EVO 16-v 3,4L Rödblock

Diskussioner för erfaret folk
gjk
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: lör jul 19, 2014 8:58 am
Ort: Klx Nrbttn

EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av gjk »

Var och tittade på IS-SM i KALIX i helgen. Där fanns en Volvo 240 med 3,2L 16v EVO motor. Pratades om 400hk och den gick riktigt fint. Såg på MotorDesigns hemsida att det går att få en motor i 3,4L också som är riktigt maffig motor men har nog inte ett original block, 1,1L över original. Volvomotor utan en volvo komponent. Hur skulle en sån motor gå med turbo tror ni och ca effekt?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av »

Dom motorerna har både nytillverkade block och toppar och är ju inte direkt någon volvomotor längre i mina ögon iaf.
En komplett motor går väll på 3-400k
Dom bromsas ju hos mds och dom bästa ger 400-420hk där (går en här i stan som ska ge 415 tro ja de var) så då borde ju kring 1200hk vid 2 bar vara möjligt om allt skulle hålla ihop men kostnaden på en motor gör ju att det inte är så troligt att någon provar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

så stora motorer ska nog inte överladdas så hårt iallafall. men en kul tanke hur den skulle gå men den skulle behöva ganska mycket rpm än fast den är stor då den är avstämd för ganska höga rpm.

kolla in rickard från skåne (dyno diskutioner) han har ett sånt block nu han plocka ut 1050hk i fjol på ca 2.8 liter/3.6bar ladd med 531 och nu i år blir den större.

krister aden åker en 16v topp på ett sånt block har kört 6.8 nått på de 402 meter i comp :thumbright: det krävs närmare 1400+ för att klara det skulle jag gissa?

mvh jens
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av anglia-61 »

Rickards och Adeens block är dragrace modellen, betydligt kraftigare än rallycrossblocken, fast det är motordesign båda.

Du får nog plusa på några hundra hästar på Adeens motor skulle jag gissa..
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är möjligt de har mer hk.

de kör i CT/A det betyder 350 kg/ liter med turbo. vet ej hur stor motor han kör nu men säg 3 liter då är min vikten 1050kg = 2314lb och då är det ca 6.89 på 1400hk men den har säkert mer hk då chassit inte va optimerat då. (nya bilen kommer nog gå fortare då det är fullt in tunat)

http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php

mvh jens
gjk
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: lör jul 19, 2014 8:58 am
Ort: Klx Nrbttn

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av gjk »

Har inte hört någon som turbomatar en EVO topp eller?
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Fransson »

Fanns en Volvo 240 med 8v evotopp som de
Byggdes turbo för några år sen..
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Steve »

Bamse´s Turbo Underpants 242 har Evo-topp
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... brX8mYgt9g
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av anglia-61 »

Enligt Kent Karlsson är inte evo toppen gjord för överladdning.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Thunderbo1t »

Undrar varför?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av DreRacing@ »

samma här. varför inte? blir nog evo turbo nästa år
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av anglia-61 »

Han sa att den var för klen i däckytan för att ladda hårt på. Har ju aldrig varit tänkt till annat än sugmotorer.
Vet inte om hans 16v evo är annorlunda på den punkten.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Jag har själv vart inne på att bygga med en 8v Evo topp men Kent vill inte sälja en till mig då han vet att den inte kommer hålla för höga cylindertryck.
Tydligen så är toppen för klen i infästningsmaterialet till topplocksbultarna på avgassidan då där bara sitter korta bultar.
Men kan man tänka sig att bara ladda 1,5-2,0 kilo så kanske den håller.

Bild


Annars är det en jävligt trevlig topp :)


.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränast om man frågar mig rikard är nog annars en 531 eller en 530 topp från volvo :thumbright:

531 ligger på första HK plats på volvo 8v turbo sidan men på andra plats ligger en 530 cnc topp från sävar :) inga evos i närheten vad jag vet?

mvh jens


min motor står mest och solar sig i ett hörn i verkstan, till salu för rätt slant

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 493&type=3
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kadett4wd »

Att inga evos plockat stora siffror med turbo beror nog på att den är onödigt dyr för att plocka den effekten som nås med 531,530, 16v.
Det har sannolikt ingenting att göra med att folk är duktiga på att porta sina stdtoppar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar