info om olja till b230
Re: info om olja till b230
Om man frågar 20 olika personer vilken olja man ska använda så kan man förvänta sig att få 20 olika svar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: info om olja till b230
folk skriver väl vad dom har haft bra resultat med , dom hade ju någon intervju på speedtalk om oljor med någon som analyserade dom. Kan lyssna igenom den och försöka skriva ner lite vad han sa och rekommenderade (om det inte är allt för mycket då)
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: info om olja till b230
Utveckla gärna de tre ...mauser240 skrev:I teorin kanske, vad gäller ny, oanvänd olja av samma märke och modell...Daniel-635 skrev:Något som många missar är att helsyntet 50 oljan är exakt lika tjock som mineral 50 oljan vid 100°C
Vi är alla här för att lära oss något.
Och ja motorolja är som religion, alla tror på sin gud.
Men fakta och forskning kan bevisa vissa saker, dock kommer fanatiker aldrig ta det till sig.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: info om olja till b230
Skulle t.ex. en Castrolförsäljare rekommendera mig en olja av ett annat märke än sitt eget skulle jag kunna lita på det tipset Är annars väldigt svårt att få riktigt bra grepp på vad som är bättre eller sämre än nåt annat
Re: info om olja till b230
Vad drömde du sen?mauser240 skrev:I teorin kanske, vad gäller ny, oanvänd olja av samma märke och modell...Daniel-635 skrev:Något som många missar är att helsyntet 50 oljan är exakt lika tjock som mineral 50 oljan vid 100°C
Hur man mäter viscositet på olja är väldigt standardiserat..
Sen hur den åldras, ja de får man ju inte fram av märkningen på dunken..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: info om olja till b230
För det första tror jag inte du hittar en rak helsyntetisk olja, dock kan jag ha fel där.Daniel-635 skrev:Utveckla gärna de tre ...
Vi är alla här för att lära oss något.
För det andra har jag sett tester (hittar tyvärr inte nu) där man jämfört olika oljor av samma viskositetsvärde och för somliga var viskositeten mer ett nummer man stämplar på burken, för andra låg det mer sanning i värdet. Kanske fel att skriva samma märke och modell, det jag menade är att somliga tillverkare uppvisade repeterbarhet i kvaliteten / viskositeten, andra inte.
Sist men inte minst, ett litet test av hur ny olja vs. begagnad olja beter sig:
https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8 Börjar vid 5:30 ca.
Ber om ursäkt för att jag inte kan backa upp mina påståenden bättre än så.
//MartinL
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: info om olja till b230
Först å främst så kan vi ju fråga viskositetsvärde.. snackar vi iso nu elr sae?.
för Iso standarden är rätt brett spann på tex en SAE90 olja ligger mellan Iso 150 till 320..
så köper ni en sae90 olja så kan den ligga mot den tunnare sidan iso 150.. och köper ni av ett annat märke kan den ligga på 320.
men dom flesta ligger kring iso220 dvs mitt på spannet.
Sen är det svårt generellt att läsa på en burk och säga att det är en bra olja..
lite lätt förklarat.. tar vi något billigt fabrikat kontra ett dyrt.
sen gämfört vi i Höjdhopp.. Den billiga oljan ska klara att hoppa precis 1 meter. sen kommer den lite dyrare oljan och hoppar 1.50 meter så är den fortfarande bara godkänd för 1 meter
båda oljorna är godkända för samma sak..men den ena var ju bättre än den andra,går ej att läsa på dunken utan man måste ta och kolla i databladet just för den oljan, se vad den har CST vid 100 grader och vid 40 ,tror sällan det står vad det är för kemisk beteckning på oljan. är för lätt att plageiera då
för Iso standarden är rätt brett spann på tex en SAE90 olja ligger mellan Iso 150 till 320..
så köper ni en sae90 olja så kan den ligga mot den tunnare sidan iso 150.. och köper ni av ett annat märke kan den ligga på 320.
men dom flesta ligger kring iso220 dvs mitt på spannet.
