volvo b230 kolvar.
volvo b230 kolvar.
Hej på er . Behöver lite snabb hjälp.
Jag har skaffat FT kolvar som jag har tänkt till min motor som är en F
Men nu när jag särade på min maskin så är det 2 kolvar som är D och 2 som är E
Kolvarna som är från FT-n är 2 som är D och 2 som är C
Kan jag smälla i C kolvarna i D märkta cylindrarna och D märkta kolvarna i E märkta cylindrarna ?
Cylindrarna blir då förmodligen en aning större än vad det är tänkt till för kolvarna men är det OK ?
Vad är det för tolerans skillnader vi pratar om mellan bokstäverna ?
Jag har skaffat FT kolvar som jag har tänkt till min motor som är en F
Men nu när jag särade på min maskin så är det 2 kolvar som är D och 2 som är E
Kolvarna som är från FT-n är 2 som är D och 2 som är C
Kan jag smälla i C kolvarna i D märkta cylindrarna och D märkta kolvarna i E märkta cylindrarna ?
Cylindrarna blir då förmodligen en aning större än vad det är tänkt till för kolvarna men är det OK ?
Vad är det för tolerans skillnader vi pratar om mellan bokstäverna ?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: volvo b230 kolvar.
1/100mm per bokstav är det val så det innebär en hundring extra spel. Jag hade släppt i dom och åkt!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: volvo b230 kolvar.
Jo. Jag läste på lite ikväll / natt och kom fram till samma beslut.
D kolvarna åkte ner i E hålen, och C kolvarna i D hålen.
Dock så gjorde jag en intressant upptäckt. Bilen är en 88A med LH2.2
Motorns tillverkningsdatum är 88-04-25. Står ingjutet i blocket.
Men det är INGEN lågfriktionsmotor. Den har 63 vev och axiallagret är integrerad i 5e ramlagret.
Så den regeln med att 88a är lågfriktion eller som jag har läst på andra ställen att har den LH2.2 eller motronik så är det lågfriktion stämmer dessvärre inte.
Jag blev riktigt glad. 12800 mil på mätaren med 1 ägare före mig och alltid servad på Volvo är motorn som sprillans ny invändigt som utvändigt.
Det blir en bra maskin det !
D kolvarna åkte ner i E hålen, och C kolvarna i D hålen.
Dock så gjorde jag en intressant upptäckt. Bilen är en 88A med LH2.2
Motorns tillverkningsdatum är 88-04-25. Står ingjutet i blocket.
Men det är INGEN lågfriktionsmotor. Den har 63 vev och axiallagret är integrerad i 5e ramlagret.
Så den regeln med att 88a är lågfriktion eller som jag har läst på andra ställen att har den LH2.2 eller motronik så är det lågfriktion stämmer dessvärre inte.
Jag blev riktigt glad. 12800 mil på mätaren med 1 ägare före mig och alltid servad på Volvo är motorn som sprillans ny invändigt som utvändigt.
Det blir en bra maskin det !
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: volvo b230 kolvar.
jo jag har gjort samma iaktagelse. däremot hade du säkert tunna stakarna?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: volvo b230 kolvar.
Rätt och riktigt.
Tunna stakar.
Tunna stakar.
Re: volvo b230 kolvar.
Lite off topic kanske men det här var intressant.
Har alltid fått höra att från årsmodell 90 är det grova stakarna och större lager, men brytpunkten är alltså lite mer flytande än så. Har alla bilar med LH2.4, även 88B och 89, de större lagren? Enligt era iakttagelser vill säga. Och när dök 13mm stakarna upp egentligen?
Har alltid fått höra att från årsmodell 90 är det grova stakarna och större lager, men brytpunkten är alltså lite mer flytande än så. Har alla bilar med LH2.4, även 88B och 89, de större lagren? Enligt era iakttagelser vill säga. Och när dök 13mm stakarna upp egentligen?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Ford Taunus 17M '64
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: volvo b230 kolvar.
Jag vet att dom fanns med 63mm veven & tunna stakarna då jag rivit 2 såna motorer. Tror båda var
88or. Från 89 har dom mest troligt/garanterat grova stakarna.
Verkar vara lite flytande. Jag tror att dom tog lite vad som fanns när dom byggde
grejerna under åren de byttes/gjordes om.
88or. Från 89 har dom mest troligt/garanterat grova stakarna.
Verkar vara lite flytande. Jag tror att dom tog lite vad som fanns när dom byggde
grejerna under åren de byttes/gjordes om.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: volvo b230 kolvar.
ja dom använde väl upp dom sista av dom svagare stakarna