Effekt register på kammaxlar

Diskussioner för erfaret folk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av The »

Räkna volymprocent är ju inte direkt raketforskning
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nä det är det inte men om man inte riktigt vet vad man vill räkna fram och om man vänder och vrider på frågorna så blir det snurrigt och det är den stora likheten med detta med olika hk.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Vitsen med korrigeringen är ju att få samma resultat varje gång.
Om vädret ändras medan man byter kam ska man ändå kunna se om det blev bättre eller sämre.
Det är ju kul om bänken stömmer mot andra bänkar men viktigast är att den visar lika varje gång så att den är ett pålitligt verktyg.

När man trimmar så ökar man medeltrycket upp till en viss gräns och efter det minskar medeltrycket men man får det på högre varv och får därigenom högre effekt.
Jag kommer ihåg tester i en Amerikansk motortidning med Chrysler small och big block där man bytte kammar insug och så vidare.
Kommer ihåg på big block att upp till 292-.557" kammen så ökade vridet men med mer kam så minskade vridet men hästarna ökade.
Den gränsen på en Volvo motor går vid 270 grader på ventilen vid 1,27 i ventillyft. Inte exakt där men däromkring.
Upp till den durationen kan man köra vanliga 4-2-1 grenrör utan att korta och ha en väldigt bred effektkurva på motorn.
Går man över 280grader vid 1,27 så sjunker vridet och om man då inte anpassar allt annat på motorn till högre varv så tappar man bara effekt.
Detta på en vanlig 2,3- 2,4 liters motor.
Anpassningen gör att motorn bara kommer att fungera optimalt under i bästa fall 3000 varv.
Alltså måste bilen anpassas med annan bakaxelutväxling och tätare utväxlingar i växellådan.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Steve »

Erland Cox skrev:Vitsen med korrigeringen är ju att få samma resultat varje gång.
Om vädret ändras medan man byter kam ska man ändå kunna se om det blev bättre eller sämre.
Det är ju kul om bänken stömmer mot andra bänkar men viktigast är att den visar lika varje gång så att den är ett pålitligt verktyg.
Vitsen med att korrigera är inte så svår att förstå, men det var inte det som var min fundering.
Räkna om från hjulhästar till motorhästar är väl för att jämföra med andra bänkar, men det lär ju knappast stämma i dom flesta fall så varför inte bara räkna hjulhästar och jämföra med sig själv eller andra som mätar på hjulen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Kadett4wd »

men det lär ju knappast stämma i dom flesta fall så varför inte bara räkna hjulhästar och jämföra med sig själv?
1up!
I synnerhet då man bara använder en bänk hela tiden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Därför att hjulhästar går inte att jämföra med något.
Jag kör simulering med Engmod 4t för att fundera ut förändringar på motorn innan jag köper en massa delar.
Inga simulationsprogram räknar med hjulhästar
Dessutom får jag ut motorhästar i datorn och jag kan inte skriva om programmet.
Jag får inte med alla förlusterna men jag vet i varje fall att vilken motorbänk jag än sätter upp motorn i så kommer den att visa mer effekt än vad min rulle visar nu.
Det hade ju varit värre om det var på andra hållet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker dina omräkningar värkar rimliga erland då du fick 116nm/liter i diagramet du visade om det är en fullt utvecklad motor.

snyggt register också!

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Kadett4wd »

Rimlig ja.
Men har man slagit på stora trumman att allt ska vara exakt på decimalerna så kan man ju inte börja avrunda?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Jag gör vad jag kan med den kunskapen jag har allt jag kan för att det ska bli så rätt som möjligt.
Jag försöker förstå mätutrustningens svagheter och likaså korrektionsfaktorernas.
Det jag tycker är svårast är just korrektionen till vädret.
Ska man få rätt hästar hela tiden så får man antingen köra när är sommar eller inse att man får mer hästar på vintern.
Eller ha en lokal där man kan förse motorn med luft som har rätt temperatur och tryck.
Ingen och inget är tyvärr perfekt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är inte enkelt detta med väder kompencering, jag erkänner också att jag inte kan få en motor att ge exakt lika många hk i helt olika väder. dock bättre att förstå begränsnigarna och svårigheterna än att bara lita blint på dyra burkar och mojänger och tro att det alltid blir perfekt.

Jag kommer ihåg tester i en Amerikansk motortidning med Chrysler small och big block där man bytte kammar insug och så vidare.
Kommer ihåg på big block att upp till 292-.557" kammen så ökade vridet men med mer kam så minskade vridet men hästarna ökade.
Den gränsen på en Volvo motor går vid 270 grader på ventilen vid 1,27 i ventillyft. Inte exakt där men däromkring.
Upp till den durationen kan man köra vanliga 4-2-1 grenrör utan att korta och ha en väldigt bred effektkurva på motorn.
Går man över 280grader vid 1,27 så sjunker vridet och om man då inte anpassar allt annat på motorn till högre varv så tappar man bara effekt.
om man möter på med mera kompa och samtidigt anpassar insugs längden så har jag sett att vridet kan fortsätta öka. flera av de bästa motorerna jag bromsat i vrid och bra regioster har haft ganska långa kamaxlar faktiskt. men det fins mycket att forska i här för oss mad dyno. tror att det ska gå att få mera vrid med mildare kam om motorn i övrigt är byggd för det.

va tror ni om vridet/liter på engine master motorerna för några år sen då de körde upp till 6500rpm, va ju över 136nm/liter :shock: usa vrid eller har de byggt så mycke bättre motorer än oss? de kör ofta kring 250 grader på lyftaren men ofta 1.9-2 i viputväxlig. 100 liter hk vid 5400rpm. lite för högt käns det som även om det är pro stock trimmar gubbar. (erland mailar en pdf)

erland vad har du på kompa mätaren på din motor ungefär?

tror att man E85 och mer tryck kan man komma över de 116-118nm/liter men kräver mera tester och exprimentering.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Jag har nog mer effekt nu, detta var förra sommaren.
Kan köra ett pull nu när det blir varmare för vintereffekten var 248 hästar, 259 okorrigerat.
Skillnaden på en ren dynomotor och en som ska passa i en bil är ju begränsningar som insugningslängd.
Jag har 3 långa och en kort tratt nu och då finns det inget luftfilter att köpa som passar.
Jag kör asfalt så luftfilter är inte så viktigt.
Visst kan jag få ut mer ur min motor med högre komp men det är rätt skönt att kunna köra förbi vilken mack som helst och tanka 98.
Min motor överlevde 2-3 varv på bana utan vatten efter en tappad frysplugg, räckte med topprenovering.
Maxar man kompet så blir det nog inte lika stryktåligt.
EMC motorerna har grymma ventilaccelerationer, funkar nog bara i dynotävlingar och drag racing.
Men EMC är en kul tävling i och med att den kräver längre register än en ren dragracing motor.
Har tjatat om en sån tävling på rödblock med 531 topp i flera år.
Jag ska ta ett komptest på motorn och se vad jag har för tryck.
USA hästar, verkar alltid försvinna minst 100 över Atlanten på Pro stock motorer.
Race hp och inertiakompensering kör dom ju men vad dom mer gör för att få så många hästar vet jag inte.

Erland.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av dahla »

Hur mycket skillnad är det på bränslets innehåll mellan sommar och vinter och hur skiljer mellan olika mackars kvalité på soppan?

Det blir väl som att jämföra gran mot björk när man eldar i en vedpanna...
Patrik Dahlström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Skiljer det så mycket?
Jag har inte behövt byta bestyckning.
Men i och för sig så är bilen tankad sen innan och jag minns inte när det gjordes senast.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av The »

Skiljer det öht något på bensin mellan vinter sommar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Kadett4wd »

Det kan göra det beroende på var i landet man bor.
Söderöver tror jag inte det gör det.

Förr i tiden iaf hade de lite k-sprit i på vintern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar