EVO 16-v 3,4L Rödblock
EVO 16-v 3,4L Rödblock
Var och tittade på IS-SM i KALIX i helgen. Där fanns en Volvo 240 med 3,2L 16v EVO motor. Pratades om 400hk och den gick riktigt fint. Såg på MotorDesigns hemsida att det går att få en motor i 3,4L också som är riktigt maffig motor men har nog inte ett original block, 1,1L över original. Volvomotor utan en volvo komponent. Hur skulle en sån motor gå med turbo tror ni och ca effekt?
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Dom motorerna har både nytillverkade block och toppar och är ju inte direkt någon volvomotor längre i mina ögon iaf.
En komplett motor går väll på 3-400k
Dom bromsas ju hos mds och dom bästa ger 400-420hk där (går en här i stan som ska ge 415 tro ja de var) så då borde ju kring 1200hk vid 2 bar vara möjligt om allt skulle hålla ihop men kostnaden på en motor gör ju att det inte är så troligt att någon provar
En komplett motor går väll på 3-400k
Dom bromsas ju hos mds och dom bästa ger 400-420hk där (går en här i stan som ska ge 415 tro ja de var) så då borde ju kring 1200hk vid 2 bar vara möjligt om allt skulle hålla ihop men kostnaden på en motor gör ju att det inte är så troligt att någon provar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
så stora motorer ska nog inte överladdas så hårt iallafall. men en kul tanke hur den skulle gå men den skulle behöva ganska mycket rpm än fast den är stor då den är avstämd för ganska höga rpm.
kolla in rickard från skåne (dyno diskutioner) han har ett sånt block nu han plocka ut 1050hk i fjol på ca 2.8 liter/3.6bar ladd med 531 och nu i år blir den större.
krister aden åker en 16v topp på ett sånt block har kört 6.8 nått på de 402 meter i comp det krävs närmare 1400+ för att klara det skulle jag gissa?
mvh jens
kolla in rickard från skåne (dyno diskutioner) han har ett sånt block nu han plocka ut 1050hk i fjol på ca 2.8 liter/3.6bar ladd med 531 och nu i år blir den större.
krister aden åker en 16v topp på ett sånt block har kört 6.8 nått på de 402 meter i comp det krävs närmare 1400+ för att klara det skulle jag gissa?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Rickards och Adeens block är dragrace modellen, betydligt kraftigare än rallycrossblocken, fast det är motordesign båda.
Du får nog plusa på några hundra hästar på Adeens motor skulle jag gissa..
Du får nog plusa på några hundra hästar på Adeens motor skulle jag gissa..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
det är möjligt de har mer hk.
de kör i CT/A det betyder 350 kg/ liter med turbo. vet ej hur stor motor han kör nu men säg 3 liter då är min vikten 1050kg = 2314lb och då är det ca 6.89 på 1400hk men den har säkert mer hk då chassit inte va optimerat då. (nya bilen kommer nog gå fortare då det är fullt in tunat)
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php
mvh jens
de kör i CT/A det betyder 350 kg/ liter med turbo. vet ej hur stor motor han kör nu men säg 3 liter då är min vikten 1050kg = 2314lb och då är det ca 6.89 på 1400hk men den har säkert mer hk då chassit inte va optimerat då. (nya bilen kommer nog gå fortare då det är fullt in tunat)
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Har inte hört någon som turbomatar en EVO topp eller?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Fanns en Volvo 240 med 8v evotopp som de
Byggdes turbo för några år sen..
Byggdes turbo för några år sen..
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Bamse´s Turbo Underpants 242 har Evo-topp
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... brX8mYgt9g
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... brX8mYgt9g
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Enligt Kent Karlsson är inte evo toppen gjord för överladdning.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Undrar varför?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
samma här. varför inte? blir nog evo turbo nästa år
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Han sa att den var för klen i däckytan för att ladda hårt på. Har ju aldrig varit tänkt till annat än sugmotorer.
Vet inte om hans 16v evo är annorlunda på den punkten.
Vet inte om hans 16v evo är annorlunda på den punkten.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Hej.
Jag har själv vart inne på att bygga med en 8v Evo topp men Kent vill inte sälja en till mig då han vet att den inte kommer hålla för höga cylindertryck.
Tydligen så är toppen för klen i infästningsmaterialet till topplocksbultarna på avgassidan då där bara sitter korta bultar.
Men kan man tänka sig att bara ladda 1,5-2,0 kilo så kanske den håller.
Annars är det en jävligt trevlig topp
.
Jag har själv vart inne på att bygga med en 8v Evo topp men Kent vill inte sälja en till mig då han vet att den inte kommer hålla för höga cylindertryck.
Tydligen så är toppen för klen i infästningsmaterialet till topplocksbultarna på avgassidan då där bara sitter korta bultar.
Men kan man tänka sig att bara ladda 1,5-2,0 kilo så kanske den håller.
Annars är det en jävligt trevlig topp
.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
fränast om man frågar mig rikard är nog annars en 531 eller en 530 topp från volvo
531 ligger på första HK plats på volvo 8v turbo sidan men på andra plats ligger en 530 cnc topp från sävar inga evos i närheten vad jag vet?
mvh jens
min motor står mest och solar sig i ett hörn i verkstan, till salu för rätt slant
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 493&type=3
531 ligger på första HK plats på volvo 8v turbo sidan men på andra plats ligger en 530 cnc topp från sävar inga evos i närheten vad jag vet?
mvh jens
min motor står mest och solar sig i ett hörn i verkstan, till salu för rätt slant
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 493&type=3
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Att inga evos plockat stora siffror med turbo beror nog på att den är onödigt dyr för att plocka den effekten som nås med 531,530, 16v.
Det har sannolikt ingenting att göra med att folk är duktiga på att porta sina stdtoppar.
Det har sannolikt ingenting att göra med att folk är duktiga på att porta sina stdtoppar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!