bör det bli på avgas. Mäter du mottrycket i grenröret? Det håller ju emot när ventilen skall stänga. Vad händer om du öppnar WGn lite mer och släpper ut lite tryck från 6000, just där kurvan börjar dippa, och uppåt??
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Re: B230 Volvo Turbo. Skumma problem tappar vrid på varv

Inlägg av dundersmurfen »

Hej Göran, alltid kul att höra vad du har att säga. Den 16v från 2017 har det inte blivit nån ordning på ännu, den hade bytt ägare och jag har varit och hjälp nya ägaren också. Har dock inte kört den i bänken sen sist men det är samma dipp i bränslemappen fortfarande. Sen har det bytas sprut och spridare nån gång i mitten så lambdavärdet gick att få ordning på. Har såklart testat att magra ur också..

Ingen av dom har haft uttag för avgastryck tyvärr. Dippen är likadan oavsett laddtryck
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B230 Volvo Turbo. Skumma problem tappar vrid på varv

Inlägg av quattro »

Jo jag vet att du är insatt i det här.... :-)
Men avgastryck är givetvis bra att veta för att få hela bilden, plus hur vass kammen är, nockvinkel och hur den är ställd.
Och dwellen hade du givetvis också koll på ?

Några till andra relativt enkla problem finns det väl som kan ge såna där symptom, t.ex en snäll kam som står avancerad och trycker ut avgaserna i plenumet på lite högre varv, så sprutet tror att laddtrycket ökar och lägger bränslet efter det... Gör då givetvis att motorn går fett också. Men att bara dra ner på bränslet brukar inte hjälpa annat än mot den låga lambdan. Kan även tänka mig att WGn inte flödar tillräckligt och att det i princip inte syns så mycket på laddtrycket om turbon inte orkar bygga mer tryck, men att mottrycket kan åka iväg. Liknande problem men annan orsak.

Ett till enkelt förslag kan jag bjuda på ;-) om lagren i turbon börjar tröga vid höga laddtryck och/eller flöden (varvtal egentligen) kan man också få den typen av effekter. Har sett det på både glidlagrade och kullagrade. Det måste inte alltid vara tydligt glapp i lagren för att det skall bli så. Men då följs laddtryck och effekt åt nedåt i dippen.

Men är det inget av den typen av generella/praktiska/hårdvaruproblem så kanske man behöver vara på plats och gräva i installation och programmeringen för att få fler idéer.

Har du förresten någon fungerande 4wd-bänk nu för tiden ??
Skriv svar