Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Inlägg av dsimila »

Ganska intressant att varvtalet varierar så mycket som det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Inlägg av Karl V »

Har sett det på en fältprovbil på jobbet, påbyggarna hade byggt om bilen och satt ihop kardanen så ändarna var vridna i förhållande till varandra. Det resulterade i att synkarna i växellådan slogs sönder av pulserna som kom från kardanen.
larsm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre aug 28, 2015 2:53 am

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Inlägg av larsm »

Blir det samme forholdet med cv knut? Heter jo constant velocity, så burde holde javn fart.?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Inlägg av JoBy »

En vanlig CV knut har som namnet antyder konstant hastighet. Tyvärr har den även högre friktion när den är i vinkel.

Det finns även en Thompson Constant Velocity Joint som är en mer avancerad variant av knutkors. Det finns kanske andra anledningar till att man inte ser den så ofta ...

https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk
Jonas Bylund
Bild
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Inlägg av StefanM »

det ska ju påpekas att poängen är att vinkeln på främre och bakre fläns ska vara lika. Att sätta ihop en kardan med korsen ej i linje orsakar mest obalans.
Skriv svar