EVO 16-v 3,4L Rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Adeens motor med 39-33 ventiler och utan svetsning eftersom han redan hade ett för litet insug gav 1330 hästar hos Appelgren.
Han hade 2 likadana toppar eftersom det var kylproblem från början som fick avgassätena att röra på sig.
Nya motorn har en gigantisk billet topp med 41-35 ventiler om jag minns rätt, den gav över 1600 hästar men jag vet inte var den blev bromsad.

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av TurboRickard »

Kristers bil är bromsad hos PPF på deras rulle.
Kommer dock inte ihåg hur mycket effekt dom plockade men det var nog i närheten av 1600hk iallafall.
Han har kört 7.01 sec 316 km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Det finns nog en hel del justeringar för den andra har jag för mig gick 6,84 på Alastaaro.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kadett4wd »

Pär har väl liknande maskin som Adéen, men med billet alu block.
Han har kört 6.61s och 337km/h
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.

Erland
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kökarmicke »

adeens gav väl 1465 nåt ute på rullen tror jag, då var väl 91mm turbon tokbottnad. lär väl säkert sitta nåt större på den iår :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.

Erland
Vet inte alukvalitén, men dyraste alun i listan jag kollade hos tibnor, kostade 105kr kg.
En 0.4x0.4x0.6m stor klump skulle väga 259,2kg
27216kr(plus moms?)

Nu uppskattar jag måtten på aluklumpen då jag inte vet måtten riktigt på ett volvoblock.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.

Erland
Vet inte alukvalitén, men dyraste alun i listan jag kollade hos tibnor, kostade 105kr kg.
En 0.4x0.4x0.6m stor klump skulle väga 259,2kg
27216kr(plus moms?)

Nu uppskattar jag måtten på aluklumpen då jag inte vet måtten riktigt på ett volvoblock.
Storleken på biten stämmer nog rätt bra men jag tror inte dom använt någon aluminium från Tibnor.
Skulle jag gjort ett billet block så hade jag använt Alumec 89 från Uddeholm tror priset ligger runt 150kr/kg + moms för detta material.
Densiteten på denna material är något högre än vanlig aluminium så klumpen skulle väga 271kg
271kg x 150kr = 40 650kr + moms = 50 081kr
Så det är fullt möjligt att den kostade så mycket

.
Senast redigerad av TurboRickard den tor mar 30, 2017 9:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kadett4wd »

Men det är nog värt det istället för att spräcka mds block ;)

Ja kör de Alumec blir det dyrare, men känns lite som onödigt stark alu, 7075 räcker gott och väl, har för mig det var det jag kollade på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan inget om sånt men man väljer ett starkt aluminium men som går bra att laga och svetsa. det är den stora fördelen med aluminium :thumbright:

ett gjutjärns block är bara att kasta om det blir nå större skador.

en annan fördel är att det leder bort värme mycket bättre om man kör utan vatten.

mvh jens
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av anglia-61 »

Sen något att tänka på är att om man utgår ifrån standard block och gjuter det med vissa förstärkningar, så är det färdig konstruerat. Om man gör ett "eget" billet block i aluminium så är där lite att tänka på med värmeutvidning etc. Första utgåvan lär nog inte vara så bra.
Men nu har väl Halvarsson kommit förbi barnsjukdommarna så att det går att köra med.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kadett4wd »

har man bara lite konstruktionstänkade då man programmerar NC´n så kan man lätt fräsa ut förstärkningsbalkar etc etc, liknande som finns i gjutjärnsblock.
Sen kan man ta i med hänglsen och livrem med godstjocklek eftersom alu väger typ 1/3 av järn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Hittade precis den här:

Bild

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Kadett4wd »

ingen tvekan om alumec är bra, men det känns lite overkill i en grunka som inte ska röra på sig.
En vevstake däremot skulle jag välja alumec framför 7075.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Tjernell »

Vi har en alumec klump ligger till ett block :hihi:
Skriv svar