Sen är det svårt generellt att läsa på en burk och säga att det är en bra olja..
lite lätt förklarat.. tar vi något billigt fabrikat kontra ett dyrt.
sen gämfört vi i Höjdhopp.. Den billiga oljan ska klara att hoppa precis 1 meter. sen kommer den lite dyrare oljan och hoppar 1.50 meter så är den fortfarande bara godkänd för 1 meter
båda oljorna är godkända för samma sak..men den ena var ju bättre än den andra,går ej att läsa på dunken utan man måste ta och kolla i databladet just för den oljan, se vad den har CST vid 100 grader och vid 40 ,tror sällan det står vad det är för kemisk beteckning på oljan. är för lätt att plageiera då
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: info om olja till b230
orkar inte ta fram den stora tjocka olje bibeln vi har på jobbet just nu.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: info om olja till b230
Terry Dyson snackade lite om detta i speedtalk intervjun jag snackade om innan, om någon är sugen på att lyssna på den så går den att köpa på speedtalk kostar typ 15 dollar eller något så det är ju inte direkt billigt men man brukar kunna köpa bundels och få med en massa intervjuer.Roger Berglund skrev:Först å främst så kan vi ju fråga viskositetsvärde.. snackar vi iso nu elr sae?.
för Iso standarden är rätt brett spann på tex en SAE90 olja ligger mellan Iso 150 till 320..
så köper ni en sae90 olja så kan den ligga mot den tunnare sidan iso 150.. och köper ni av ett annat märke kan den ligga på 320.
men dom flesta ligger kring iso220 dvs mitt på spannet.
Sen är det svårt generellt att läsa på en burk och säga att det är en bra olja..
lite lätt förklarat.. tar vi något billigt fabrikat kontra ett dyrt.
sen gämfört vi i Höjdhopp.. Den billiga oljan ska klara att hoppa precis 1 meter. sen kommer den lite dyrare oljan och hoppar 1.50 meter så är den fortfarande bara godkänd för 1 meter
båda oljorna är godkända för samma sak..men den ena var ju bättre än den andra,går ej att läsa på dunken utan man måste ta och kolla i databladet just för den oljan, se vad den har CST vid 100 grader och vid 40 ,tror sällan det står vad det är för kemisk beteckning på oljan. är för lätt att plageiera då
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: info om olja till b230
mauser240 skrev:För det första tror jag inte du hittar en rak helsyntetisk olja, dock kan jag ha fel där.Daniel-635 skrev:Utveckla gärna de tre ...
Vi är alla här för att lära oss något.
För det andra har jag sett tester (hittar tyvärr inte nu) där man jämfört olika oljor av samma viskositetsvärde och för somliga var viskositeten mer ett nummer man stämplar på burken, för andra låg det mer sanning i värdet. Kanske fel att skriva samma märke och modell, det jag menade är att somliga tillverkare uppvisade repeterbarhet i kvaliteten / viskositeten, andra inte.
Sist men inte minst, ett litet test av hur ny olja vs. begagnad olja beter sig:
https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8 Börjar vid 5:30 ca.
Ber om ursäkt för att jag inte kan backa upp mina påståenden bättre än så.
Ok, då är jag tydligare med på vad du menar.
Jag ville förtydliga att "Alla syntetoljor är blask" talesättet ej stämmer, och där tror jag att vi är överens.
Nu är vi långt från trådskaparens fråga, men det är alltid intressant att höra olika infalls vinklar.
Olika motorer och användarprofil påverkar en del också.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: info om olja till b230
Vill minnas att Redline gör raka syntetoljor och de skryter om 'pumpbarhet' som liknar lägre viskocitet.
Finns info på deras sida.
Finns info på deras sida.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: info om olja till b230
Men en "rak" olja handlar väl bara om att den inte är testad på hela temperaturbandet? Alltså att en 50 olja mycket väl kan vara 20W 50
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: info om olja till b230
En riktig 'rak' olja innehåller inga viscocitetsändrande tillsatser.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: info om olja till b230
har jag lärt mig oxåj björk skrev:Men en "rak" olja handlar väl bara om att den inte är testad på hela temperaturbandet? Alltså att en 50 olja mycket väl kan vara 20W 50