Microsquirt på en B230 sugis?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av David V »

Vi kör microsquirt 2V3 i långloppvolvon med b230 sugmotor. Vi kör MSD 6 tändbox och triggar på hallgivaren i fördelaren. Det har fungerat fint förutom mjukvaran som låg i vid leverans. Ingen gnista trots rätt inställningar, slet mitt hår kvällen innan tävling och ställde till slut in racet. Dagen efter flashade jag i ny mjukvara och plötsligt fungerade den normalt.

Ingen skyddsfunktion verkar finnas om t.ex en batteripolanslutning lossnar under drift, vi råkade koppla bort batteriet med huvudströmsbrytaren med motorn på tomgång och då dog microsquirtet... fick skicka in den på lagning. Huvudbrytarn var visserligen felkopplad (generator fortsatte ladda till motorelen även då batteriet var bortkopplat från kretsen) Ett standardsprut hade säkert klarat det, hur är det med VEMS och andra?

Spridarutgångarna klarar bara en lågohmig spridare per kanal, värt att tänka på om man vill köra sådana.

Inga större begränsningar mot ett vanligt ms2v3 men förpackat i en mycket smidig låda!
/David
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Pacman »

När bilarna säkerhetsbesiktigas inför tävling så brukade iaf jag alltid få testat huvudbrytaren med motorn igång.
Ofta dog inte motorn. En gång brände en styrbox.
Jag lät såklart alltid föraren själv dra i brytaren och ifall något oförutsett hände så kom ju alltid frågan "Har du inte testat detta innan så det funkar?". Jag hade aldrig några problem med förarna vid mina besiktningar ang detta.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av mauser240 »

Jag vet om åtminstone en originalbil där boxen dött när batteriet kopplats bort i farten.

De flesta generatorer vill ha åtminstone batteriet att jobba emot, annars kan spänningen stiga farligt högt, och saker gå sönder utan att det är fel på något.

Själv har jag plockat bort batteriet i farten många gånger men då har jag alltid slagit på en mängd förbrukare först. Aldrig något problem.

Om man sätter ett överspänningsskydd före känsliga boxar och kopplar huvudbrytaren rätt så bör man vara safe.

EDIT: Får man inte koppla generatorn direkt till batteriet och bryta till resten av bilen?
//MartinL
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av David V »

Jo, det var mest en kommentar om microsquirtets funktioner. En klar nackdel om man labbar lite och bara ska testa med nån ditlagd batterikabel. Lätt hänt att det lossnar och synd att man då steker ECU:n. Det finns säkert andra eftermarknadssprut som klarar sådan misshandel bra.

Inkopplingen av batterifrånskiljaren får jag ta på mig :doh:
Rättades givetvis till så att generatorn inte kan mata elsystemet på egen hand när huvudbrytaren är bruten... Bilen gick ett par sekunder med huvudbrytaren frånslagen innan den dog, samtidigt kom det nog en rökpuff från Microsquirtet... Vi hade flax att det ytmonterade kretskortet gick att laga! :thumbright:

/David
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Microsquirt på en B230 sugis?

Inlägg av Pacman »

Självklart skall generatorn vara kopplad på batterisidan av huvudbrytaren. Annars fortsätter bilen att gå med generatorns hjälp alt. att generatorn bränner styrboxen som ni nämner.

Det var en parantes som mer hanterade elkoppling och inte Microsquirt. My bad!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar